2021-08-26, 12:32
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeGaggs
Utan en kropp eller ens ett misstänkt mordvapen så är det klart att spekulationer är det enda man kan ta till. Det enda vi vet är att någon form av blodvite uppstått.

Nja blodvite vet jag inte, det innebär sårskada. Helena dog iaf inte av det näsblod som misstänkts ha orsakat droppen på skon. Inget annat blod har hittats på brottsplatsen så det ligger väl nära tillhands att misstänka att HA ströps alt. togs med levande (medvetslös) i bilen.
Citera
2021-08-26, 12:33
Medlem
jagarjimmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Kan det unga paret i 35 års ålder som bor i huset på Dragspelsvägen 8 hittat nåt i trädgården / kjulet , nåt nergrävt , el inbyggt, under en renovering el liknade . Står en liten friggebod på tomten på höger sida som flera poliser var inne i igår när dom hade spärrat av området runt huset, schäfer hunden låg utanför friggeboden den ser ut som den är renoverad el är relativt ny . Kan detta ha lett fram till att misstankarna riktats mot Claes

De ska ha vetat om att polisen ville gräva på deras tomt sedan en tid tillbaka. Vet inte om vi pratar dagar eller veckor men det var innan gripandet av CL.
Citera
2021-08-26, 12:34
Medlem
Xeitums avatar
[quote=Bemp|77040007]Problemet är väl att GW troligtvis är lite väl metafysisk här. Han är inläst på materialet, har pratat runt med folk och sen resonerat sig fram till de här snubbarna. Utan att egentligen ha sprungit på nåt särskilt konkret. När han försökt intressera utredning har de antagligen ingenting att jobba vidare med. Han har ju tyvärr landat i den här slutsatsen lite väl sent. Och eftersom det rör sig om personer i Helenas närhet får han inte hennes anhöriga på fötter i brådrasket heller.

GW själv tänker väl att han har hållit igång det här fallet så länge att alla alternativa figurer är bortskalade vid det här laget. Han anser sig ha rätt i typ åtta fall av tio. Här tycker han väl att han redan bränt av sina fel och bör ha rätt den här gången.

Men, men. Karln måste få gissa. Han är åtminstone transparent och medger när han kört i diket. Värre med dem som alltid tycker varje nylanserad figur är hyperintressant för att sen påstå hur de aldrig varit relevanta.[/QUOT

Han är ju ganska blysam o anser att hans lösning i detta fall inte är mer än 50% sannolik.
Citera
2021-08-26, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
I dagens tidning:

https://www.mariestadstidningen.se/2021/08/25/vice-chefsaklagaren-det-fanns-tillrackligt-med-bevis/

Utdrag:

"Efter nästan två timmars överläggande beslutade tingsrätten att försätta den misstänkte 60-åringen på fri fot.

– Jag är ju inte av samma åsikt och menar att bevisningen borde lett till häktning, men det här är processens gång och den är bara att acceptera, säger Jenny Karlsson.

Utan att gå in på detaljer berättar Karlsson att vittnesutsagor, fynd på platsen där Helenas ägodelar upptäcktes, samt egna uppgifter från den misstänkte gjort honom till en trolig gärningsman.

Även den ljusa bil som setts i Ekuddenområdet natten Helena försvann, ska ha kunnat kopplats till mannen."

https://www.mariestadstidningen.se/2021/08/25/advokaten-frislappandet-ett-ratt-beslut/

Utdrag:

"Nu väntar en fortsättning på utredningen, närmast svar på de dna-prover som tagits på mannen. Det fanns ju fynd av ett okänt dna på en av Helenas sandaler."

Vore ju för väl om det fanns tyngd i detta. Har vi otur kokar det ned i nåt riktigt tunt (vittnesutsagor = han upplevs som konstig, fynd på platsen = han var rökare, egna uppgifter = han uppträder förvirrat, den ljusa bilen = han ägde ljus bil...)

Hoppas jag har fel.
Citera
2021-08-26, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Problemet är väl att GW troligtvis är lite väl metafysisk här. Han är inläst på materialet, har pratat runt med folk och sen resonerat sig fram till de här snubbarna. Utan att egentligen ha sprungit på nåt särskilt konkret. När han försökt intressera utredning har de antagligen ingenting att jobba vidare med. Han har ju tyvärr landat i den här slutsatsen lite väl sent. Och eftersom det rör sig om personer i Helenas närhet får han inte hennes anhöriga på fötter i brådrasket heller.

GW själv tänker väl att han har hållit igång det här fallet så länge att alla alternativa figurer är bortskalade vid det här laget. Han anser sig ha rätt i typ åtta fall av tio. Här tycker han väl att han redan bränt av sina fel och bör ha rätt den här gången.

Men, men. Karln måste få gissa. Han är åtminstone transparent och medger när han kört i diket. Värre med dem som alltid tycker varje nylanserad figur är hyperintressant för att sen påstå hur de aldrig varit relevanta.

Han är ju ganska blysam o anser att hans lösning i detta fall inte är mer än 50% sannolik.

Ja, det är för all del ödmjukt av honom.
Citera
2021-08-26, 12:38
Medlem
rubin22s avatar
Dessutom kan man säga Ni, som är finare än att säga du till en person, speciellt om hon inte kände mannen sen tidigare.
Hon kanske sa artigt Ni, till CL?
Är ju inte säkert att vittnet hörde två mansröster?
Citera
2021-08-26, 12:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Två personer inblandade?

Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Dessutom kan man säga Ni, som är finare än att säga du till en person, speciellt om hon inte kände mannen sen tidigare.
Hon kanske sa artigt Ni, till CL?
Är ju inte säkert att vittnet hörde två mansröster?

Har svårt att tänka mig att en 22 år ung kvinna 1992 använde sig av ordet "Ni" till en ensam person.

Du-reformen genomfördes under 1960-talet. Minns själv detta och hur förvånade vi var att få säga du till en lärare. Som jag har skrivit tidigare i tråden för länge sedan så tror jag personligen att det var två personer inblandade i hennes försvinnande och död.
Citera
2021-08-26, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Undrar om han hade en hund? Låter som nåt man säger till någon som beter sig illa mot ett djur.

Kanske rastade han hunden när Helena kom förbi och sa att han inte fick göra så (kanske han slog hunden) och så fick han nåt dampryck och mördade henne.

Lite så jag tänkte..

Citat:
Har också reagerat på det. Känns lite efterkonstruerat snarare än ordagrant uppfattat. Som sagt inte något en 22-åring normalt säger.

Ja, känns efterkonstruerat. Å andra sidan väldigt specifikt..?

Citat:
Ursprungligen postat av BillClintonsCigarr
Förvisso var man artigare på 90-talet men jag har alltid fått en dålig känsla i magen av att läsa just den meningen i det här sammanhanget. Jag får känslan av en väldigt rädd tjej som på något sätt försöker tala till GMs förstånd i hopp att han/de skulle ”snap out of it” och sluta då hon vet att hon är jävligt utsatt utan möjlighet till hjälp. Hade hon trott att det funnits hjälp så hade nog “SLUTA HJÄLP” känts mer logiskt men det fanns det uppenbarligen inte här. Svårt att förklara så vet inte om du förstår vad jag försöker säga.

Jag förstår vad du vill förmedla, men är man så rationell i ett akut nödläge? Eller du kanske tänker att hon försöker med detta inledningsvis innan det eskalerar?

Citat:
Ursprungligen postat av Bendi
Det är väl väldigt oklart om hon ens hörts säga så? Vittnet kom väl inte på förrän en tid senare att hon hört röster (inkl vad de sa), i det första förhöret hade hon inte märkt någonting alls.

Känns som en typisk efterhandskonstruktion av ett "vittne" som av något skäl vill bidra i utredningen, oavsett om det innebär att hjälpa eller stjälpa

Ja, det är ju väldigt specifikt med "ni" också..? Det skulle ändå, å andra sidan, kunna tyda på att vittnet registrerat det ganska korrekt även om det kanske inte var Helena? Men som sagt, hade det inte varit Helena så borde kvinnan som yttrat just dessa ord gett sig till känna vid det här laget så att de kunde släppa det spåret?
Senast redigerad av uncommon-name 2021-08-26 kl. 12:53.
Citera
2021-08-26, 12:52
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Nja blodvite vet jag inte, det innebär sårskada. Helena dog iaf inte av det näsblod som misstänkts ha orsakat droppen på skon. Inget annat blod har hittats på brottsplatsen så det ligger väl nära tillhands att misstänka att HA ströps alt. togs med levande (medvetslös) i bilen.

Att inget annat blod har hittats på brottsplatsen kan ju bero på att det aldrig gjordes någon ordentlig brottsplatsundersökning. Det kan mycket väl ha funnits biologiskt material som naturen hann ta hand om. Lägg till detta att många personer inledningsvis verkar ha trampat runt friskt i Kohagen där det förmodade brottet begicks. Jag tror att det hade gått att säkra fler spår om Helena hade rapporterats saknad på söndag förmiddag och/eller om polisen direkt hade insett allvaret och omedelbart spärrat av Kohagen. Nu blev det tyvärr inte så.
Citera
2021-08-26, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Det borde väl någon av de hon umgicks med under kvällen minnas om hon hade ringar på sig eller ej?

Om någon skulle fråga mig om min kompis hade ringar på fingrarna igårkväll, och vilken sorts ringar det var dessutom så skulle jag inte ha en aning troligtvis.
För hon kan ju ha haft andra ringar på sig, som fortfarande sitter kvar så att säga, det vet vi ju inte.
Citera
2021-08-26, 12:56
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Har också reagerat på det. Känns lite efterkonstruerat snarare än ordagrant uppfattat. Som sagt inte något en 22-åring normalt säger.

Jag känner mer och mer att man kanske inte ska förlita sig på "Hanna's" vittnesuppgifter allt för mycket. Risken är stor att man hamnar helt fel i förhållande till vad som verkligen hände. Mycket av det "Hanna" sa var ju dessutom rena efterhandskonstruktioner. Och varför hörde hon inte av sig till polisen direkt om hon nu hörde en utsatt kvinna som grät och skrek högt i 5 minuter?

När polisen knackade dörr på måndagen hade Hanna först inte hört någonting under den aktuella natten. Men sen efter att hon fått reda på vad som hänt, då jäklar kom hon plötsligt ihåg detaljer, t.o.m. ordagrant vad som sades, hur många röster det var etc.

Scenariot med en ensam gärningsman som inte kände Helena är en högintressant teori. Det kan vara förklaringen till många märkligheter som präglar fallet, inte minst varför kroppen aldrig har hittats.
Citera
2021-08-26, 12:56
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
DNA från skorna har dom givetvis. Men gissar att dom behöver matcha det mot någon och att dom i måndags tipsade CL och det är detta svar dom väntar på.

Kan nog vara så.

Jag kanske har sett för mycket på TV. Men den här CL måste polisen ju haft nys på ett tag, och då undrar jag varför man inte plockat DNA från honom tidigare och haft det klart nu, så kunde man fått en överraskningseffekt på en gång? Om man haft honom under övervakning, så kunde man ju ha plockat upp något som en mugg, sugrör osv.

Men man kanske inte får göra så i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in