Något som jag har funderat på en hel del, fastän jag definitivt inte är antivaxxer (!), är vad gäller just detta ämne som nu snart har sprutats in i alla och envar; Hur funkar det t ex vid en blodtransfusion? Jag har svårt att tro att Blodcentralerna har koll på vilka blodgivare som är vaccinerade och vilka som inte är det - men hur går det när en fullvaccinerad ger blod till en icke-vaccinerad? Har den människan då fått del av vaccinet? Eller kanske ännu mera, när en fullvaccinerad ger blod till en fullvaccinerad...? Har de senare då fått sin booster-dos eller...?
Som gammal blodgivare funderar jag lite. Nu vet jag ju inte om man ens kollar blodgivare med ett Covid 19 - test för att se om de bär på smittan, men jag fick själv för ett tag sedan en rejäl dipp i mina blodvärden utan någon rimlig förklaring, och läkaren ville skicka in mig på sjukhuset med ambulans för blodtransfusion, - - - men sa samtidigt något som fick mina små grå att gå igång: "Men det vill du kanske inte med tanke på Corona-smittan...?"
Någon som har några bra funderingar kring denna eventuella smittväg nu så här lite i bakvattnet av allting akut kring Covid-19...? Eller som vet hur dessa vacciner (och inte bara viruset) kan överföras via blodet? Tacksam för om här är någon som inte bara kill-gissar...!