2021-08-25, 12:47
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripak
Ingen flyktfara men risk för påverkan av bevis, enligt åklagaren. Lite udda.

Kanske det dåliga psykiska måendet, troligen svår social fobi med tanke på hur denne enligt uppgifter isolerat sig.
Citera
2021-08-25, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 300zip
Det är väl det CL siktar på nu. Att han erkänner "brott mot griftefriden".
Var det inte nån kille i Falun för några år sen som dömdes till 2 år när hans flickvän Linda Cheng hittades död ute i skogen?

Känns inte som att Levi*n tänker till så och isf siktar på griftefriden... Inte med tanke på hur han är som person.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Vi lär snart bli varse hur der ligger till med den häktningsbegärde och isåfall även de juridiska aspekterna kring detta gamla fall.

Det är väldigt tydligt att dråp begångna innan 1 juli 1995 är preskriberade. Precis som mord begångna före 1 juli 1985.

Nu har det ju inte snackats så mycket om dråp i det här fallet. Men om GM inte vill ha påföljd så får man nog hålla för öppet att denne försöker koka ihop en historia som skulle kunna rubriceras som dråp.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Om man har god man och hemtjänst när man endast är 60 år, ja, då är man i mycket dåligt skick.
Kan vara boendestöd vilket skiljer sig från hemtjänsten. Hemtjänst får man vanligtvis efter 65 års ålder, före det är det boendestöd, kontaktperson mm (har jobbat med att bevilja dessa insatser och även som utförare)

Det får man om det finns psykisk funktionsnedsättning/ohälsa, socialt utanförskap eller andra behov. Detta stärks även av att han har god man/ Förvaltare. Om detta ens är av vikt för frågan Helena är inte jag rätt person att avgöra men det sägs ju att han gick in i nån slags psykos/ dåligt mående runt 1992.
Citera
2021-08-25, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aralia
Om jag berättar hemma att jag t ex fått skjuts med någon så frågar min bilintresserade partner "Vad hade de får bil"? Och svaret från mig brukar bli "Ööööh, den var röd" typ.

Man kunde säkert på vittnenas beskrivning utesluta vissa mer karakteristiska bilmärken, men redan då var många svåra att skilja åt sådär i efterhand för en person som inte är intresserad av bilar.

Har också reagerat på detta eftersom vittnet Carina inte var ensam utan de var två stycken och den andre var hennes pojkvän . Killar brukar ändå vara mer uppmärksam på bilar och bilmärken 🤔
Citera
2021-08-25, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Jag har noterat att Sockerhals har engagerat sig i Wesströmsfallet. Om hon är troll där vågar jag inte uttala mig om. I just Helenafallet är hon dock personligen bekant med många personer som diskuteras, vilket hon själv säger. Jag har inget som helst skäl att misstänka att Sockerhals ljuger om sin egen koppling till vissa personer. Hon brukar ju i sina inlägg diskutera Mariestad med omnejd. Just Örebro är ett undantag. Man skulle kunna uttrycka sig som så: Wesströmsmålet är undantaget som bekräftar regeln. Därför kanske du skulle fundera ett varv till på om hon verkligen är ett troll eller om hon även i det fallet disktuterar personer som hon känner till.
Troll eller inte ...en sak är säker Hen verkar lättkränkt och vill bli bekräftad. Bättre att skriva dagbok och ge sina närmsta information istället för att vara detta forum .Tycks gilla mord och spaning iallafall!
Citera
2021-08-25, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Har också reagerat på detta eftersom vittnet Carina inte var ensam utan de var två stycken och den andre var hennes pojkvän . Killar brukar ändå vara mer uppmärksam på bilar och bilmärken 🤔

Hade de inte varit på fest? De kan ju ha varit ganska bladiga...
Citera
2021-08-25, 12:56
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det är väldigt tydligt att dråp begångna innan 1 juli 1995 är preskriberade. Precis som mord begångna före 1 juli 1985.

Nu har det ju inte snackats så mycket om dråp i det här fallet. Men om GM inte vill ha påföljd så får man nog hålla för öppet att denne försöker koka ihop en historia som skulle kunna rubriceras som dråp.
Han har ju inte så mycket att förlora är känslan. Lätta hjärtat och bli av med denna börda som jag tror har bidragit eller är orsaken till hans nedsatta hälsa. Om det blir något nu så kommer så lär han få vård ändå. Rätt likt Linköpings-fallet, om det nu är han.
Citera
2021-08-25, 12:57
Medlem
T34Panzers avatar
Det jag reagerat på är att ÅK trots att denne har tid på sig till imorgon ändå redan begärt häktning - OCH att förhandlingen hålls redan idag. Snabbt marscherat, iallafall jmf med de många fall jag följt.

Det känns som att de har något rejält på CL
Senast redigerad av T34Panzer 2021-08-25 kl. 13:00.
Citera
2021-08-25, 13:00
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Det jag reagerat på är attt ÅK trots att denne har tid på sig till imorgon ändå redan begärt häktning - OOCH att förhandlingen hålls redan idag.

Det känns som att de har något rejält på CL

Ja, det är en vettig slutsats: Åklagaren behövde inte ens hela anhållantiden för att fatta beslut om häktning. Det känns försiktigt positivt, allt detta.
Citera
2021-08-25, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whyman
Japp, om inte GM fått panik när han trodde polisen närmade sig och flyttat på kvarlevorna. Men det tvivlar jag på.
Spekulativt, men kvarlevorna skulle ju kunnat flyttats när modern flyttade.
Citera
2021-08-25, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 300zip
En teori.
Två gärningsmän, en är gripen den andre död, kanske nyligen. Och det ska inte gripas någon mer har jag läst i media. Nu tar den levande gärningsmannen chansen att träda fram och skylla på den avlidne. Den misstänkte som ska häktas hävdar att han bara hjälpt till med bortforsling och söker så lindrigt straff som möjligt. Typ brott mot griftefriden. Kan det till och med vara så att "brott mot griftefriden" är preskriberat?
Han kan ju skylla allt på den andre mannen och kan man då inte förhöra den avlidne så blir det svårt att motbevisa den anhållne.
Han har väl väntat ut sin MGM skulle avlida.
Nja så var det kanske förr. Nu kan man väl åtala för medhjälp mm så att man kan undvika de gamla problemen med att 2-3 stycken skyllde på varandra och kom undan med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in