2021-08-26, 13:39
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
Ingen vits med det nu, när dom har en MGM att testa mot.
I annat fall finns det ju metoder dom kan använda, det var så dom löste dubbelmordet i Linköping.

Inte säkert att CL ger träff ju. Å andra sidan inte heller säkert att DNA på skon kommer från GM.

Metoden som användes i Linköping får inte användas igen. Däremot metoden som användes i Billdal, vad jag förstår.
Citera
2021-08-26, 13:40
Medlem
Citat:
Tror du behöver ge samtycke, alternativt under tvång, dvs du är anhållen.

Ja polisen har span och misstänkte äter på nåt hak, så tror jag inte de får ta en mugg eller liknande för DNA. Om så är fallet så lär dom ju har starka misstankar i övrigt för att få göra en sån sak eller har jag fel?
Citera
2021-08-26, 13:41
Medlem
Kincops avatar
Rimligtvis vet polisen inte vilken bil det är som iakttagits på gångvägen. Då hade ju den kunnat knytas till en person direkt. När de nu inte vet mer än att det är en vit mindre bil, så är ju det inte något bevis mot den som har ägt en sådan, då det finns massor av sådana bilar.
Citera
2021-08-26, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Najix
Menar till Helena ,
Ja, om du läser vad som skrivits sedan måndag så framgår det att den de anhöll inte har några kända kopplingar till Helena, därför är han ju så vitt vi vet okänd
Citera
2021-08-26, 13:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Ja, om du läser vad som skrivits sedan måndag så framgår det att den de anhöll inte har några kända kopplingar till Helena, därför är han ju så vitt vi vet okänd
Men inget är ju säkert ?
Citera
2021-08-26, 13:44
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag tror precis tvärtom: Helena började gå hemåt med "mannen med pilotglasögon" (KM, vad det verkar) och sedan kom en bil in i sammanhanget. De sammantagna uppgifterna inifrån Stadt om hur "mannen med pilotglasögon" betedde sig, brovittnets utsaga samt hur "mannen med pilotglasögon" har slingrat och ändrat sig i polisförhören, gör mig helt övertygad om att "mannen med pilotglasögon" fanns med i händelseförloppet - dock tror jag inte att det är han som hade ihjäl Helena. Jag tror att han har levt alla de här åren med rädslan för att bli inburad bara för att han kanske råkade bli vittne till det som hände. Och lägg på skammen på det, också.
Sedan har vi det faktum att polisen verkar hantera "mannen med pilotglasögon" med silkesvantar, för polisen anhöll "mannen med pilotglasögon" i hemlighet i maj 2017 - plus att polisen heller inte vågade trycka på honom en advokat 1998 samt heller inte vågade begära honom häktad 2017. Det är någonting som gör att polisen går fram mycket mer försiktigt med "mannen med pilotglasögon".

Och om vi ska tro på PK:s berättelse om vad hände i hans och sambons lägenhet den där söndagsmorgonen 1992, är PU inblandad och då tror jag att det var han som bistod med bilen. Jag bortser alltså inte från "Hannas" vittnesmål" om minst två mansröster (även om jag självklart har beredskap för att det kan vara något knas i hennes utsaga).

Jokern i sammanhanget är just nu Cl*aes L*evin.

Ja du kan ha rätt men jag tror att du har fel.
Det går givetvis inte att utesluta något av dessa scenarion utan framtiden får utvisa vem som har rätt. Det viktigaste är att fallet blir löst vem som är skyldig är mindre intressant.

Jag stänger inga dörrar utan kommer att fortsätta diskutera allt som är av intresse för fallets lösning. Jag utesluter inte inblandning av KM eller PU, tror bara mindre på dessa herrar än vad du gör.
.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-08-26 kl. 13:50.
Citera
2021-08-26, 13:45
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kincop
1. Om näsblodet uppstått i närheten av hemmet måste spårhundar ha kunnat hitta fler droppar på mark?
2. Sa inte Ulrika i ett tidigt skede att de hade kommit överens om att kasta sina ringar som spår om något hände dem?
3. Är det inte svårt för en ensam GM att ta med sig en levande Helena utan spår av strid. Om hon inte är bunden kan hon ju attackera föraren. Och om hon är död eller medvetslös borde det finnas spår efter strid då också?
Fast det fanns ju spår av strid, bloddroppar, skor, ringar. Att hon slängts i en bil, är vi väl överens om? Troligvis har han däckat henne medvetslös, därav näsblod, sen stuvat in henne i bilen. Är väl inte så konstigt scenario?
Varför ska vissa komplicera allt så mycket?
Citera
2021-08-26, 13:46
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Ja polisen har span och misstänkte äter på nåt hak, så tror jag inte de får ta en mugg eller liknande för DNA. Om så är fallet så lär dom ju har starka misstankar i övrigt för att få göra en sån sak eller har jag fel?
Dem har redan hans DNA.
Citera
2021-08-26, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Najix
Men inget är ju säkert ?
Nej, vi kanske ska fråga offret om hon kände honom, eller vad tycker du?
Citera
2021-08-26, 13:50
Medlem
Min spontana känsla kring pilot är ändå att han är oskyldig. Han har betett sig konstigt, jag vet, men han verkar vara så fruktansvärt trasig och rädd att det känns som att han hade erkänt om han nu visste något. Jag tror helt enkelt inte han hade klarat att ljuga och stå emot i förhör. Men vem vet?

Annars tänker jag också att han kan ha berättat vad han vet, och därför är nu CL under lupp?
Finns det någon som vet om dom kände varann? Kanske stod pilot för dödandet för att sedan tvinga till sig hjälp av stackars CL som såg upp till pilot eller tyckte att han var en ballare kille? Kanske hjälpte PU också till?

Många frågor men intressant framförallt: kände/känner pilot och CL varandra? Gick de i skolan ihop? Kände deras föräldrar varandra? Någon som vet? Eller vet om CL mot förmodan ändå hade någon vän, allra helst någon som figurerat i utredningen. Borde ju också vara många mariestadare här i deras ålder som tycker det är intressant att läsa tråden? Snälla hjälp till!! Antingen för att rentvå en stackars oskyldig CL eller för att sätta dit den jäkeln! Kom igen!
Citera
2021-08-26, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Enligt åklagare Karlsson finns vittnesutsagor och egna uppgifter från den misstänkte.
Rimligtvis borde han ha delgivit vissa omständigheter som gjort polisen intresserad.
Vittnesutsagor tyder på att någon har vittnat mot honom.
Stämmer detta gör det mig konfunderad att han är släppt.
Är det bara halvljumma uttalande från åklagare så är han inte intressant ,frågan är vad han har sagt och vilka vittnesmål som rimligtvis borde ha kommit i nutid.

Min känsla är att han fortfarande är intressant i utredningen!

Tänker att åklagaren kan vara rätt medveten om att nuvarande bevisning är svag men att den psykiska statusen på MGM gör att det är lämpligt att hålla honom inlåst under fortsatt utredning. De vet att alla år som gått jobbar mot dem och att allt kan stanna vid indicier. Han är skör och har redan gjort uttalanden som kan vara besvärande för honom. Ett erkännande kan vara avgörande och finns kanske runt hörnet. Man vill helt enkelt hålla honom vid liv. Kanske det man syftade på när man åberopade kollusionsfara.
Senast redigerad av Bemp 2021-08-26 kl. 14:00.
Citera
2021-08-26, 13:54
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Att kroppen inte ännu är funnen är en stor del förklaringen till att detta fortfarande är ouppklarat. Så helt osmart var det ju inte att ta med kroppen.

Att det handlar om en kidnappning, dvs att hon fördes bort levande, har iaf jag otroligt svårt att tro.
Fast vi vet ju inte om han åkt fast om han lämnat kroppen heller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in