2021-08-25, 23:00
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Ja och nya privata startups växer som svampar ur jorden, t ex nya zeeländska Rocket Lab och den där tyska firman som skall skjuta upp från Esrange. Du har även Kinesiska, Ryska, Japanska, Indiska och Arianne-Space mfl rymdorganisationer. Fan vad många man måste muta. Även tiotusentals civilanställda. Konstigt att ingen läckt.
Sedan är det snart tusen stycken som sett jordens kurvatur med egna ögon från rymden. Förutom alla U2 piloter och Piloter på extremt högtflygande plan. Tex MIG.

ju högre upp destå mindre densitet. detta kan man kapitalisera på inom "rymdforskning" behövs dock en del helium och andra lätta gaser inom behållare
Citera
2021-08-25, 23:23
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
för tusende gången så kan det vara krökt pga ytspänning vilket är vetenskapligt validerat

Nej, en gång har du sagt detta. Iaf med den användaren du kör med nu.

Citat:
Ytspänning på stor skala

Fast du påstod faktiskt även att själva jorden kan vara linsformad. Inte vattenytan, ingen ytspänning.

Citat:
Finns å andra sidan en möjlighet att jorden är linsformad […]

Du hart också påstått att en platt jord och en linsformad är 'samlingsbegrepp'.

Citat:
Haha jag har redan förklarat att det är ett samlingsbegrepp. Det ena utesluter inte det andra. […]

Jag undrar hur allt detta går ihop. Är jorden linsformad, eller inte? Varför sade du så i så fall?
Och hur kan en välvd jord och en platt vara samlingsbegrepp för samma sak?
Citera
2021-08-25, 23:27
Medlem
Citat:
ju högre upp destå mindre densitet. detta kan man kapitalisera på inom "rymdforskning" behövs dock en del helium och andra lätta gaser inom behållare

Når du nå først har så mange bevis, hvordan forklarer du at flyene sør for ekvator må fly med 2800 km/t for å nå fram til målet i tide, og hvordan er det mulig at sydkorset sees rett i sør over alt på den sørlige halvkule, selv om sør er i totalt forskjellig retning i følge flatjordskartet.
Citera
2021-08-25, 23:36
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Borde inte föremål falla uppåt, om tyngdkraften i själva verket är en skillnad i densitet? Tänk dig för innan du svarar - du har en tendens att säga emot dig själv.
Citera
2021-08-25, 23:59
Medlem
Citat:
för tusende gången så kan det vara krökt pga ytspänning vilket är vetenskapligt validerat
Fast det här med krökt vattenyta på grund av "ytspänning i stor skala" la du ju till först efter att du hävdat att "jorden är linsformad med viss krökning på ytan" och i vilket fall är "ytspänning på stor skala" som förklaring till att vatten följer ytan på en linsformad jord inte vetenskapligt validerat.

Har du glömt att ditt påstående att jordytan är linsformad kom när du försökte förklara varför solens skenbara storlek inte förändras trots att den rör sig uppåt och nedåt i spiralkretsar?
Citat:
Citat:
Då solen rör sig i spiralkrets jämnar skuggorna ut sig då sidledes rörelsen kompenseras med en uppåtrörelse.

Tänk hur en kupol ser ut och att solen följer den i taket
Citat:
Solen åker uppåt samtidigt som inåt sommar. Inga konstigheter släpp det där.
Citat:
pewana
Jaha. Det betyder att solen har olika skenbar storlek vid olika tidpunkter, och på olika platser på jorden. Inget av det stämmer, släpp den "förklaringen".
Naturligtvis VILL du att vi ska släppa sånt som du inte kan förklara...
Citat:
Finns å andra sidan en möjlighet att jorden är linsformad med viss krökning på ytan
Citera
2021-08-26, 00:08
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
fönstrena ser välvda ut? skapar välvda fönster inte optisk brytning?

Nej det gör de inte. Bara fönster/glas som inte har jämn tjocklek, som linser, skapar optiska effekter.
Citera
2021-08-26, 00:09
Medlem
Hur bevisar man att anledningen till att min telefon faller emot marken då jag tappar den, är att jordens massa drar telefonen till sig?

Hur bevisar man att en kraft är involverad?
Citera
2021-08-26, 00:26
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Hur bevisar man att anledningen till att min telefon faller emot marken då jag tappar den, är att jordens massa drar telefonen till sig?

Varför faller den inte mot den lägre densiteten?
Citera
2021-08-26, 01:03
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Man kan bevisa att materia attraherar annat materia med Cavendishexperimentet. Förklara hur telefonen skulle veta vad som är upp och vad som är ner och veta vilket hålla en skall falla om det inte funnits en kraft. Densitet är bara ett mått på hur mycket massa det är på en viss volym och densiteten har ingen riktning utan en kraft som drar åt något håll.
Citera
2021-08-26, 01:30
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
fönstrena ser välvda ut? skapar välvda fönster inte optisk brytning?

Nej, tex din bilruta är välvd.
Citera
2021-08-26, 01:52
Medlem
Citat:

Man utför experiment. Se 1,10 in i filmen. Beräknar inte att du ska förstå det, men det är som det ser ut i verklighetrn, stor massa drar åt sig liten massa.
https://youtu.be/Ym6nlwvQZnE
Citera
2021-08-26, 02:31
Medlem
Vet inte vem som sagt det men hade jorden varit platt så hade stora gubbar satsat på hotell/nöjesparker vid jordens kant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in