Resultat: Bör kvinnor bli av med rösträtten?
JA!
41,95%
73 röster
NEJ!
58,05%
101 röster
2021-08-25, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Staten bestämmer att jag ska vara hemma i tre månader ifall du inte visste (du är barnlös alltså). Nu var det ju inte vad staten vill som jag frågade om, utan vad du tycker. och du tycker man ska bestämma som man vill vem som är hemma med barn. Det är rätt svar, ett liberalt svar som gör människor glada och nöjda, och motsatsen till vad vänster-feminismen önskar. De vill detaljreglera vanligt vardagsliv. Inte för att göra det bättre. För att göra det likare.

Nej. Staten ger dig möjligheten att vara hemma betalt under de månaderna. Ingen tvingar dig att faktiskt göra det.
Citera
2021-08-25, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Feminism är dött och användes cyniskt i Sverige av extremister förmodligen just för att återuppväcka nationalkonservativa ideal i Sverige. Ni var nyttiga idioter och det verkar ha lyckats.

Feminism är inte död. Bevisligen inte så eftersom där sitter x antal fjantar och gnäller i högan sky över dessa existens, eller hur?
Citera
2021-08-25, 17:06
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Samma rättigheter och möjligheter, juridiskt, socialt, ekonomiskt, sexuellt, kulturellt etc etc etc.
Ekonomiskt så har inte kvinnor samma möjligheter som män, de påtvingas ex. större ansvar för oavlönat arbete, får sämre pensioner och har sämre löner på traditionella kvinnoyrken kontra trad. mansyrken.
Sexuellt....behöver jag fortsätta?
Ja, det skulle du kunna få göra. Du kan redogöra kort för hur något av det där du skrev faktiskt stämmer och ännu bättre varför vi ska låta feminister försöka lösa problemen. Ni har haft makten över hela jävla sverige i 20-30 år och fortfarande inte löst problemen, jag tänker att det är tveksamt om vi har vänt oss till rätt gäng. Ni duger ju uppenbarligen inte till att lösa problemet, ni har snarare fördjupat det, vilket ger stöd åt min tes. Det var lite för få våldtäkter och våld mot kvinnor här så feministerna såg till att importera lite sådant och så kan aftonslasken skriva att "MÄN dödar sin partner 75 gånger om året, var är RAMASKRIET".

Men sedan handlar det som sagt inte om några rättigheter för kvinnor, det är bara en förljugen reklamslogan, det handlar om makt, status och pengar som jag konstaterade i inlägget du svarade på.
Citera
2021-08-25, 17:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
Enkelt, i den privata sektorn så skapar man ekonomiskt värde som sedan kan delas ut som lön till anställda. Om du tar ett företag som säljer reservdelar till motorer och det är en säljare där som säljer jävligt bra så är det säkrast att ge den personen hög lön så att denne inte får för sig att börja jobba åt någon konkurrent som betalar bättre eller kanske startar eget. På den ekonomiska vinsten dras det sedan skatt som i sin tur används för att köpa in vissa tjänster, såsom sjuksköterskor, poliser, brandmän och lite allt möjligt. Det gör i sin tur att lönesättningen inom den offentliga sektorn utgår ifrån skatt som hämtas från den privata sektorn och därmed är helt avhängig på mängden pengar som man kan dra in i skatt. Nu har vi kommit till en punkt där skatten är ungefär så hög som den kan tänkas bli. Höjer man den mer eller lägger till nya skatter så är risken överhängande att folk börjar gömma pengar och således blir resultatet av ett försök att utöka mängden kapital som kan användas till löneförhöjningar inom offentlig sektor troligtvis att mängden kapital minskar istället för att öka.
Japp, och om då folk inte arbetar i offentlig sektor för mindre än de anser att arbetet är värt så får behovet av vård, skola, omsorg, infrastruktur lösas på annat sätt. Företagen kommer alltid att behöva frisk och utbildad arbetskraft och att någon tar hand om arbetskraftens barn och åldriga föräldrar så att personalen kan komma till jobbet.
Citera
2021-08-25, 17:11
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Japp, och om då folk inte arbetar i offentlig sektor för mindre än de anser att arbetet är värt så får behovet av vård, skola, omsorg, infrastruktur lösas på annat sätt. Företagen kommer alltid att behöva frisk och utbildad arbetskraft och att någon tar hand om arbetskraftens barn och åldriga föräldrar så att personalen kan komma till jobbet.
De branscher du nämner är de största i Sverige och positioner innehas av både kvinnor och män. Och som av en händelse, så är det fler kvinnliga chefer nästan överallt. De tjänar mer, gör karriär fortare osv.

Din fråga är nästan som vilka ska ta hand om dem som tar omhand, som tar hand om dem som ska ta hand om...
En oändlig loop.

Meningen är att du ska klara dig själv och ha "stöd" av samhället. Inte att mer än hälften av befolkningen ska vara helt beroende av samhället, för då fattas en stor del av skattebasen.

Någonstans måste pengar in i systemet, annars betalas inte en enda krona till ut.
Senast redigerad av Flickfotograf 2021-08-25 kl. 17:15.
Citera
2021-08-25, 17:25
Medlem
Rick.Blaines avatar
Citat:
Samma rättigheter och möjligheter, juridiskt, socialt, ekonomiskt, sexuellt, kulturellt etc etc etc.
Ekonomiskt så har inte kvinnor samma möjligheter som män, de påtvingas ex. större ansvar för oavlönat arbete, får sämre pensioner och har sämre löner på traditionella kvinnoyrken kontra trad. mansyrken.
Ditt inlägg är alldeles för diffust. Vad definierar du som "oavlönat arbete".

Det andra, att medellönen är lägre i kvinnodominerande yrken än i mansdominerande yrken är en icke fråga då vi lever i ett individualistisk och liberalt samhälle där individen har möjlighet att välja yrke efter inkomst om så är fallet. Vad är ditt förslag, att alla yrken ska ha samma inkomst?

Det tredje; "sexuellt" behöver också förtydligas.
Citera
2021-08-25, 17:30
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Staten bestämmer att jag ska vara hemma i tre månader ifall du inte visste (du är barnlös alltså). Nu var det ju inte vad staten vill som jag frågade om, utan vad du tycker. och du tycker man ska bestämma som man vill vem som är hemma med barn. Det är rätt svar, ett liberalt svar som gör människor glada och nöjda, och motsatsen till vad vänster-feminismen önskar. De vill detaljreglera vanligt vardagsliv. Inte för att göra det bättre. För att göra det likare.
Det gör den inte alls. Men de dagarna brinner inne om den ena parten inte använder dem, och du får inte ut ersättning. Ganska lite att gnälla om med världens mest generösa föräldrarförsäkring.
Citera
2021-08-25, 17:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
De branscher du nämner är de största i Sverige och positioner innehas av både kvinnor och män. Och som av en händelse, så är det fler kvinnliga chefer nästan överallt. De tjänar mer, gör karriär fortare osv.

Din fråga är nästan som vilka ska ta hand om dem som tar omhand, som tar hand om dem som ska ta hand om...
En oändlig loop.

Meningen är att du ska klara dig själv och ha "stöd" av samhället. Inte att mer än hälften av befolkningen ska vara helt beroende av samhället, för då fattas en stor del av skattebasen.

Någonstans måste pengar in i systemet, annars betalas inte en enda krona till ut.
Ställde jag en fråga? Om vilka som ska ta hand om dem som tar omhand o s v?

Jag påpekade att företagen är beroende av att arbetskraft föds och överlever födseln, att den får lära sig läsa och skriva och får den utbildning som behövs för att den ska kunna ta jobb på deras företag, att den håller sig frisk och arbetsför och kan återgå i arbete om någon skadat sig, att någon tar hand om arbetskraftens barn och åldriga föräldrar så att den kan infinna sig på jobbet. Med mera.
Citera
2021-08-25, 17:41
Medlem
Citat:

fast nu pratar du ju inte om kvinnor i sverige, de får ju mindre , inte sämre betalt, för att de gör mindre totalt arbete än män, att de väljer detta ska väll inte läggas vid någon annans fötter än deras egna, precis som när de "känner" sig ofria eller att det är "orätvistdärhemma" och bryter upp familjen.

du glömnde även "jag anser", framför det fetade, för det är ju en åsikt, inte något du kan bevisa (eller ens påvisa utan att ta dig rejäla friheter)

det är väll femenism, inte din omskrivning.
Citera
2021-08-25, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffymylove
Det gör den inte alls. Men de dagarna brinner inne om den ena parten inte använder dem, och du får inte ut ersättning. Ganska lite att gnälla om med världens mest generösa föräldrarförsäkring.

det beror på vad du menar med "världens mest generösa", bränner du dessutom inne en del av dem för att föräldrarna valde annorlunda än vad "staten tycker" så kan du nog stryka ytterligare några placeringar på den listan, men 15 bäst är rimligt, iochmed att ekonomi är avgörande för hur länge föräldrar är hemma med barn (det är även den 1 av de 2 vanligaste skälen man uppger till varför man delade föräldraledigheten som man gjorde, dvs ekonomiska skäl, det anda va - Mamman villa ha det så)

https://www.kollega.se/ostlander-bast-pa-foraldraledighet
Senast redigerad av slö 2021-08-25 kl. 17:52.
Citera
2021-08-25, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rick.Blaine
Ditt inlägg är alldeles för diffust. Vad definierar du som "oavlönat arbete".

Det andra, att medellönen är lägre i kvinnodominerande yrken än i mansdominerande yrken är en icke fråga då vi lever i ett individualistisk och liberalt samhälle där individen har möjlighet att välja yrke efter inkomst om så är fallet. Vad är ditt förslag, att alla yrken ska ha samma inkomst?

Det tredje; "sexuellt" behöver också förtydligas.
Ja, vad tror du?

Nej, att yrken inte ska värderas lönemässigt efter vilka kön som av tradition gjort dem, utan efter samhällets behov av att arbetena utförs och hur kravfyllt arbetet är på en mängd plan.

För inte alltför länge sen hade väl en sophämtare ungefär samma lön som en sjuksköterska, det ena yrket kräver inte ett dyft av utbildning, handlar inte om liv och död, utan är en samhällsservice, visserligen nödvändig sådan men likställt med en sjuksköterska?
Gudskelov har ju denna yrkeskår fått höjda löner sista tiden, kan vi ju tacka feministiskt arbete för.
Citera
2021-08-25, 17:59
Medlem
Rick.Blaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
det beror på vad du menar med "världens mest generösa", bränner du dessutom inne en del av dem för att föräldrarna valde annorlunda än vad "staten tycker" så kan du nog stryka ytterligare några placeringar på den listan

https://www.kollega.se/ostlander-bast-pa-foraldraledighet
Är inte förvånad om länken stämmer. Sverige har överlag levt på gamla meriter, och där man betraktar sig själva som det mest jämställda landet utifrån självskattningsformulär och andra skeva forskningsmätningar (exempelvis World Value Survey, eller Tobias Hubinettes kriterier för att uppfylla epitetet "västvärldens mest antirasistiska regeringschef").

Problemet, enligt mig, är att vi har en grupp radikalfeminister som kräver att staten fixar allt för att undslippa att ens val och handlingar ska leda till negativa utfall. Det ultimata hedonistiska samhället. Snarare måste man förstå att det alltid finns en risk att våra val inte behöver leda till goda resultat. Dessutom, om kvinnor verkligen hade prioriterat jämställdhet vore det sannerligen inte alls svårt att finna en partner som levde upp till det. Om nu dessa feminister som anser detta vara ett enormt problem har svårt att själva finna en bra man bör den fria marknaden erbjuda dessa kvinnor tjänster där man hjälper till att identifiera möjliga riskfaktorer (drag) hos sådana män.

Citat:
Ja, vad tror du?
Eftersom jag frågade dig om att förtydliga vad du menade vore det väl bättre om du istället för gissningslekar skriver vad du menar.

Men jag antar att du menar att kvinnor oftast tar ensamt ansvar i hemmet?
Senast redigerad av Rick.Blaine 2021-08-25 kl. 18:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in