2021-08-25, 16:29
Medlem
Från Mariestadstidningen nu:

"Häktningsförhandlingen i Skaraborgs tingsrätt mot den man i 60-årsåldern som misstänks för mordet på Helena Andersson 1992 har börjat.
Förhandlingen genomförs bakom stängda dörren, men media fick inledningsvis vara med - och mannen förnekar brott.

Åklagaren Jenny Karlsson begärde att mannen skulle häktas med restriktioner, vilket innebar att han inte får ha kontakt med andra, eller följa vad media rapporterar.

– Min klient förnekar brott och även att ha restriktioner. Han vill genast försättas på fri fot, förklarar Thomas Berner, mannens försvarsadvokat.

Mannen fördes in i tingssal 8 med en vit filt över huvudet. Han rörde sig stapplande och behövde hjälp av två poliser för att sätta sig till rätta i stolen.

– Kan jag få se ditt ansikte, förklarade rättens ordförande Anna-Karin Lundberg.

Mannen flyttade filten lite åt sidan så hans ansikte skulle synas lite bättre.

Media fick vara med under tre minuter innan förhandlingen fortsatte bakom stängda dörrar.

Tingsrätten kommer nu bestämma om mannen ska häktas, vilket kommer ske med största sannolikhet.

På plats bredvid åklagaren Jenny Karlsson fanns två sammanbitna polismän, bland annat Peter Thylén som är med i Kalla fall-gruppen som arbetat med ärendet det senaste åren."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TortyrMicke
Anyway. CL hamnar självklart inte i Mariestad om han fälls.
Nej, det lär bli tal om rättspsykiatrisk vård. Kanske hos BW...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
Du vet inte vad han erkänt eller inte iofs, det enda vi nu vet är att han förnekar det brott han åtalas för. Sen kan han ju i förhör erkänt viss inblandning, omständigheter osv.

Nej bara det som står ! Förnekar brott och advokat begär att han ska släppas . Sedan vad han dragit för vals eller tigit helt vet vi ju inte ..
Domaren sa att han ville se hans ansikte och begärde att han skulle ta bort filten som täckte ansiktet . Tvivlar på att han är så pratglad ..
Citera
2021-08-25, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Hur menar du? Är ju bara att skriva ut.

Jag svarade på frågan om FUP kommer finnas digitalt, och svarade ja på det. Vill man ha det på papper så måste det skrivas ut, det som jag lite komiskt kallar för "analogisera".
Citera
2021-08-25, 16:30
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Du vet inte vad han erkänt eller inte iofs, det enda vi nu vet är att han förnekar det brott han åtalas för. Sen kan han ju i förhör erkänt viss inblandning, omständigheter osv.

Exakt så!!
Han kan tex ha medgivit vållande till annans död men nekar till mord vilket är det han anklagas för.
Citera
2021-08-25, 16:31
Medlem
Xeitums avatar
Citat:

Kan det vara så då att han nekar till brottet mord, men att han kanske kan komma att erkänna dråp lr troligare vållande till annans död o ev. brott mot griftefriden mm.
Citera
2021-08-25, 16:32
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Det behöver du inte ens fundera på .. bor ca 80 mil från staden , känner ingen där , har aldrig varit i Mariestad ! Så nej tyvärr inte ett dugg känsligt. Saken är den .. man ska vara 100% säker på att det är rätt person som hängs ut , annars tycker jag det är helt mänskligt att tycka anklagelserna är rent ut sagt förjävligt !! Jag vill självklart att H mördare åker fast! Men att peka ut någon som man inte vet med säkerhet ( bara genom skvaller på hemliga PM ) inte är H mördare är inte ok . Att droppa en hel persons liv här är tyvärr inte olagligt ..... man att oskyldigt peka ut någon är det ... kallas förtal och är straffbart. Tråden är till för spekulationer och det är det alla här gör.. men lämna över till polisen om ni med största säkerhet vet vem mördare var? Lämna över det till polisen .

Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Va dit förra hösten och besökte en person . Det var i Johannesberg .

Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Sviker mitt minne mig att du påstått dig aldrig varit i Mariestad? Irrelevant egentligen, men ändå.

Jodå, Rotvagen påstår sig aldrig ha varit i Mariestad!
Citera
2021-08-25, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Kan det vara så då att han nekar till brottet mord, men att han kanske kan komma att erkänna dråp lr troligare vållande till annans död o ev. brott mot griftefriden mm.

Det har jag givetvis ingen aning om. Det vet nog bara han själv och hans advokat i nuläget.
Citera
2021-08-25, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det är väldigt vad du har blivit aggressiv mot mig. Varför är det så? Jag skrev tydligt att jag först hörde mig för om efternamnet Levin (!), fullt medveten om att det finns en J*ens Levin - vilket också stod klart och tydligt 2011 i tråden! Det var alltså efternamnet Levin som var nytt 2011 och som jag ville veta mer om. Läs på eller håll truten - eller försök åtminstone förstå vad du läser!
Kritisk stavar inte aggressiv Ugglan.
Du sätter dig över andra på tok för ofta och att använda uttryck som "håll truten" bara för att jag inte behagar dig är väl ganska omoget.
Du har jobbat på bra och är imponerande med huvudet på skaft men du borde arbeta på att ta just kritik.
Helt onödigt att skriva att du minsann tidigt hade NAMNET på dina läppar men ingen kunde hjälpa dig. Hur påläst och fenomenal du än är så är det många fler som dragit sitt strå till stack igenom åren.
Spekulationerna i detta verkar dock lett oss väldigt fel.
Kan inte förstå varför du hackar på mig och tar så illa vid dig.
Om allt går Br nu så kommer vi att få klarhet i vad som hände stackar Helena. Det alla i tråden bör ha haft som syfte med sin medverkan.
Jag är full av förväntan iallafall. Glad för familjen Anderssons skull. Nu tycker jag att vi håller tummarna/klorna.
Citera
2021-08-25, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum

kanske inte så dumt tänkt, han kanske körde på henne av misstag på fyllan? ringar och skor kan han själv placerat där fast händelsen skett en bra bit därifrån så att säga
Citera
2021-08-25, 16:35
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Är det nån som vet om presskonferensen direktsänds någonstans?
Citera
2021-08-25, 16:35
Medlem
Citat:
Det är ju inte ett handskrivet material... Så för att få ut det på papper måste det "analogiseras" först. Så ja, hela FUP finns givetvis i digital form direkt.

Jag trodde nog att poliserna kring början på 90-talet fortfarande skrev på maskin. Tycker mig sett förhör från 90-talet där man xxxxx-at sånt man skrivit fel och inte skrivit på dator. Så lite jag vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in