2021-08-25, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Om det bedöms som dråp och skedde innan den 1 juli 1995 är det preskriberat. Preskriptionstiden för dråp var ju 15 år innan lagändringen.
Hur är det med mordförsök?
Citera
Medlem
Kan det unga paret i 35 års ålder som bor i huset på Dragspelsvägen 8 hittat nåt i trädgården / kjulet , nåt nergrävt , el inbyggt, under en renovering el liknade . Står en liten friggebod på tomten på höger sida som flera poliser var inne i igår när dom hade spärrat av området runt huset, schäfer hunden låg utanför friggeboden den ser ut som den är renoverad el är relativt ny . Kan detta ha lett fram till att misstankarna riktats mot Claes
Senast redigerad av Fighter83 2021-08-25 kl. 20:52.
Citera
Medlem
Lär väl inte vara något jättetungt de har.
Citera
2021-08-25, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Nej, allt gäller från tiden före mordet på Palme för att vara säker. Jag skrev ju retroaktivt!
Fel, ngt som var preskriberat när nya lagen kom i juli 2010 går aldrig lagföra.
Citera
2021-08-25, 20:26
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Från Mariestads tidning: Vice chefsåklagaren: ”Det fanns tillräckligt med bevis”

PUBLICERAD: 2021-08-25 19:38
Vice chefsåklagare Jenny Karlssons bevisning, som bland annat bestod av vittnesutsagor och fynd på platsen, räckte inte. Skaraborgs tingsrätt fann inte tillräckliga skäl att häkta den 60-årige man som på sannolika skäl var misstänkt för mordet på Helena Andersson. Efter nästan två timmars överläggande beslutade tingsrätten att försätta den misstänkte 60-åringen på fri fot. Utan att gå in på detaljer berättar Karlsson att vittnesutsagor, fynd på platsen där Helena upptäcktes samt egna uppgifter från den misstänkte gjort honom till en trolig gärningsman. Även om mannen inte häktades kommer han att vara en del av den fortsatta utredningen.

– Jag ansåg ju att det fanns tillräcklig bevisning och att mannen kan försvåra utredningen på fri fot, säger vice chefsåklagare Jenny Karlsson som leder utredningen.

– Jag är ju inte av samma åsikt och menar att den totala bilden borde lett till häktning, men det här är processens gång och den är bara att acceptera, säger Jenny Karlsson.

– Misstanke kvarstår fortfarande. Nu väntar vi på resultat från DNA-analys från föremål som vi funnit intressanta. Där kan vi få viktig bevisning. Sedan väntar fler förhör och eventuellt ytterligare husrannsakningar, säger Jenny Karlsson.

Gött! Bra jobbat av Jenny Karlsson, kör på! Även om det skulle visat sig att det var fel person så drivs sanningen/lösningen framåt genom occams rakkniv!

Enkelt sagt så menar jag på att det finns inte så många potentiella gm kvar att misstänka. Ni veteraner i tråden vet vad/vilka jag menar..
Citera
2021-08-25, 20:27
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Nej, efter Palme-mordet preskriberas inte längre mord och dråp (och folkrättsbrott). Den regeln infördes retroaktivt för att Palmes mördare aldrig skulle kunna gå fri.

Jag har redan ägnat rätt många inlägg åt detta.

- Mordet på Olof Palme hade preskriberats den 1 mars 2011 om det inte hade skett en lagändring, som började gälla 1 juli 2010.

- Mord som skedde innan den 1 juli 1985 preskriberades innan den nya lagen trädde i kraft. Dessa är fortfarande preskriberade.

Samma princip med dråp. Dråp som som inträffade före den 1 juli 1995 hann således preskriberas innan den nya lagen började gälla.

Preskriptionstiden för mord var tidigare 25 år, för dråp 15 år.

Mord som sker den 1 juli 1985 och efter det kommer inte att preskriberas. Dråp som sker den 1 juli 1995 och efter det kommer inte att preskriberas. (Om inte lagen ändras igen nån gång i framtiden.)
Citera
2021-08-25, 20:28
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cqbcqb
Fel, ngt som var preskriberat när nya lagen kom i juli 2010 går aldrig lagföra.

Exakt. Gäller både mord och dråp.
Citera
2021-08-25, 20:29
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Hur är det med mordförsök?

Det preskriberas inte idag i alla fall. Vet inte vad preskriptionstiden för försök till mord var tidigare.
Citera
2021-08-25, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Det borde rimligen ha märkts om hon blivit påkörd, om inget annat på bilen som stod parkerad på cykelvägen. Någon hade ju dessutom hört Helena skrika "nej så får ni inte göra".
Nej det här var en annan bil. Den körde förbi och Sedan tillbaka. Har också läst om det här vittnet som menade att hon kände igen Helenas röst på långt avstånd. Osannolikt. Om jag hörde någon ropa mitt i natten på 100 meters avstånd skulle jag inte kunna identifiera personen. Bara om det var man kvinna eller barn. Om jag sedan fick veta att granne NN försvunnit under natten skulle jag utgå ifrån att det var henne jag hört.
Citera
2021-08-25, 20:32
Medlem
[quote=Fibonaccital|77032945]
Citat:
Ursprungligen postat av Napsterotb

De kom inte med kamera då. Den fick man köpa till som ett extra tillägg.

Visst de kommer här.
https://imgur.com/a/UBHFRgB

Den äldre kameran har jag tyvärr inte kvar. Men den fick jag av Ericson som en test version.

Jag har kameror från Sony (Mavica) och Fuji som är från 1979)

EDIT: Jag hittade en gammal kamera i förrådet nu.
Den kommer här:

https://imgur.com/a/c0vo2hw

Allt som har Sony Ericsson skrivet på sig är från 2001 eller senare.
Citera
2021-08-25, 20:36
Medlem
En tanke. Rent hypotetiskt.
Om åklagare har viss bevisning men saknar plats för kropp eller kvarlevor.
Misstänkt man vägrar prata eller svara på frågor. Att då begära häktning med motiveringen att mannen kan ”försvåra för utredningen”, trots att man kallt räknar med avslag. Detta då som en medveten provokation att trigga mannen, med vad det verkar svagt psyke, just försöka göra detta i desperation. Därmed avslöja sig i vad han gör närmaste tid.
För jag tror mannen kommer att ha ett öga på sig från polisen ett tag till. Vad han gör och inte gör.
Är detta möjligt?
Citera
2021-08-25, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Från Mariestads tidning: Vice chefsåklagaren: ”Det fanns tillräckligt med bevis”

PUBLICERAD: 2021-08-25 19:38
Vice chefsåklagare Jenny Karlssons bevisning, som bland annat bestod av vittnesutsagor och fynd på platsen, räckte inte. Skaraborgs tingsrätt fann inte tillräckliga skäl att häkta den 60-årige man som på sannolika skäl var misstänkt för mordet på Helena Andersson. Efter nästan två timmars överläggande beslutade tingsrätten att försätta den misstänkte 60-åringen på fri fot. Utan att gå in på detaljer berättar Karlsson att vittnesutsagor, fynd på platsen där Helena upptäcktes samt egna uppgifter från den misstänkte gjort honom till en trolig gärningsman. Även om mannen inte häktades kommer han att vara en del av den fortsatta utredningen.

– Jag ansåg ju att det fanns tillräcklig bevisning och att mannen kan försvåra utredningen på fri fot, säger vice chefsåklagare Jenny Karlsson som leder utredningen.

– Jag är ju inte av samma åsikt och menar att den totala bilden borde lett till häktning, men det här är processens gång och den är bara att acceptera, säger Jenny Karlsson.

– Misstanke kvarstår fortfarande. Nu väntar vi på resultat från DNA-analys från föremål som vi funnit intressanta. Där kan vi få viktig bevisning. Sedan väntar fler förhör och eventuellt ytterligare husrannsakningar, säger Jenny Karlsson.

Detta uttalande var väl helt väntat, det intressanta är ju informationen om vad som kommer att ske. med lite tur kanske de har ett DNA på fimpen som enligt tidigare uppgifter hittades på samma ställe som där bilen skall ha stått.
Kan de ha hittat även andra saker på platsen?
Det i kombination med att CL ev hävdar att han aldrig varit på platsen...

Jaja. bara att vänta och se vad som händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in