2021-08-26, 13:57
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Har svårt att tänka mig att en 22 år ung kvinna 1992 använde sig av ordet "Ni" till en ensam person.

Du-reformen genomfördes under 1960-talet. Minns själv detta och hur förvånade vi var att få säga du till en lärare. Som jag har skrivit tidigare i tråden för länge sedan så tror jag personligen att det var två personer inblandade i hennes försvinnande och död.
Jag är några år äldre, men vi fick lära oss använda Ni i skolan, sen kan ju föräldrar och uppfostran påverka också, inte omöjligt i alla fall. Men visst kan det vara en person till inblandad?
Citera
2021-08-26, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Förlåt, har sökt efter mannen med pilotglasögon men hittade inte så mkt.

Nu var det ju GWs 2 misstänkta du frågade efter och inte MMPG, vilket också finns mängder av information om i tråden, dock inte verifierat 100% vem det är, men några anser att det är KlMa
Citera
2021-08-26, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Najix
Hade det varit en okänd gärningsman hade han förmodligen bara lämnat kvar kroppen!

Finns väl inget sådant samband? Bara ett antal inlägg bort nämndes t ex Carolin-fallet. Om man ska drista sig till gissningar här kan man väl anta att GM lämnat spår på Helena som oundvikligen är besvärande för honom.
Citera
2021-08-26, 14:00
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
Om någon skulle fråga mig om min kompis hade ringar på fingrarna igårkväll, och vilken sorts ringar det var dessutom så skulle jag inte ha en aning troligtvis.
För hon kan ju ha haft andra ringar på sig, som fortfarande sitter kvar så att säga, det vet vi ju inte.
Men hennes syster måste väl ha vetat? Då de gjorde sig i ordning till kvällen, så frågade ju Helena om systern tyckte hon var fin.

Men nu less på tjatet om ringar.
Citera
2021-08-26, 14:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Endast en teori om två GM.

Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag är några år äldre, men vi fick lära oss använda Ni i skolan, sen kan ju föräldrar och uppfostran påverka också, inte omöjligt i alla fall. Men visst kan det vara en person till inblandad?

Ja det är vad jag har trott hela tiden men kan förstås ha fel.

En drivande och aktiv och en mer passiv.
Citera
2021-08-26, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Tänker att åklagaren kan vara rätt medveten om att nuvarande bevisning är svag men att den psykiska statusen på MGM gör att det är lämpligt att hålla honom inlåst under fortsatt utredning. De vet att de 30 år som gått är en besvärande faktor och att allt kan stanna vid indicier. Han är skör och har redan gjort uttalanden som kan vara besvärande för honom. Ett erkännande kan vara avgörande och finns kanske runt hörnet. Man vill helt enkelt hålla honom vid liv. Kanske det man syftade på när man åberopade kollusionsfara.
Förhoppningsvis har de inte bara öppnat dörren för den här killen .Det krävs ett skyddsnät av social omsorg .
Jag hoppas att de i Mariestad låter denna man vara ifred!
Citera
2021-08-26, 14:09
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
Att kroppen inte ännu är funnen är en stor del förklaringen till att detta fortfarande är ouppklarat. Så helt osmart var det ju inte att ta med kroppen.

Att det handlar om en kidnappning, dvs att hon fördes bort levande, har iaf jag otroligt svårt att tro.
Varför det? Finns otaliga fall, där kvinnor ryckts in i bilar för att sen våldtas, för stället där hon överfölls på, var knappast ett så pass undanskymdt läge att våldta henne på, och om han tagit in henne i skogen, hade fler kunnat se hans bil, så jag misstänker, att det hände liknande som i Lisa fallet, slängdes in i bil och våldtogs och sen dödades på annan plats.
Citera
2021-08-26, 14:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Nej, vi kanske ska fråga offret om hon kände honom, eller vad tycker du?
Vet inte vad du får ut genom att vara dryg men ah! Hoppas familjen får reda på sanningen snart
Citera
2021-08-26, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Najix
Hade det varit en okänd gärningsman hade han förmodligen bara lämnat kvar kroppen!

Är böjd att hålla med. Särskilt om GM vet med sig att han inte ens perifert ingår i offrets bekanstskapskrets. Hade varit enklast för honom att bara dunsta, om han inte trott sig ha blivit iakttagen. Att nästan alla spår verkar ha gått upp i rök tycker jag känns alldeles för avancerat för ett impulsdåd av en galning.
Citera
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poolplasker
Min spontana känsla kring pilot är ändå att han är oskyldig. Han har betett sig konstigt, jag vet, men han verkar vara så fruktansvärt trasig och rädd att det känns som att han hade erkänt om han nu visste något. Jag tror helt enkelt inte han hade klarat att ljuga och stå emot i förhör. Men vem vet?

Annars tänker jag också att han kan ha berättat vad han vet, och därför är nu CL under lupp?
Finns det någon som vet om dom kände varann? Kanske stod pilot för dödandet för att sedan tvinga till sig hjälp av stackars CL som såg upp till pilot eller tyckte att han var en ballare kille? Kanske hjälpte PU också till?

Många frågor men intressant framförallt: kände/känner pilot och CL varandra? Gick de i skolan ihop? Kände deras föräldrar varandra? Någon som vet? Eller vet om CL mot förmodan ändå hade någon vän, allra helst någon som figurerat i utredningen. Borde ju också vara många mariestadare här i deras ålder som tycker det är intressant att läsa tråden? Snälla hjälp till!! Antingen för att rentvå en stackars oskyldig CL eller för att sätta dit den jäkeln! Kom igen!
Genom skolan, knappast? CL gick i Tibro var minst 6 år äldre.
Senast redigerad av rubin22 2021-08-26 kl. 14:42.
Citera
Medlem
lindblomsgröns avatar
Polisen måste väl fått av trafikverket/fordonsregistret alla vita bilar registrerade på en person i Mariestad 1992, om den nu var vit. Hur många kan det ha varit? 100-300? Sen att kolla vilka dessa är tar tid men det måste nog ha gjorts. Då kan de nog komma ner på en mycket mindre grupp personer. En av dessa var CL.....och säkert några till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Varför det? Finns otaliga fall, där kvinnor ryckts in i bilar för att sen våldtas, för stället där hon överfölls på, var knappast ett så pass undanskymdt läge att våldta henne på, och om han tagit in henne i skogen, hade fler kunnat se hans bil, så jag misstänker, att det hände liknande som i Lisa fallet, slängdes in i bil och våldtogs och sen dödades på annan plats.

Ja! Det jag känner försvårar detta händelseförlopp är bilvittnena på cykel. Vad gör bilen där igen såpass många timmar efter själva bortförandet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in