2021-08-26, 04:44
Medlem
Norge har rapporterat rekordhögt antal fall igår enligt Worldometer - 1294 st. De senaste sju dagarna var antalet smittade 35 procent högre än tidigare sju dagar! Någon som har koll på diskussionen i Norge, har för mig att någon där utropade att epidemin var över!
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/norway/
edit: såg att Aftonbladet hade lite info:
Smittspridningen av covid-19 ökar snabbt i Norge. Landet har registrerat flest nya covidsmittade på ett dygn sedan coronapandemin bröt ut.
Under onsdagen registrerade norska Folkehelseinstituttet 1 294 nya fall – det är nästan dubbelt så många jämfört med för en vecka sedan och dygnsrekord under hela pandemin.
Biträdande hälsodirektör Espen Rostrup Nakstad slår fast att landet är inne i en fjärde smittovåg.
– Men vaccineringen gör att vi i dagsläget inte har någon stor våg av sjukhusinläggningar. Det är ändå viktigt att behålla kontrollen så att inte så många blir smittade att även inläggningssiffrorna ökar, säger Nakstad till Dagbladet.
Endast 56 covidpatienter är just nu inlagda på norska sjukhus, rapporterar nyhetsbyrån NTB, men det framgår inte hur många av dem som intensivvårdas. Det är dock betydligt färre än vid den förra smittspridningstoppen i mars i år, då över 250 covidpatienter sjukhusvårdades.
Drygt 88 procent av de vuxna norrmännen har hittills fått sin första vaccindos, medan närmare 61 procent har fått två doser, enligt Folkehelseinstituttet. I Sverige har 81 procent fått en dos och nästan 66 procent är fullvaccinerade.
Sammanlagt har drygt 152 000 personer testat positivt för covid-19 i Norge under pandemin, vilket kan jämföras med Sverige som har registrerat över sju gånger fler fall under samma tid.

PUBLICERAD: 26 AUGUSTI 2021 KL. 01.17
AFTONBLADET
Senast redigerad av fabbe2 2021-08-26 kl. 04:49.
Citera
2021-08-26, 05:03
Medlem
Saxat från Omni
Över 100 000 patienter med covid inlagda på sjukhus
Över 100 000 människor är inlagda på sjukhus på grund av covid-19 i USA just nu. Det är det högsta antalet sjukhusinläggningar på sju månader, skriver ABC News.
Enligt kanalen visar nationell data från landet att antalet sjukhusinläggningar per 100 000 invånare som är yngre än 29 år är just nu är högre än vid något annat tillfälle under pandemin.
Publicerad 25 augusti, 19:37
https://omni.se/over-100-000-patienter-med-covid-inlagda-pa-sjukhus/a/G301oQ
Citera
2021-08-26, 05:10
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Money2spend
Varför tror du det?
Det finns ju ”vaccin” nu?

Säg för fan inte ”deltan”.

Jo, jag säger Delta-varianten, plus idealiska klimatförhållande för den att verka. Har du något som producerar 1000 gånger fler viruspartiklar i luftvägarna än det ursprungliga SARS-COV2 viruset, så är det troligt att smittspridningen kommer att öka kraftigt, i början av senhösten, trots vaccinet.

Det som talar emot det är att ökningstakten i smittspridningen, ev. börjat avta i Sverige. Men sådant ändras dag för dag och ifrån vecka till vecka, så jag kan inte uttala mig om det ännu.
Men skulle ändå det ske, att vi hamnar på en platå och smittspridningen börjar minska i Sverige men inte i de flesta andra länder som har mer än halva befolkningen fullvaccinerad, så är förklaringen det stora mörkertalet i smittspridningen våren 2020, när vi testade så lite. Om så blir fallet så är förklaringen att vi har en större effektiv immunitet hos befolkningen än vi tror vi har.
Citera
2021-08-26, 05:16
Medlem
USA har fler smittade, svårt sjuka samt döda i covid nu än för exakt ett år sedan.

Skillnaden verkar även vara att fler yngre drabbas hårt också.
Senast redigerad av ClasZtefanYngwezon 2021-08-26 kl. 05:20.
Citera
2021-08-26, 05:30
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det var ju en utmärkt idé.

Nu hittar jag ju inte de inlägg jag letar efter, men jag var väldigt kritisk till labbteorin tidigare och skrev något dumt om den. Kanske var det så dumt att det togs bort??

Idag är jag mindre kritisk till labbteorin, men samtidigt har jag arbetat med kineser och vet hur knepiga de kan vara.
För mig är det inte uteslutet att Kina inte vill hjälpa till i utredningen för att de är förnärmade för att vi i väst inte tror på det de säger.

Jag tordes inte ha någon åsikt om labbteorin tidigare. Det enda jag visste var att det, iof, skulle kunna hända, men tystas ner av CCP. Men å andra sidan lät labbteorin som en så klassisk och förväntad konspirationsteori.

Men efter att ha sett Chanel 4:s dokumentär så är jag ganska övertygad om att labbteorin kan stämma. Att Bidens utredning ",inte gett något klart svar", kan ju ha att göra med att världen är, extremt, beroende av att Kunna samarbeta med Kina när det kommer till "nästan alla* svininfluensas moder".

Bakgrunden till det är att kinesiska risbönder kom på den smarta idén att hålla sig med ankor som kunde hålla risfälten fria ifrån ogräs. Problemet var bara att bönderna också höll sig med svin och att fåglar bär på virus som är ofarliga för dem. Dessa virus kan smitta grisar, som i sin tur kan smitta människor, när de anpassats för det i grisens kropp.

*Spanska sjukan, den värsta svininfluensan av dem alla, hade, troligen, sitt ursprung i en stor svinstall som hade en militärförläggning som granne i USA, under det första världskriget.
Citera
2021-08-26, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
USA har fler smittade, svårt sjuka samt döda i covid nu än för exakt ett år sedan.

Skillnaden verkar även vara att fler yngre drabbas hårt också.

De flesta äldre är vaccinerade (85% av de som är över 65 år) så få av dem hamnar på sjukhus och väldigt få blir kritiskt sjuka.

Just nu är det åldrarna 40-60 som dominerar på de amerikanska sjukhusen. Många av de som dör helt i onödan har barn som de lämnar efter sig som lök på laxen.
Citera
2021-08-26, 05:49
Medlem
What will Biden’s lab leak report show?
Freddy Gray speaks to the investigative journalist Katherine Eban, author of Bottle of Lies: the Inside Story of the Generic Drug Boom, about the classified report into the possibility that Covid-19 escaped from a Chinese laboratory. An edited version of the report is expected to be released publicly next week.
https://www.spectator.co.uk/podcast/what-will-biden-s-lab-leak-report-show-
Citera
2021-08-26, 06:50
Medlem
Josh Rogin: The sick researchers from the Wuhan Institute of Virology lost their sense of smell
Bari Weiss hosted Washington Post foreign policy reporter Josh Rogin on her Honestly podcast to talk about the Chinese government and the origin of the coronavirus. You may recall that Rogin was the reporter who broke the story last year about diplomatic cables which warned that safety wasn’t being handled well at the Wuhan Institute of Virology (WIV).
...
“What it says is that the symptoms that these sick researchers had were not your everyday flu symptoms,” Rogin said. He continued, “In other words, they were COVID specific symptoms necessarily and these include no smell and what are called ground-glass opacities in the lungs.

“That doesn’t medically prove that they had COVID but that’s some pretty specific symptoms.”
https://hotair.com/john-s-2/2021/08/23/josh-rogin-the-sick-researchers-from-the-wuhan-institute-of-virology-lost-their-sense-of-smell-n4110 08
Citera
2021-08-26, 06:52
Medlem
När även Tegnell säger att det finns anledning att vänta med vaccin till barn pga det finns få rapporter om biverkningar ja men vet för lite helt enkelt ...ja då ringer klockorna och det finns anledning att oroa sig verkligen...tror vi väntar en katastrof angående vaccin och biverkningar om några år inte här och nu med stick i armen som känns obehagligt som vissa korkade hävdar...
Citera
2021-08-26, 07:13
Medlem
Vaccinpass verkar helt meningslöst alla fall, alla festivaldeltagare var antingen vaccinerade eller visade upp ett negativt testresultat och ändå så smittades 1000 st av Covid.
Citat:
More than 1,000 Latitude Festival attendees later tested positive for Covid, according to government figures.

One of the government's Covid test events, about 37,000 visitors were at the venue daily from 21 to 24 July.

All festival-goers needed to be fully vaccinated or test negative but findings showed 432 people were probably infectious at the time.
https://www.bbc.com/news/uk-england-suffolk-58323500
Citera
2021-08-26, 07:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
När även Tegnell säger att det finns anledning att vänta med vaccin till barn pga det finns få rapporter om biverkningar ja men vet för lite helt enkelt ...ja då ringer klockorna och det finns anledning att oroa sig verkligen...tror vi väntar en katastrof angående vaccin och biverkningar om några år inte här och nu med stick i armen som känns obehagligt som vissa korkade hävdar...

Fortfarande fattar de allra flesta inte att de är med i världens största medicinska experiment. Helt otroligt.
Citera
2021-08-26, 07:32
Medlem
Japan stoppar leverans av vaccin efter att de hittat främmande batcher i oöppnade vaccin intressant. Vad kan det vara för nått de hittat o varför finns de i vaccinet

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/47bqgg/japan-stoppar-16-miljoner-doser-av-moderna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in