Citat:
Ursprungligen postat av
RedX
Alltså, jag har inga problem att köpa att det är viktigt för kvinnor att vara ekonomiskt oberoende för att de ska kunna lämna en våldsam man, men jag får inte riktigt ihop det du anför med att kvinnor i en klar majoritet av fallen söker sig till män som tjänar mer än de själva. Varför väljer de i så fall inte hellre män med lägre inkomst som de själva kan försörja? Och varför separerar de från männen i större utsträckning när mannen tjänar mindre än henne eller förlorar sitt jobb?
Det du beskriver gör gällande att den som tjänar minst i ett förhållande står i beroendeställning till den som tjänar mer, och att kvinnor är livrädda för att hamna i beroendeställning - så rädda att de anstränger sig mer än män på jobbet för att själva få en så hög lön som möjligt. Men varför väljer de i så fall partner efter rakt motsatta kriterier? Jag får inte ihop de här trådarna.
Att det skulle finnas något samband mellan kvinnans lön och hennes risk att utsättas för sexuellt våld har jag verkligen jättesvårt att se.
Att kvinnor hellre vill ha en man med god ekonomi än en med dålig ekonomi, att skaffa barn med, varför har du problem köpa det?
För mig är det en rätt självklar önskan. Borde definitivt! vara det även för män, eftersom detta är ett av de viktigaste tecknen på att man gängar sig med kompetenta gener.
Och varför skulle kvinnor vilja försörja en man?
Och var finns det egentligen för källor på att "kvinnor söker sig till män som tjänar
mer än de själva?"
Vad jag läst, så lämnar kvinnor mer gärna än motsatsen, män som ex. blir arbetslösa eller har usel ekonomi, vilket också är rätt logiskt, OM man nu lever enligt "ekonomin": du ska ta mer hand om barnen medan jag ska ta mer ansvar för försörjningen, eller hur?
Och de söker sig till män med hög social status i gruppen, men! den sociala statusen behöver ju inte handla om pengar, det kan ju handla om att vara en kändis, snygg eller "intressant" typ kulturpersonlighet, socialt begåvad eller liknande.
jag kan bara säga att jag känner inte igen vare sig mig själv, eller andra kvinnor i min omgivning för att vara golddiggers....de finns säkert absolut, men jag tror de utgör en minoritet av kvinnosläktet faktiskt.
Kvinnor söker trygghet och kärlek främst.
Och hela "bygget" med uppdelningen av arbeten och ansvar är fortsatt en påhittad konstruktion som skapat våra normer.
Du har problem med att förstå att fattigdom, hemlöshet, ekonomiskt utsatthet är rejält farligare för kvinnor att leva i än det är för män i patriarkala traditioner?