Citat:
Ursprungligen postat av
-AIR-
Man kan nog räkna på minst 2 miljoner smittade. Sedan är det ca 65% som fått två doser vaccin. Så vi har +80% som har någon form av immunitet/skydd. Dock så smittar ju det fortfarande bland vaccinerade, men vi bör åtminstone få 80% mindre dödsfall och svårt sjuka på iva under den fjärde vågen. Så ca 100-150 på iva när det peakar förefaller rimligt, och kanske runt 20-25 döda om dagen då. Det blir mindre blodigt, men vi blir nog inte av med detta virus i första taget. Antingen så tar de fram något super-vaccin/läkemedel som total demolerar viruset, eller så muterar det och blir snällare. Något annat alternativ ut ur detta har jag svårt att se.
Jag tror nog att dina uppskattningar kan likna det vi kommer att få uppleva en tid under under senhösten/vintern/ våren.
Däremot så tror jag inte att pandemin kommer att upphöra förän varje människa på jorden, antingen blivit infekterad av SARS-COV2 eller/och blivit vaccinerad vilket resulterar i en immunitet som klarar av Delta-varianten, eller värre varianter av SARS-COV2.
Men detta kommer att ta år. Vi kan inte vänta så länge. Så vi måste lära oss att leva med SARS-COV2. Därför måste en så stor del av befolkningen som möjligt få immunitet. Speciellt så är detta viktigt för riskgrupper och alla ifrån 40 år och äldre, då dessa har högre risk för svår sjukdom och död i/med Covid-19 jämfört med yngre friska personer.
I maj 2022, när SARS-COV2 säsongen är över och tillräckligt stor andel av befolkningen blivit immuna, antingen genom vaccin eller/och genom en naturlig infektion, så är det hög tid att ta bort, alla, restriktioner och rekommendationer. Då är det dags att gå vidare och leva som vanligt, trots att pandemin inte är över.