2021-08-26, 07:43
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det var ju ingen munter läsning.

Fyra vanligt förekommande mutationer räcker alltså för att deltavarianten ska bli helt vaccinresistent. Delta+ har tre stycken.

Och när neutraliserande antikroppar inte längre funkar, så är det bara sjukdomsförstärkande antikroppar kvar (de som ger ADE).

Precis, så med den stora smittspridning vi har är risken överhängande.

Men Pfizer är ju numera FDA godkänt så måste va lugnt ?
Citera
2021-08-26, 07:44
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Frågan är ju om vaccinet är värre än viruset för unga?
Ja, det är ju frågan. Unga kan ju också drabbas av långcovid och MIS-C. Men när man inte vill vaccinera unga under 16 år för osäkerheten om biverkningar av vaccinet så betyder det ju att denna osäkerhet finns och då finns den även för de över 16 år. Jag tycker inte man riktigt informerar om den, hade man valt att vara tydlig med att det finns en osäkerhet om biverkningar skulle man också kunna minska dess skadliga effekt. Det hade gått att ge visa eller alla som vaccinerade sig blodproppslösande mediciner och även en uppföljande hälsokontroll. Ja, kanske till och med en ivermectin. Istället har man valt att enbart gå ut med hur säkert vaccinet är. Men hur kan vaccinet vara säkert för de som är 16 år men inte för de som är 15 år?

För mig förefaller det som om man räknar med att 16-18 åringarna är allt för stora smittspridare och därför väljer att riskera deras hälsa för ekonomiska intressen, för dyrt helt enkelt att inte vaccinera dem.

Jag har en anhörig som dog två tre dagar efter vaccineringen av blodpropp relaterad sjukdom. Det känns minst lika surt att förlora människor av vaccinet som av sjukdomen.
Citera
2021-08-26, 07:46
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnar76
Vaccinpass verkar helt meningslöst alla fall, alla festivaldeltagare var antingen vaccinerade eller visade upp ett negativt testresultat och ändå så smittades 1000 st av Covid.

https://www.bbc.com/news/uk-england-suffolk-58323500

Vaccinerade kan ju sprida covid så ja, rätt meningslöst för att stoppa spridningen.

Delta har ändrat spelplanen men myndigheterna har svårt att hänga med. Det som funkade när vi hade alfa funkar ju inte nu.
Citera
2021-08-26, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Inga referenser? Hela nätet är fyllt av referenser. Let the google be your friend my friend.

https://www.so-rummet.se/fakta-artiklar/tuberkulos-1800-talets-varsta-farsot

Tuberkulos (tbc) uppträdde i Sverige på 1100-talet men fick större omfattning först med de stora städernas tillkomst på 1600-talet. När farsoten vid 1800-talets mitt för andra gången var som värst i Europa (första gången var på 1600-talet) tog den omkring fyra miljoner liv varje år!

Behöver du en referens till att förkylningar är årligt återkommande också?

Bara kika på incidenskurvorna jag länkade till tidigare. Finns inget cykliskt förlopp. Alls.
Citera
2021-08-26, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Precis, så med den stora smittspridning vi har är risken överhängande.

Men Pfizer är ju numera FDA godkänt så måste va lugnt ?
FDA ja herregud.

Känns som att alla tar för givet att vaccineffektiviteten tickar mot 0%, och stannar där.

Baserat på vad kan man fråga sig. Ingen har testat det här med några andra muterande virus än influensan. Effektiviteten skulle lika gärna kunna fortsätta till -100% och ha enbart anti-neutraliserande antikroppar kvar.
Citera
2021-08-26, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gunnar76
Vaccinpass verkar helt meningslöst alla fall, alla festivaldeltagare var antingen vaccinerade eller visade upp ett negativt testresultat och ändå så smittades 1000 st av Covid.

https://www.bbc.com/news/uk-england-suffolk-58323500

Nej det stoppar inte smittan i festivalsammanhang. Dock är åtgärden säkerligen inte meningslös eftersom bara 2-3% av besökarna blev smittade.
Citera
2021-08-26, 08:04
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, jag säger Delta-varianten, plus idealiska klimatförhållande för den att verka. Har du något som producerar 1000 gånger fler viruspartiklar i luftvägarna än det ursprungliga SARS-COV2 viruset, så är det troligt att smittspridningen kommer att öka kraftigt, i början av senhösten, trots vaccinet.

Det som talar emot det är att ökningstakten i smittspridningen, ev. börjat avta i Sverige. Men sådant ändras dag för dag och ifrån vecka till vecka, så jag kan inte uttala mig om det ännu.
Men skulle ändå det ske, att vi hamnar på en platå och smittspridningen börjar minska i Sverige men inte i de flesta andra länder som har mer än halva befolkningen fullvaccinerad, så är förklaringen det stora mörkertalet i smittspridningen våren 2020, när vi testade så lite. Om så blir fallet så är förklaringen att vi har en större effektiv immunitet hos befolkningen än vi tror vi har.
Att smittspridningen minskar något i Sverige kan väl ha exakt samma anledning som den identiska minskningen för exakt ett år sedan. Förra året såg vi en smittopuckel i slutet av sommaren, de var de hemvändande turisterna. Sedan runt skolstart minskade smittan för att sedan igen explodera. Denna sommar har man även varit mer tydligmed hur många smittade som hemkommet. En stor del av smittan har just varit hemvändande turister. Nu är den smitto tillförseln borta. Men nu istället kommer det dagliga livet generera en ökande smitta. Först långsamt och sedan allt snabbare.

Förra sommaren såg vi att smittan fanns bland unga friska, denna sommar är det likadant men denna gång säger man att det beror på vaccinet. Till hösten kommer smittan ha möjlighet att sprida sig till känsligare grupper. Det är inte fören då vi kan se vilken effekt vaccinet har om de fortsätter att dö i samma utsträckning som innan eller inte.

Förra året började smittan öka igen i mitten av september.
Citera
2021-08-26, 08:05
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
FDA ja herregud.

Känns som att alla tar för givet att vaccineffektiviteten tickar mot 0%, och stannar där.

Baserat på vad kan man fråga sig. Ingen har testat det här med några andra muterande virus än influensan. Effektiviteten skulle lika gärna kunna fortsätta till -100% och ha enbart anti-neutraliserande antikroppar kvar.

FDAs godkännande baseras på data fram till 13 Mars dvs pre delta. Risc-benefit antar jag är helt annorlunda nu med delta o forskningsrapporten om att vaccinet kan förvärra läget givet 4 mutationen

Jag tror det var de 60 miljarder anledningarna som stressade fram beslutet.

Vi kommer behöva ett nytt vaccin snarast mot delta o dess subvarianter.
Citera
2021-08-26, 08:13
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
FDAs godkännande baseras på data fram till 13 Mars dvs pre delta. Risc-benefit antar jag är helt annorlunda nu med delta o forskningsrapporten om att vaccinet kan förvärra läget givet 4 mutationen ...

Det jag oroar mig för är effekterna av ADE som varit anledningen till att man inte tidigare lanserat något vaccin mot cov-1 och som visat sig vara ett problem i djurtesterna.

Som tur är har vi inte sett detta i dagens vaccin, men vad händer med en framtida okänd mutation?
Citera
2021-08-26, 08:20
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag har en anhörig som dog två tre dagar efter vaccineringen av blodpropp relaterad sjukdom. Det känns minst lika surt att förlora människor av vaccinet som av sjukdomen.

Dog med vaccinet, inte av.
Citera
2021-08-26, 08:21
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Det jag oroar mig för är effekterna av ADE som varit anledningen till att man inte tidigare lanserat något vaccin mot cov-1 och som visat sig vara ett problem i djurtesterna.

Som tur är har vi inte sett detta i dagens vaccin, men vad händer med en framtida okänd mutation?

Delta verkar ju ligga en mutation bort från att kunna orsaka ADE. Här kallar de antikroppar som ökar virusets förmåga för facilitating antibodies.

"However, in the case of the Delta variant, neutralizing antibodies have a decreased affinity for the spike protein, whereas facilitating antibodies display a strikingly increased affinity. Thus, ADE may be a concern for people receiving vaccines based on the original Wuhan strain spike sequence (either mRNA or viral vectors)."

https://www.journalofinfection.com/article/S0163-4453(21)00392-3/fulltext
Citera
2021-08-26, 08:30
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Dog med vaccinet, inte av.
Det är väl det som är frågan. Jag är övertygad av att personen dog av och inte med. Klagade redan på kvällen efter vaccinet över smärta i bröstet och var död två dagar senare. Sammanträffande kan det vara. Borde ju självklart ha gått till sjukvården.

Men passa dig personen var betydelsefull för mig och jag kommer bli förbannad om du inte ger dej.

Vi har väl alla vid det här laget förlorat någon på ett eller annat sätt under pandemin.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-08-26 kl. 08:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in