2021-08-25, 13:13
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mune Sangs
Som jag tolkar det flyttade modern upp till sina födelsetrakter efter
faderns bortgång. Om äldste sonen Peter redan bodde där eller kom
efter har jag inte hundra koll på.
Han bodde där redan då med sin familj när mamman flyttade upp. Sannolikt så flyttade han rätt tidigt till Norrland då han redan 1991 var skriven i Umeå (för studier?) och blev kvar.
Citera
2021-08-25, 13:13
Medlem
zerocolas avatar
I övrigt så har denne tråd snart 40000 inlägg, det kunde vara läge att ge ut den som bok? Om någon har tid att läsa o sortera. Bråttom är det med, uppmärksamheten i media lär inte hålla i sig länge.
Citera
2021-08-25, 13:14
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feinflux
Vad blir offentligt i samband med att häktningsförhandlingen hålls och när kan vi förvänta oss en FUP?

Innehållet i förundersökningen är generellt sett sekretessbelagt fram till det att åklagaren har väckt åtal, men förundersökningen kan i vissa fall vara fortsatt sekretessbelagd - dock tror jag inte att så blir fallet här. Så, vi lär få vänta minst 14 dagar, men sannolikt längre än så. (Givet förutsättningen att domstolen går med på åklagarens häktningsframställan.)
Senast redigerad av Ugglan. 2021-08-25 kl. 13:20.
Citera
2021-08-25, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruOl
Kan vara boendestöd vilket skiljer sig från hemtjänsten. Hemtjänst får man vanligtvis efter 65 års ålder, före det är det boendestöd, kontaktperson mm (har jobbat med att bevilja dessa insatser och även som utförare)

Det får man om det finns psykisk funktionsnedsättning/ohälsa, socialt utanförskap eller andra behov. Detta stärks även av att han har god man/ Förvaltare. Om detta ens är av vikt för frågan Helena är inte jag rätt person att avgöra men det sägs ju att han gick in i nån slags psykos/ dåligt mående runt 1992.

Nej man får inte bara hemtjänst när man e 65+. Även 20 åringar kan få hemtjänst för vissa saker.
Citera
2021-08-25, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Mannen anhölls som skäligen misstänkt, men häktas nu på sannolika skäl. Det betyder att misstankarna mot mannen har stärkts och att man högst sannolikt har gjort fynd under husrannsakningarna. Sedan kan man inte utesluta att mannen kan ha gjort medgivanden under förhören. Det här är en bra dag så här långt. När jag har varit rädd för att mannen skulle släppas, häktas han i stället. Skål för det!

Sedan blir man nyfiken på vad Kalla fall hittade som de andra ansvariga utredarna inte hittade. Har det framkommit något nytt under genomgången av materialet eller har Kalla fall tillgång till exakt samma material som Mariestads- respektive Skövde-polisen har haft tillgång till sedan 1992? Om det senare gäller, borde Jenvén, Johansson, Lindström med flera polisanmälas för någon slags polisiär inkompetens och antingen sättas bakom galler eller placeras på vårdande institution.

Att döma av Lotte Dalgaards uppgifter ska ju Anders Eriksson på Kalla fall omedelbart ha besökt den tipsare som Lotte Dalgaard specifikt ringde Anders Eriksson om - den tipsare som Lotte Dalgaard för länge sedan hade presenterat för tidigare utredare, men som de utredarna struntade i. Jo, en polisanmälan mot tidigare utredare i fallet skulle sitta fint. Om inte annat hoppas jag att deras omgivning dömer dem stenhårt.

Och fortfarande tror jag att det var en person till inblandad - dock ofrivilligt indragen (och ni vet ju vem som jag syftar på).
Nja, du som annars är så noga med hur andra formulerar sig och gärna påpekar det.

NEJ, han är inte häktad, än, han är begärd häktad, förhandlingen är 15:30 och om domstolen då går på åklagaren linje och besluta om häktning. Först då kan man säga att han är häktad.
Citera
2021-08-25, 13:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Makeyzalz
Nej man får inte bara hemtjänst när man e 65+. Även 20 åringar kan få hemtjänst för vissa saker.
Vanligtvis skrev jag
Citera
2021-08-25, 13:18
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Nja, du som annars är så noga med hur andra formulerar sig och gärna påpekar det.

NEJ, han är inte häktad, än, han är begärd häktad, förhandlingen är 15:30 och om domstolen då går på åklagaren linje och besluta om häktning. Först då kan man säga att han är häktad.

Helt riktigt. Jag förhastade mig. Jag ber om ursäkt.
Citera
2021-08-25, 13:18
Medlem
Svennis7254s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feinflux
Vad blir offentligt i samband med att häktningsförhandlingen hålls och när kan vi förvänta oss en FUP?

När skall folk lära sig att FUPen blir offentlig först när åtal väcks, inte ens säkert den blir offentlig

Du lär nog få pröjsa bra för denna FUP precis som FUPen för Palmemordet kostade 1 Miljon

Det enda som blir offentligt är Häktningsprotokollet
Senast redigerad av Svennis7254 2021-08-25 kl. 13:26.
Citera
2021-08-25, 13:19
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandsprutan
Ang hur misstänkte ställer sig till anklagelserna: Enligt Nlt.se så säger hans advokat: ”Inga kommentarer. Du kommer att förstå senare varför jag säger så.”

Fan vad konstigt svar. Oavsett om
Han erkänt eller nekar är det ett udda svar. Såvida som någon var inne på ”glömt”.

Plottvist
Citera
2021-08-25, 13:19
Medlem
En film från 1991 Mariestad.
Här får man kanske en bättre bild av bilmodeller som rullade vid tiden.

https://youtu.be/-HGlwbGKTnY
Citera
2021-08-25, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Nja så var det kanske förr. Nu kan man väl åtala för medhjälp mm så att man kan undvika de gamla problemen med att 2-3 stycken skyllde på varandra och kom undan med det.
Tänker att om den här CL skyller på en idag avliden gärningsman och menar att han kom in i bilden först när Helen redan var död. Det blir ju väldigt svårt att motbevisa det om man inte kan höra den andra mannen.
Citera
2021-08-25, 13:23
Medlem
Systern säger att HA inte skulle ha hoppat in i en bil med en främling. Kan de två ha känt/känt till varann?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in