2021-08-25, 13:35
Medlem
Ugglan.s avatar
Är det för övrigt någon som vet om CL och KM kände (till) varandra?
Citera
2021-08-25, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Troligtvis släpats in i bilen med våld, därav skor ringar?

Jo absolut. Jag bara tycker att det låter lite omständligt att släpa in en ovillig person i en bil ”bara sådär”. Skorna och ringarna hittades väl en bit upp i skogen? Att sparka av sig skorna är ju inga konstigheter i en våldsam situation, tycker då det är märkligare att ringen flugit iväg.

Men det är förstås, han kan ju ha åkt ner till cykelvägen bara för att hiva in prylarna.

Alt. Slagit henne medvetslös och kastat in allt i skogen
Senast redigerad av pudrig 2021-08-25 kl. 13:39.
Citera
2021-08-25, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Vi vet inte då det inte publicerats nån framställan i tråden än. Bara korta citet

Det är länkat till tingsrättens info om häktningen som ska ske idag i tråden, det är där det står angivet kl. 2.00 och det är där citatet kommer från.
Citera
2021-08-25, 13:39
Medlem
Svennis7254s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flakman
Ja kanske startade man upp med praktiska linjer. Om man läste teoretiska linjer och född 62 läste man i Skövde. Det är min minnesbild.

Helt Korrekt
Citera
2021-08-25, 13:40
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trontyke
Kan anhållen person erkänt att han tagit Helenas liv?
Mig veterligen har inte hans advokat sagt något om att hans klient förnekar gärning inte heller förvisso att han medgivit. Men advokaterna brukar vara rätt snabba att med att gå ut med info om deras klienter nekar.
Eller har jag fel?

Jag tycker att resonerar klokt.
Citera
2021-08-25, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
En rimligare tanke är väl att Helena inte hoppade in i någon bil utan att CL istället hoppade ur sin.

Precis, han känns som en person vars bil man defintivt inte hoppat in om man varit bekant med honom.
Citera
2021-08-25, 13:42
Medlem
Det finns ett rykte om att misstänkt GM har erkänt och lättat sitt hjärta om vad som hänt Helena.

Därav försvarsadvokatens märkliga uttalande.

Observera att detta är ett rykte inifrån organisationen som utreder brottslighet.
Citera
2021-08-25, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JUSK99
Hoppas, hoppas att detta fall äntligen får någon slags slutsats nu. Frågan är vilka frågor vi i så fall kommer få svar på. Frågor som enligt mig låter:

1. Vart befinner sig kvarlevorna?
2. Vad hände egentligen i den lilla skogsdungen så nära HA:s hem den kvällen i juni, 1992?
3. Vad var motivet? (Om det ens fanns ett sådant)

Följer uppdateringarna med nyfikenhet och en slags olust-känsla.

Kan det t o m vara så att kvarlevorna fanns uppe vid kusabäcken - och denne Claes fick panik när han läste om detta i tråden?
Citera
2021-08-25, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godeman
Häktnings framställan.

https://delafil.se/ec6b3fc5668ae348/Skaraborgs_TR_B_3185-21_Aktbil_4.pdf
Väldigt kort tid mellan förhöret och anhållandet.
Citera
2021-08-25, 13:48
Medlem
https://www.nyariks.se/claes-bertil-levin-haktad-for-30-ar-gammalt-mord/

Står här att han är född i Tibro. Så nån gammal skolkatalog från början av 80 talet borde han ju finnas med i?
Citera
2021-08-25, 13:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Mannen anhölls som skäligen misstänkt, men häktas nu på sannolika skäl. Det betyder att misstankarna mot mannen har stärkts och att man högst sannolikt har gjort fynd under husrannsakningarna. Sedan kan man inte utesluta att mannen kan ha gjort medgivanden under förhören. Det här är en bra dag så här långt. När jag har varit rädd för att mannen skulle släppas, häktas han i stället. Skål för det!

Sedan blir man nyfiken på vad Kalla fall hittade som de andra ansvariga utredarna inte hittade. Har det framkommit något nytt under genomgången av materialet eller har Kalla fall tillgång till exakt samma material som Mariestads- respektive Skövde-polisen har haft tillgång till sedan 1992? Om det senare gäller, borde Jenvén, Johansson, Lindström med flera polisanmälas för någon slags polisiär inkompetens och antingen sättas bakom galler eller placeras på vårdande institution.

Att döma av Lotte Dalgaards uppgifter ska ju Anders Eriksson på Kalla fall omedelbart ha besökt den tipsare som Lotte Dalgaard specifikt ringde Anders Eriksson om - den tipsare som Lotte Dalgaard för länge sedan hade presenterat för tidigare utredare, men som de utredarna struntade i. Jo, en polisanmälan mot tidigare utredare i fallet skulle sitta fint. Om inte annat hoppas jag att deras omgivning dömer dem stenhårt.

Och fortfarande tror jag att det var en person till inblandad - dock ofrivilligt indragen (och ni vet ju vem som jag syftar på).

Så här skriver Pernilla W. på Olösta Falls facebooksida:

"Hej, vill bara göra er uppmärksamma på att danska journalisten Lotte D:s tips absolut inte har någon som helst koppling till den man som nu är anhålllen. Olyckligt att det framställts så i media. Med vänlig hälsning, Pernilla Wadebäck."

https://www.facebook.com/olostafall/
Citera
2021-08-25, 13:51
Medlem
Svennis7254s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Väldigt kort tid mellan förhöret och anhållandet.

Detta du delat är Häktningsframställan

Anhållen kan du bli efter 5 minuter, när du kommit in på förhör, du kan även bli anhållen i din utevaro som det heter

När skall Folk lära sig begreppen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in