2021-08-25, 16:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
68% är fullvaccinerade.

Dessutom börjar viruset komma in på äldreboende och smitta fullvaxade.
Fortfarande inte snack om boosterdos trots att många sitter med det svagare Astra vaccinet.
Sverige väljer återigen en egen väg.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

5,4 miljoner är fullvaccinerade. En hel del av dem med det halvdefekta Astra-vaccinet.
I Sverige har vi 10,4 miljoner invånare. Det blir knappt 52%.

Man måste nå ut mycket mer och man måste erbjuda boosterdos till alla undan för undan, speciellt till de som fick Astra vaccinet.
Citera
2021-08-25, 16:58
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Även du borde vara rädd för vaccinpasset.

Tycker du kinas social scoring system (som inte är ett påhitt) är något att eftersträva?

https://www.visualcapitalist.com/wp-content/uploads/2019/09/china-social-credit-score-prev.jpg

Tycker Kina är ett föregångsland.
Självklart skall en persons karaktär ha betydelse i olika sammanhang.
Måste bli ett slut på all BS som folk svänger sig med.
Smink bör totalförbjudas osv. All falskhet bör motarbetas.

Som tur är så är Kina världsherrar inom kort så vi behöver nog inte vänta alltför länge på upplysning.
Citera
2021-08-25, 17:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnagetmanglar
Varför då? Jag kan ju smitta dig och din familj ändå?
Prova att använda en kondom med hål i och försök se ett bra resultat 🤣

Därför att risken för att du blir sjuk och/eller smittar andra minskar med 95%. Du kanske inte använder bilbälte för du kan ju dö ändå när du kör bil? Samma logik...
Citera
2021-08-25, 17:07
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Man kan nog räkna på minst 2 miljoner smittade. Sedan är det ca 65% som fått två doser vaccin. Så vi har +80% som har någon form av immunitet/skydd. Dock så smittar ju det fortfarande bland vaccinerade, men vi bör åtminstone få 80% mindre dödsfall och svårt sjuka på iva under den fjärde vågen. Så ca 100-150 på iva när det peakar förefaller rimligt, och kanske runt 20-25 döda om dagen då. Det blir mindre blodigt, men vi blir nog inte av med detta virus i första taget. Antingen så tar de fram något super-vaccin/läkemedel som total demolerar viruset, eller så muterar det och blir snällare. Något annat alternativ ut ur detta har jag svårt att se.

Jag tror nog att dina uppskattningar kan likna det vi kommer att få uppleva en tid under under senhösten/vintern/ våren.

Däremot så tror jag inte att pandemin kommer att upphöra förän varje människa på jorden, antingen blivit infekterad av SARS-COV2 eller/och blivit vaccinerad vilket resulterar i en immunitet som klarar av Delta-varianten, eller värre varianter av SARS-COV2.

Men detta kommer att ta år. Vi kan inte vänta så länge. Så vi måste lära oss att leva med SARS-COV2. Därför måste en så stor del av befolkningen som möjligt få immunitet. Speciellt så är detta viktigt för riskgrupper och alla ifrån 40 år och äldre, då dessa har högre risk för svår sjukdom och död i/med Covid-19 jämfört med yngre friska personer.

I maj 2022, när SARS-COV2 säsongen är över och tillräckligt stor andel av befolkningen blivit immuna, antingen genom vaccin eller/och genom en naturlig infektion, så är det hög tid att ta bort, alla, restriktioner och rekommendationer. Då är det dags att gå vidare och leva som vanligt, trots att pandemin inte är över.
Citera
2021-08-25, 17:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
95%? Hahahahhahahhahaha jaja.
Lev du i din lilla propaganda bubbla så fortsätter jag leva i min vi blir nog båda lyckligast så.

Du är vetenskapsförnekare.

https://www.lifesciencesweden.se/article/view/790429/over_95_procents_effektivitet_for_pfizers_vaccin_i _israelisk_studie

https://www.lakemedelsvarlden.se/pfizers-vaccin-ger-95-procents-skydd-enligt-avslutad-fas-iii/
Citera
2021-08-25, 17:10
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Versaler brukar få folk att fatta.
Ok, det framstod inte? Men då kan jag rekommendera dig att trycka på länken. Sen läser du.
Du kan skriva så jag antar att du kan läsa.
För du har uppenbart inte tryckt på länken.

Du påstod att poliovaccinet inte genomfört djuriska tester i mer än 10 år.
Vilket dom uppenbart har.
Har du själv läst din länk?
Förstod du varför man höll på med långa serier av djurförsök?
Citera
2021-08-25, 17:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Varför då? Jag kan ju smitta dig och din familj ändå?
Prova att använda en kondom med hål i och försök se ett bra resultat 🤣

Du är medveten om att det är ett hål i kondomen så du ska få in penis eller gör du hål för det? Om vaccinet är 80% effektivt så minskar det risken att smitta/smittas med 8 ggr, det är väl bra?
Citera
2021-08-25, 17:15
Medlem
Gnagetmanglars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

https://www.lifesciencesweden.se/article/view/790429/over_95_procents_effektivitet_for_pfizers_vaccin_i _israelisk_studie

https://www.lakemedelsvarlden.se/pfizers-vaccin-ger-95-procents-skydd-enligt-avslutad-fas-iii/

Jag har läst allt det där compadre.

Men jag antar att inte du har det.
För då skulle du fråga dig själv hur det kommer sig att att ingen oberoende forskare/företag får göra deras tester.
Dom skulle lika gärna kunna dra till med att det är 99% skydd, eller 55, eller 10.
Men du förstår inte så långt. Och det är lugnt.
Jag är egentligen inte ute efter puckon som vaccinerar sig för den stora handen säger så.

Vetenskapsförnekare. Haha.
Du tror säkert att isbjörnarna håller på att dö ut också. Det fanns ju jätte mycket "vetenskap" om det ämnet fram tills för ca 5år sedan. Då det visade sig att det finns fler isbjörnar idag än någonsin. Och dom mår bättre idag än någonsin tidigare. Så mycket för den vetenskapen.

Jag är mer realist.
Säger en vetenskapsman till mig att himmeln är grön, och jag går ur och ser att den fortfarande är blå, så kommer jag inte tro på vetenskapen om att himmelen är grön. Hänger du med?
Antagligen inte. Men du är ett får, som gör som man blivit tillsagt. Och jag respekterar dig för det.

Men tro mig, det vi kallar livet blir mycket mer sofistikerat av att vara vargen i det hela.

Ha det bra. Godkväll 🥰
Citera
2021-08-25, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Visst att vaccinet ger ett skydd men det du länkade gäller inte Delta-varianten.
Citera
2021-08-25, 17:16
Medlem
Gnagetmanglars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du är medveten om att det är ett hål i kondomen så du ska få in penis eller gör du hål för det? Om vaccinet är 80% effektivt så minskar det risken att smitta/smittas med 8 ggr, det är väl bra?
DÄR var du rolig och fick iaf 3-4st på fb att fnissa! Grattis!

Eller så var du seriös och inte förstod vad jag mena. Då ber jag om ursäkt.
Citera
2021-08-25, 17:20
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Du har helt rätt i att testningen inte hängde med i början.

På grund av bristerna i testning, så utgår jag från antalet dödsfall när jag jämför länder, och inte antalet upptäckta smittfall. Jag gör antagandet att i epidemins inledning så rådde en proportionalitet mellan verkligt antal smittfall och antal dödsfall. Länder med många dödsfall, bör alltså ha byggt upp mer immunitet än länder med få dödsfall. Proportionaliteten mellan smittfall och dödsfall bör gälla oberoende av huruvida länderna har gått in i "lockdown".

Jag borde ha skrivit i inlägget att jag utgick från antalet dödsfall, och inte antalet konstaterade smittfall. Det var en miss från min sida, som jag ber om ursäkt för.

Sedan vaccineringen inleddes, så kan man inte längre anta att det råder proportionalitet mellan smittfall och dödsfall.

Lyckligtvis så har dom nu fått fart på vaccineringen.

Det fram just under våren som vi hade så många dödsfall, jämfört med omvärlden, som gjorde att Sverige kritiserades, samtidigt som vi hade usel testkapacitet. Just därför så har vi, med all säkerhet, ett större mörkertal ifrån den tiden än de flesta andra länder som gick in i en lockdown. Så räknar t.ex finländarna att få vaccinera en större andel av sin befolkning än vad vi behöver göra. I ännu högre grad gäller detta Australien och Nya Zeeland.

Men, pga att alla tankar på flockimmunitet måste läggas på sophögen pga Delta-varianten och att vi reser, så är detta närmast en akademisk diskussion. Möjligen kan vi förvänta oss en, något, lugnare utveckling när SARS-COV2 säsongen börjar på allvar om några månader jämfört med många andra länder, kanske....
Citera
2021-08-25, 17:23
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag tror nog att dina uppskattningar kan likna det vi kommer att få uppleva en tid under under senhösten/vintern/ våren.

Däremot så tror jag inte att pandemin kommer att upphöra förän varje människa på jorden, antingen blivit infekterad av SARS-COV2 eller/och blivit vaccinerad vilket resulterar i en immunitet som klarar av Delta-varianten, eller värre varianter av SARS-COV2.

Men detta kommer att ta år. Vi kan inte vänta så länge. Så vi måste lära oss att leva med SARS-COV2. Därför måste en så stor del av befolkningen som möjligt få immunitet. Speciellt så är detta viktigt för riskgrupper och alla ifrån 40 år och äldre, då dessa har högre risk för svår sjukdom och död i/med Covid-19 jämfört med yngre friska personer.

I maj 2022, när SARS-COV2 säsongen är över och tillräckligt stor andel av befolkningen blivit immuna, antingen genom vaccin eller/och genom en naturlig infektion, så är det hög tid att ta bort, alla, restriktioner och rekommendationer. Då är det dags att gå vidare och leva som vanligt, trots att pandemin inte är över.

Restriktionerna borde tas bort redan nu. Hälften av befolkningen är fullvaccinerade (dock är vaccinen värdelösa mot delta) och säkert 50% av befolkningen har dessutom blivit utsatta för viruset på ett eller annat sätt.

Om du anser att vi ska börja leva som vanligt igen i maj nästa år så kan vi lika gärna göra det nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in