2021-08-25, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Åkl slutsats om att det inte kan handla om en okänd person hänger bara på en enda händelse. Någon har loggat in på BOs mejl konto ca kl 5 på morgonen den 15de.
Alltså några timmar efter mordet.
Det är en felaktig slutsats. Eftersom om GM var en okänd person som får tag i mobilen medan den var upplåst (vilket är möjligt eftersom LW hade stort intresse för sin mobil). Då är det mycket möjligt att den okände GM kunnat logga in på mejl kontot när hen fått tag i inloggningsuppgifterna sparade i mobilen.
Var finns spår av SD på brottsplatsen förutom de spår som är hittade på LW och hennes kläder? Vilka har en naturlig förklaring.
Är det nån vittne som har sett honom i närheten av brottsplatsen?
Finns det nån gps platsdata som binder SD till brottsplatsen?
För mig är det ganska uppenbart att den riktiga GM inte kan vara SD.
Eftersom om det var han då skulle han slagit ihjäl LW tagit mobilen och dragit därifrån.
Så har fallet inte varit. Den riktiga GM har förflyttat kroppen för att förmodligen undersöka innehållet i varenda ficka.
GM förutom mobilen var tydligen intresserad av andra saker som hen kunde få tag i genom att undersöka olika fickor.
Bevisningen ska vara fokuserad på brottsplatsen, hur gärningen gått till, tekniska undersökningar och dylik som har direkt samband med brottet.
Allt annat kärleksrelationer, avundsjuka historier eller hur normal Svensson har sex har ingen betydelse för bevisningen.

Hans:
Ingen annan än SD skulle ha kunnat lura ut Lena såpass snabbt ur huset, dessutom mitt i natten, så att hon inte ens hann packa klart presenterna till sonen A, som fyllde år dagen efter.

SD hade för vana att picka på fönsterblecket eller rutan till köket för att uppmärksamma henne att han var där, så att han inte väckte A. Samma sak med ytterdörren, vars kodlås lät en hel del och A var lättväckt. Därför stod dörren på glänt.

Verkar som att Lena blev lurad att tro att vändan utomhus bara handlade om några få minuter, annars hade hon låtit dörren gå i lås ändå.

Och ovanpå detta så skulle inte vem som helst ha kunnat lura in Lena i mörkret bakom planket. Inte utan strid - och någon sådan finns inga tecken på att ha förekommit på vägen från bostaden till mordplatsen.

Samt att ingen boende i Nya Hjärsta har hört skrik och bråk på gatan där och det borde ha varit en självklarhet att hon hade skrikit för full hals om hon hade tvingats dit med våld.

Däremot skrek hon bakom bullerplanket när hon insåg att hon var i livsfara, men då kunde inte de i Nya Hjärsta höra henne. Det gjorde däremot paret på andra sidan motorvägen. Av självklar anledning.

Hur tänker du kring detta?
Citera
2021-08-25, 21:49
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Nu har jag lyssnat.
HÅ berättar i förhör i TR om mötet med LW samma dag som den olycksaliga middagen, ca 13 minuter in:
”…uppmärksammade hon egentligen mej och min man på det som vi ju faktiskt visste, att hon också var med och hade arrangerat i hög utsträckning…”
Citera
2021-08-25, 21:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Vissa saker som jag svarat på har jag, när jag kommit en bit till i tråden, läst ”bättre svar” på. Inte sällan från dej!
Känner att jag - som vanligt - är i ofas.

Något jag, angående din sista mening, inte kan sluta att grubbla på är HD:s svar på målsägandebiträdets fråga: Ville du inte att otroheten skulle bli offentlig?

HD svarar: Jag hade mindre emot det, jag skulle nästa tycka att det var skönt om det kom ut i det öppna.

(Inte citat men med den innebörden, både frågan och svaret.)

Det gör ju att LW inte hade något egentligt vapen mot SD (som skulle vara att avslöja otroheten, hans otrohet, NB, för HD).

Alltså skulle han ha kunnat ge LW på båten och börjat bygga upp sitt äktenskap med Drömkvinnan.

Vissa anser att LW hotade honom och därför mördades. Om ovanstående uttalande från HD stämmer så hade det inte behövt bli så. HD visste, hon var ok med att det kom ut, LW hade väl till slut gett upp om inte SD fortsatt med sitt eländiga och vidriga dubbelspel.

När jag tänker så känns det nästan ännu mer onödigt att LW dog…

För all del säger HD något helt annat i korrespondens med LW, men det kanske mer var i stridens hetta.

Det är underligt, men jag tycker att efter det att det gått ett tag, så har vissa bitar fått mogna lite i tankarna. Men också att även om jag inte håller med alla om allt, måste man tänka till. Och då kommer jag på ytterligare nya tankar...

Det är väl det som är en diskussion?

Nu tänker jag så här om HD; att jag litar inte på henne när hon säger att hon tyckte att det nästan hade varit skönt om otroheten kommit fram.

Jag känner att hon är så defensiv och ljuger om blodet i rätten.

Samtidigt kan jag nästan tänka att det är så sjukt att hon ljuger på det helt "löjliga" sättet. Hon vet naturligtvis att hon får ljuga, så kanske hon inte bryr sig om det är trovärdigt eller ej?

Försvarar hon SD eller vill hon att hennes genomskinliga lögner ska framstå precis så genomskinliga som de är?

Men vem vet, kanske hon blev så trött på "hela skiten" till sist att hon önskade bara att allt skulle ta slut? Kanske hade hon accepterat att SD var ofröklarligt försvunnen och att hon själv hade åkt till USA???

Ville hon att alla skulle förstå att hon blivit itutad dessa lögner? Tyckte hennes röst blev så vass.

Ibland tänker jag att HD hade tagit tillbaka SD oavsett, även om han erkänt att han fortsatt. Då kanske under förutsättning att han förklarat att Lena hängde efter honom och att hon hotat med avslöjandet.

Nä, hur jag än vrider på HD är hon en gåta.

Det känns hemskt att om HD nu verkligen menat att det hade varit skönt att allt kom ut, då blir det som du säger ännu mer onödigt med Lenas död. Det orkar jag nästan inte tänka på.

Kanske är det lite så HD själv kan känna?
En skuld?
Citera
2021-08-25, 21:56
Medlem
Citat:
Undrar VERKLIGEN vems det hårstråt är!

Möjligen har jag fel här, men skickades inte hårstrået (plus något annat) till ett labb i Nederländerna?
Ja, mycket märkligt att man inte brydde sig om att mitokondriebestämma hårstråets dna. Eftersom det var blont och ganska långt så verkar det vara lite överarbetat att pröva det mot SD och Lena.
Citera
2021-08-25, 21:56
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Nu har jag lyssnat.
HÅ berättar i förhör i TR om mötet med LW samma dag som den olycksaliga middagen, ca 13 minuter in:
”…uppmärksammade hon egentligen mej och min man på det som vi ju faktiskt visste, att hon också var med och hade arrangerat i hög utsträckning…”

Toppen, tack!
Då hade jag missat den andra halvan av meningen hahhaha.
Jag menar att jag hade fel som trodde hon upplyste dem om något de inte visste...
Citera
2021-08-25, 21:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Nu har jag lyssnat.
Ja, och i förhör säger hon att sen berättade LW vad som föranledde att HD betedde sig irrationellt och gjorde tvärt exit.
HD har ju hemlighållit offentligt i GC-världen.

De som vet är väl JG, hennes föräldrar och den där kvinnan som är medarrangör på touren som sa att HD såg rött och inte ens fick nämna LWs namn eller hur det nu var, samt väninnan CH (och troligen väninnan KH).
Citera
2021-08-25, 22:09
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är underligt, men jag tycker att efter det att det gått ett tag, så har vissa bitar fått mogna lite i tankarna. Men också att även om jag inte håller med alla om allt, måste man tänka till. Och då kommer jag på ytterligare nya tankar...

Det är väl det som är en diskussion?

Nu tänker jag så här om HD; att jag litar inte på henne när hon säger att hon tyckte att det nästan hade varit skönt om otroheten kommit fram.

Jag känner att hon är så defensiv och ljuger om blodet i rätten.

Samtidigt kan jag nästan tänka att det är så sjukt att hon ljuger på det helt "löjliga" sättet. Hon vet naturligtvis att hon får ljuga, så kanske hon inte bryr sig om det är trovärdigt eller ej?

Försvarar hon SD eller vill hon att hennes genomskinliga lögner ska framstå precis så genomskinliga som de är?

Men vem vet, kanske hon blev så trött på "hela skiten" till sist att hon önskade bara att allt skulle ta slut? Kanske hade hon accepterat att SD var ofröklarligt försvunnen och att hon själv hade åkt till USA???

Ville hon att alla skulle förstå att hon blivit itutad dessa lögner? Tyckte hennes röst blev så vass.

Ibland tänker jag att HD hade tagit tillbaka SD oavsett, även om han erkänt att han fortsatt. Då kanske under förutsättning att han förklarat att Lena hängde efter honom och att hon hotat med avslöjandet.

Nä, hur jag än vrider på HD är hon en gåta.

Det känns hemskt att om HD nu verkligen menat att det hade varit skönt att allt kom ut, då blir det som du säger ännu mer onödigt med Lenas död. Det orkar jag nästan inte tänka på.

Kanske är det lite så HD själv kan känna?
En skuld?

Om allt hade kommit ut - där och då, som man säger 😏 - under våren -17 så tror jag att alla tre hade kunnat rädda ansiktet, mer eller mindre. Och gå vidare.

Mtp HD:s sjukdom hade SD kunnat erhålla viss sympati och kanske rentav förståelse för sitt beteende.

Mtp sin sjukdom hade HD fått sympati, samt att hon hade kunnat resa sej upp efteråt och tagit tillbaka SD, vilket ju varit ”förstående och fint gjort” av henne.

Mtp omständigheterna hade LW kunnat gå tämligen rakryggad ur det hela. Hon hade för all del agerat ”alltför god granne” men sen backat när HD tillfrisknade.

Nu blev det i stället den allra värsta ”lösningen”.

Storskurken är SD som givetvis samma dag allt avslöjats skulle ha tagit avstånd från LW. Om han ville uppnå nån form av trovärdighet.

Det HD säger i TR om saken kanske var sant då. Men inte våren -17?
Eller så var det önsketänkande.
Eller ljug, vad vet jag?
Citera
2021-08-25, 22:14
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Möjligen har jag fel här, men skickades inte hårstrået (plus något annat) till ett labb i Nederländerna?
Ja, mycket märkligt att man inte brydde sig om att mitokondriebestämma hårstråets dna. Eftersom det var blont och ganska långt så verkar det vara lite överarbetat att pröva det mot SD och Lena.

Man vet aldrig vad man ska finna! Så tänker kanske de som beslutade om krattningen runt mordplatsen när-det-nu-var-men-inte-i-anslutning-till-mordet-iaf…
Citera
2021-08-25, 22:15
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Toppen, tack!
Då hade jag missat den andra halvan av meningen hahhaha.
Jag menar att jag hade fel som trodde hon upplyste dem om något de inte visste...
Det är lätt hänt - och det verkar bli lättare ju längre tiden går 😅
Citera
2021-08-25, 22:17
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, han säger det. Kolla den blottlagda mysten är målet (som LW inte alls låg oskyddad).

Som tidigare varit utsatt för just vandalisering.
Han lär ha dålig fantasi eller så är just den cachen är som ett dålig omen över att HD upptäckte dem via att JG lekte säpoagent och hon ränner sen iväg till JS och inleder otrohet.

Sen dess tycks SD fortsatt tro att HD är grundlurad och inte vet ett dugg.
Fast det gör hon. Men undanhåller det inför SD.
För han är uppenbart fortsatt nojig.

Hur långt in i skogen är den?
Låter så knäppt att kolla den mitt i natten.
Koordinater: 17,630', 11,447'. Till höger om cykelvägen, rakt ovanför F*gelbärsgatan leder x antal stigar in till V*vallaskogen och cachen Absolute x-mas, utlagd 2017-12-03. Avståndet från cykelvägen till cachen är c:a 200 m.

Och att L misstänkte H:s kompis för lussekatterna var säkert ingen tillfällighet. Hon kände sig utfryst av några i sällskapet och blev nog nojig.

Långt att gå mitt i natta.
Citera
2021-08-25, 22:20
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, och i förhör säger hon att sen berättade LW vad som föranledde att HD betedde sig irrationellt och gjorde tvärt exit.
HD har ju hemlighållit offentligt i GC-världen.

De som vet är väl JG, hennes föräldrar och den där kvinnan som är medarrangör på touren som sa att HD såg rött och inte ens fick nämna LWs namn eller hur det nu var, samt väninnan CH (och troligen väninnan KH).

Det var väl också många som anat att SD och LW inte bara varit mycket, mycket goda vänner.

Härav uttrycket SD:s ”båda fruar”.
Citera
2021-08-25, 22:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Koordinater: 17,630', 11,447'. Till höger om cykelvägen, rakt ovanför F*gelbärsgatan leder x antal stigar in till V*vallaskogen och cachen Absolute x-mas, utlagd 2017-12-03. Avståndet från cykelvägen till cachen är c:a 200 m.

Och att L misstänkte H:s kompis för lussekatterna var säkert ingen tillfällighet. Hon kände sig utfryst av några i sällskapet och blev nog nojig.

Långt att gå mitt i natta.
Ja, det var långt in i skogen mitt i mörka natta. En bättre BP så sett... Usch.

Du menar b*eppe. Ja honom har HD sökt sig till, ses i huvudsak via LHs förhör.
Enligt honom hade de sen en hel del kontakt efter mordet via Messenger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in