Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
Mannen anhölls som skäligen misstänkt, men häktas nu på sannolika skäl. Det betyder att misstankarna mot mannen har stärkts och att man högst sannolikt har gjort fynd under husrannsakningarna. Sedan kan man inte utesluta att mannen kan ha gjort medgivanden under förhören. Det här är en bra dag så här långt. När jag har varit rädd för att mannen skulle släppas, häktas han i stället. Skål för det!
Sedan blir man nyfiken på vad Kalla fall hittade som de andra ansvariga utredarna inte hittade. Har det framkommit något nytt under genomgången av materialet eller har Kalla fall tillgång till exakt samma material som Mariestads- respektive Skövde-polisen har haft tillgång till sedan 1992? Om det senare gäller, borde Jenvén, Johansson, Lindström med flera polisanmälas för någon slags polisiär inkompetens och antingen sättas bakom galler eller placeras på vårdande institution.
Att döma av Lotte Dalgaards uppgifter ska ju Anders Eriksson på Kalla fall omedelbart ha besökt den tipsare som Lotte Dalgaard specifikt ringde Anders Eriksson om - den tipsare som Lotte Dalgaard för länge sedan hade presenterat för tidigare utredare, men som de utredarna struntade i. Jo, en polisanmälan mot tidigare utredare i fallet skulle sitta fint. Om inte annat hoppas jag att deras omgivning dömer dem stenhårt.
Och fortfarande tror jag att det var en person till inblandad - dock ofrivilligt indragen (och ni vet ju vem som jag syftar på).
Nja, du som annars är så noga med hur andra formulerar sig och gärna påpekar det.
NEJ, han är inte häktad, än, han är begärd häktad, förhandlingen är 15:30 och om domstolen då går på åklagaren linje och besluta om häktning. Först då kan man säga att han är häktad.