2021-08-26, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Varför det? Finns otaliga fall, där kvinnor ryckts in i bilar för att sen våldtas, för stället där hon överfölls på, var knappast ett så pass undanskymdt läge att våldta henne på, och om han tagit in henne i skogen, hade fler kunnat se hans bil, så jag misstänker, att det hände liknande som i Lisa fallet, slängdes in i bil och våldtogs och sen dödades på annan plats.

Lisa fick gå igenom ett helvete som ingen människa förtjänar tack vare avskummet Nerijus MEN - hon våldtogs aldrig och hon slängdes inte in i någon bil. Hon fördes in i ladan i direkt anslutning till hennes arbetsplats där hon också blev dödad. Efteråt när hon var död så slängdes hon in i en bil och forslades bort till gömstället där kroppen senare hittades.
Citera
2021-08-26, 14:15
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Finns väl inget sådant samband? Bara ett antal inlägg bort nämndes t ex Carolin-fallet. Om man ska drista sig till gissningar här kan man väl anta att GM lämnat spår på Helena som oundvikligen är besvärande för honom.
Nu var ju det betydligt senare, då DNA blev mer känt.
Citera
2021-08-26, 14:16
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Najix
Hade det varit en okänd gärningsman hade han förmodligen bara lämnat kvar kroppen!
Överfallet kanske inte var på den plats skorna hittades, alla vittnesuppgifter från den platsen kan vara fel.
Citera
2021-08-26, 14:17
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poolplasker
Ja! Det jag känner försvårar detta händelseförlopp är bilvittnena på cykel. Vad gör bilen där igen såpass många timmar efter själva bortförandet?
Kanske tappat nånting?
Citera
2021-08-26, 14:19
Medlem
Citat:
Dem har redan hans DNA.

Ja det vet jag, säkert genom att misstänkte topsats när han blev anhållen eller häktad. Frågan var vad/när/hur dom får agera för att samla in DNA från en misstänkt.
Citera
2021-08-26, 14:20
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillClintonsCigarr
Lisa fick gå igenom ett helvete som ingen människa förtjänar tack vare avskummet Nerijus MEN - hon våldtogs aldrig och hon slängdes inte in i någon bil. Hon fördes in i ladan i direkt anslutning till hennes arbetsplats där hon också blev dödad. Efteråt när hon var död så slängdes hon in i en bil och forslades bort till gömstället där kroppen senare hittades.
Ja ok, det har du rätt i, men GM visste att ingen fanns där, då han jobbade på stället.
Men att det är ovanligt kan du väl inte säga?
Engla är en av dem som slängdes in i en bil.
Fast nog kan man väl säga att Lisa våldtogs?
Även om hon inte penetrerades?
Citera
2021-08-26, 14:20
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
Dom har hittat blod från fler än en person. Detta är från dagens tidning, intervju med ÅK Jenny Karlsson:

https://www.mariestadstidningen.se/2021/08/26/helena-fallet-dna-fyndet-kan-vara-sista-chansen/

tre korta utdrag från artikeln:

"Dna-fynd på en av Helenas sandaler kan nu bli polisens sista chans i jakten på mördaren."

"Nationellt Forensiskt Centrum (NFC) har tidigare konstaterar att en av träffarna på sandalerna är från någon av föräldrarnas barn, möjligen Helena själv eller någon av hennes systrar.

Det andra spåret är ett bland-dna från två personer, en man och kvinna - vilket är ett problem eftersom NFC endast kan söka mot en viss person."

"Den tredje dna-träffen, som nu kan bli avgörande för fallet, är däremot högaktuell. Den kommer från en man som inte finns i spårregistret, men som nu är inlagd där."

Ok jag hade för mig att det endast var blod från HA på sandalen och att dom andra två DNA-spåren kom från något annat som avsatts. Läste även igenom artikeln nu och hittade ingen uppgift om blodspår från någon annan än HA. Men det kvittar, dom har tre DNA-spår iaf.

Mycket intressant att CL har topsats nu och att man inväntar svar från NFC (ärendet måste väl högprioriterat?). Tänk om det är CL som har avsatt den "tredje DNA-träffen", vilken bingo!
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-08-26 kl. 14:26.
Citera
2021-08-26, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Enligt intervjun i Nyhetsmorgon snurrar GW om att de 2 han misstänker har tillgång till en båt och tros dumpat henne i sjön. De förhörs nog långt in i utredningen och de minns då lite eller inget.

https://m.youtube.com/watch?v=gq4l1r0NQ2k&feature=youtu.be

Vid närmre eftertanke är cykelbanan ett jäkla märkligt ställe att köra på om det inte bara handlar om en ”nödvändig genväg”.

Förmodligen hade hon då observerats på vägen in och gensköts ca 75 m från hemmet.

Kan det stämma tidsmässigt?

Jag tror tyvärr överfallet/bortförandet var sexuellt betingat och att det statistiskt sett lutar mot en GM.
På den cykelvägen buskörde ofta bilar.
Citera
2021-08-26, 14:22
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Jag har för mig att det endast var blod från HA på sandalen, dom andra två DNA-spåren kommer från något annat som avsatts.

Mycket intressant att CL har topsats nu och att man inväntar svar från NFC (ärendet måste väl högprioriterat?). Tänk om det är CL som har avsatt den "tredje DNA-träffen", vilken bingo!
Ja inte blod, utan svett eller saliv?
Citera
2021-08-26, 14:24
Medlem
Citat:
Kanske tappat nånting?

Ja frågan är vart Helena befinner under den tiden.
Men det är ju lite antingen eller känns det som. Antingen lämnas kroppen kvar och GM återvänder för att hämta den.
Eller så är kroppen redan hanterad och GM är där för att plocka grejer.
Men om jag vore GM hade jag nog tagit mig dit till fots om det är saker som ska plockas upp. Hade inte riskerat att ta mig dit med bil.
Anledningen till att man kör in så långt och krånglar sig in på en väg man egentligen inte kör bil på, måste väl vara betydande?
Citera
2021-08-26, 14:24
Avslutad
Ett dna test kan väl inte ta mer än ett par timmar att få svar på i riktigt brådskande fall?
Tror inte dom har hans dna.
Citera
2021-08-26, 14:26
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Ja det vet jag, säkert genom att misstänkte topsats när han blev anhållen eller häktad. Frågan var vad/när/hur dom får agera för att samla in DNA från en misstänkt.
Ok, missförstod.
Vet inte hur det är i Sverige?
Men troligvis får du inte göra så i mjäkiga Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in