2021-08-25, 17:23
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnagetmanglar
Sen fortsätter vi såhär tills någon av oss trillar av pinnen. Där och då får den överlevande skratta.

Ja, här kan vi läsa om några andra vuxna hemmaboende antivaxxers som dör i covid: https://www.businessinsider.com/florida-mom-loses-2-unvaccinated-sons-to-covid-19-in-less-than-a-day-2021-8
Citera
2021-08-25, 17:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Alla riskgrupper har inte vaccinerats. En del är inte medvetna om att de tillhör en riskgrupp. Dessutom händer det också att personer utanför riskgrupperna drabbas hårt. Bara cirka 50% av befolkningen är fullvaccinerad så det återstår en bra bit.

Jaha vilka har inte vaccinerats? Vi är ju nere på 2004 nu... ska du vaccinera husdjuren också eller när är du nöjd?
Citera
2021-08-25, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
5,4 miljoner är fullvaccinerade. En hel del av dem med det halvdefekta Astra-vaccinet.
I Sverige har vi 10,4 miljoner invånare. Det blir knappt 52%.

Man måste nå ut mycket mer och man måste erbjuda boosterdos till alla undan för undan, speciellt till de som fick Astra vaccinet.

Jo fast du kan inte räkna in barnen under 16 år dom ska inte vaxas.

Problemet är med Astra är att många äldre fick det, så det blir dubbel olycka.
Citera
2021-08-25, 17:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jag har läst allt det där compadre.

Men jag antar att inte du har det.
För då skulle du fråga dig själv hur det kommer sig att att ingen oberoende forskare/företag får göra deras tester.
Dom skulle lika gärna kunna dra till med att det är 99% skydd, eller 55, eller 10.
Men du förstår inte så långt. Och det är lugnt.
Jag är egentligen inte ute efter puckon som vaccinerar sig för den stora handen säger så.

Vetenskapsförnekare. Haha.
Du tror säkert att isbjörnarna håller på att dö ut också. Det fanns ju jätte mycket "vetenskap" om det ämnet fram tills för ca 5år sedan. Då det visade sig att det finns fler isbjörnar idag än någonsin. Och dom mår bättre idag än någonsin tidigare. Så mycket för den vetenskapen.

Jag är mer realist.
Säger en vetenskapsman till mig att himmeln är grön, och jag går ur och ser att den fortfarande är blå, så kommer jag inte tro på vetenskapen om att himmelen är grön. Hänger du med?
Antagligen inte. Men du är ett får, som gör som man blivit tillsagt. Och jag respekterar dig för det.

Men tro mig, det vi kallar livet blir mycket mer sofistikerat av att vara vargen i det hela.

Ha det bra. Godkväll 🥰

Förväntade mig inget svar och det fick jag inte heller. Bara några stycken svammel om isbjörnar, gröna himlar och kreatur. Säkert jätteintressant för dig, men inte för mig.

God afton.
Citera
2021-08-25, 17:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letetra
Visst att vaccinet ger ett skydd men det du länkade gäller inte Delta-varianten.

Det är sant, men vaccinet tycks ju ge skydd mot svår sjukdom även mot delta. Nästan ingen av de som nu ligger inlagda på sjukhus (deltasmittade) är vaccinerade med två doser mRNA-vaccin från antingen Moderna eller Pfizer. De som hamnar på sjukhus nu är till 99% ovaccinerade.
Citera
2021-08-25, 17:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jaha vilka har inte vaccinerats? Vi är ju nere på 2004 nu... ska du vaccinera husdjuren också eller när är du nöjd?

Det är bara 5,4 miljoner som är färdigvaccinerade av totalt 10,2 miljoner invånare. Det betyder att cirka hälften ännu inte är färdigvaccinerade.
Citera
2021-08-25, 17:35
Medlem
Gnagetmanglars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja, här kan vi läsa om några andra vuxna hemmaboende antivaxxers som dör i covid: https://www.businessinsider.com/florida-mom-loses-2-unvaccinated-sons-to-covid-19-in-less-than-a-day-2021-8
Måste vara jobbigt att vara antivaxxer.
Tänk vad mycket vaccinet har hjälpt oss genom tiderna.
Jag är verkligen en förespråkare för vaccin.

Men det måste vara jobbigare att tro att corona är såpass farligt så man måste vaccinera sig för det. Hehe.
Citera
2021-08-25, 17:35
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Restriktionerna borde tas bort redan nu. Hälften av befolkningen är fullvaccinerade (dock är vaccinen värdelösa mot delta) och säkert 50% av befolkningen har dessutom blivit utsatta för viruset på ett eller annat sätt.

Om du anser att vi ska börja leva som vanligt igen i maj nästa år så kan vi lika gärna göra det nu.

Nej, det är viktigt att så många som möjligt i befolkningen som är, åtminstone, över 15 år, blir vaccinerade. Akut är det, dessutom, för gamlingarna på särskilda boende, att de får en bosterdos. Glöm inte bort att det, fortfarande, är lågsäsong för SARS-COV2 nu. Till senhösten kommer det att explodera. Ingen har upplevt en hel säsong med Delta-varianten ännu. Men i maj, nästa år, så kommer du och jag att vara helt överens
Citera
2021-08-25, 17:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Jo fast du kan inte räkna in barnen under 16 år dom ska inte vaxas.

Problemet är med Astra är att många äldre fick det, så det blir dubbel olycka.

Det är klart jag räknar in barnen. Tror du de lever isolerat på en egen ö? De ingår i populationen som alla andra. 90% krävs för att nå flockimmunitet. Fler behöver vaccineras. I annat fall kommer vi leva i denna pandemi för evigt.
Citera
2021-08-25, 17:38
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Hehe.

Du skrattar åt de som dog i covid för att de inte vaccinerade sig?
Citera
2021-08-25, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738

här kan du stötta henne... visa lite solidaritet nu! kvinnan har det svårt
https://www.gofundme.com/f/funeral-for-two-sons-taken-by-covid
Senast redigerad av Porky123 2021-08-25 kl. 17:43.
Citera
2021-08-25, 17:43
Medlem
Något som jag har funderat på en hel del, fastän jag definitivt inte är antivaxxer (!), är vad gäller just detta ämne som nu snart har sprutats in i alla och envar; Hur funkar det t ex vid en blodtransfusion? Jag har svårt att tro att Blodcentralerna har koll på vilka blodgivare som är vaccinerade och vilka som inte är det - men hur går det när en fullvaccinerad ger blod till en icke-vaccinerad? Har den människan då fått del av vaccinet? Eller kanske ännu mera, när en fullvaccinerad ger blod till en fullvaccinerad...? Har de senare då fått sin booster-dos eller...?

Som gammal blodgivare funderar jag lite. Nu vet jag ju inte om man ens kollar blodgivare med ett Covid 19 - test för att se om de bär på smittan, men jag fick själv för ett tag sedan en rejäl dipp i mina blodvärden utan någon rimlig förklaring, och läkaren ville skicka in mig på sjukhuset med ambulans för blodtransfusion, - - - men sa samtidigt något som fick mina små grå att gå igång: "Men det vill du kanske inte med tanke på Corona-smittan...?"

Någon som har några bra funderingar kring denna eventuella smittväg nu så här lite i bakvattnet av allting akut kring Covid-19...? Eller som vet hur dessa vacciner (och inte bara viruset) kan överföras via blodet? Tacksam för om här är någon som inte bara kill-gissar...!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in