2021-08-26, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Man kan bevisa att materia attraherar annat materia med Cavendishexperimentet. Förklara hur telefonen skulle veta vad som är upp och vad som är ner och veta vilket hålla en skall falla om det inte funnits en kraft. Densitet är bara ett mått på hur mycket massa det är på en viss volym och densiteten har ingen riktning utan en kraft som drar åt något håll.

Bevisar du verkligen att massa attraherar massa med cavendish?

Finns där inga andra krafter som kan vara involverade?

En platt jord har rimligtvis en "intelligent design" bakom sig. Kanske till och med intelligent nog för att förstå vikten av ett upp och ett ner för att få skapelsen att vara beboelig.

När jag håller i en heliumballong, är det en kraft som drar den uppåt?
Citera
2021-08-26, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Man utför experiment. Se 1,10 in i filmen. Beräknar inte att du ska förstå det, men det är som det ser ut i verklighetrn, stor massa drar åt sig liten massa.
https://youtu.be/Ym6nlwvQZnE

Jag förstår att du drar en slutsats att massa attraherar massa. Min fråga är om du kan lägga fram bevis för den slutsatsen?
Citera
2021-08-26, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag förstår att du drar en slutsats att massa attraherar massa. Min fråga är om du kan lägga fram bevis för den slutsatsen?
Filmen talar sitt klarspråk.
Citera
2021-08-26, 08:00
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Nej, tex din bilruta är välvd.

slår vad om att den vinklar ljuset i samma kurvatur som välvningen. liten omärkbar effekt på nära avstånd men på flera mil... massor av krök
Senast redigerad av studenten777 2021-08-26 kl. 08:33.
Citera
2021-08-26, 08:01
Medlem
studenten777s avatar
Citat:

lika väl så kapar statisk elektricitet cavendish vid fotknölarna. plötsligt stöter två objekts massa ifrån sig varandra..
Citera
2021-08-26, 08:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
för tusende gången så kan det vara krökt pga ytspänning vilket är vetenskapligt validerat

Kan du klargöra en gång för alla - så vi kan gräva vidare i dina motsägelser - varför skriver du att jorden är är linsformad, för att senare skriva att vattnet är välvt pga ytspänning?

Citat:
Finns å andra sidan en möjlighet att jorden är linsformad med viss krökning på ytan
Citera
2021-08-26, 08:38
Medlem
studenten777s avatar
Citat:

Finns där inga andra krafter som kan vara involverade?

En platt jord har rimligtvis en "intelligent design" bakom sig. Kanske till och med intelligent nog för att förstå vikten av ett upp och ett ner för att få skapelsen att vara beboelig.

tex skulle ett nedåtspiralerande kraftfält (torusfält) orientera elektronerna och förklara vad vi kalla gravitation. ju fler elektroner destå "tyngre" objekt är en generell fysisk observation. kanske inte är protonerna och neutronerna som styr trots allt?
Citera
2021-08-26, 08:41
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hawaiiharald
Vet inte vem som sagt det men hade jorden varit platt så hade stora gubbar satsat på hotell/nöjesparker vid jordens kant

lycka till -40 grader och nedåt. tänk isrink med höga väggar och stora avstånd.

operation high jump, deep freeze, fishbowl osv gick nog ut på att militärisera denna zon
Citera
2021-08-26, 08:50
Medlem
Citat:

Ja. Kraften är proportionell mot massorna.

Citat:

En kraft som trycker den uppåt. Flytkraft. Arkimedes princip.
Ballongen flyter ovanpå luften. Utan luft så faller ballongen ned.

Citat:

Som sagt, att kraften är proportionell mot massorna är beviset.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-08-26 kl. 09:00.
Citera
2021-08-26, 08:53
Medlem
Citat:
lika väl så kapar statisk elektricitet cavendish vid fotknölarna. plötsligt stöter två objekts massa ifrån sig varandra..

Nopp. Kraften är proportionell mot massorna och inget annat. Storleken på kraften är oberoende av statisk elektricitet.

Citat:
tex skulle ett nedåtspiralerande kraftfält (torusfält) orientera elektronerna och förklara vad vi kalla gravitation. ju fler elektroner destå "tyngre" objekt är en generell fysisk observation. kanske inte är protonerna och neutronerna som styr trots allt?

Kraftens storlek är proportionell mot massan, inte mot antalet elektroner.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-08-26 kl. 08:57.
Citera
2021-08-26, 09:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
"gravitation" är ett symptom på densitet

hönan eller ägget diskussion blir det

Citat:

Men hur ska du ha det? Du har ju sagt att gravitationen beror på 'densitet'. Nu är det plötsligt elektroner och spiralformade kraftfält.

Vet du inte var du tror? Säger du bara saker som faller dig in?
Citera
2021-08-26, 10:14
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men hur ska du ha det? Du har ju sagt att gravitationen beror på 'densitet'. Nu är det plötsligt elektroner och spiralformade kraftfält.

Vet du inte var du tror? Säger du bara saker som faller dig in?

självklart är det ett samband. samlingsbegreppet densitet skulle kunna vara ett uttryck för många elektroner i rörelse. vad jag menar är att elektronerna kan ha större påverkan än vad mainstream paradigmet föreslår.

att statisk elektricitet > cavendish är ett bevis på detta som vi inte kan ignorera
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in