2021-08-25, 12:27
Medlem
Häktnings framställan.

https://delafil.se/ec6b3fc5668ae348/Skaraborgs_TR_B_3185-21_Aktbil_4.pdf
Citera
2021-08-25, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Vet man om DNAt på skon har något med honom att göra? Och om det nu var hans DNA, är det konkret nog?
Det här DNA kommer förmodligen från HA själv om du menar blodfläcken .
Jag tror på att en lösning på det här mordet kommer inom snar framtid.Han som är häktad behöver inte vara GM men i sällskapet av den samme.
Han som är häktad påminner mycket om killen i Lidköping ensamvarg ,psykproblem en grå GM.
De är svåra att hitta ,går under radarn.
Citera
2021-08-25, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Vet man om DNAt på skon har något med honom att göra? Och om det nu var hans DNA, är det konkret nog?

Det första dom gjorde på CL var DNA-test som skickades in för analys och matchade det svaret med DNA på skon då är det nog kört
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Sant. Men - rätten trodde inte på Toni utan dömdes till livstids fängelse för mord.

Ja, men då hade man motbevis i form av en obduktion på en återfunnen kropp
Citera
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ett eventuellt dråp (iofs osannolikt) är preskriberat. Det där har varit uppe i flera andra trådar.

okej men så säger ju inte detta beslut

Beslut
Preskriptionen avskaffas för allvarliga brott (JuU10)

” Preskriptionen för mord, dråp, grovt folkrättsbrott, folkmord och terroristbrott som begås genom mord eller dråp avskaffas för vuxna lagöverträdare. Även försök till mord, dråp, folkmord och terroristbrott som begås genom mord eller dråp ska undantas från preskription. Uppgifter i spårregistret som gäller dessa brott ska gallras senast sjuttio år efter registreringen i stället för som i dag trettio år. Preskriptionstiden för könsstympning som begås mot barn förlängs så att preskriptionstiden börjar löpa först den dag barnet fyller eller skulle ha fyllt 18 år. Ändringen omfattar också försök till sådant brott. Lagändringarna börjar gälla den 1 juli 2010. Ändringarna ska gälla också för begångna brott som den 1 juli 2010 ännu inte har preskriberats.”

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/avskaffande-av-preskription-for-vissa-allvarliga_GX01JuU10
Citera
Medlem
Den häktade mannen hade ju en ”god man”, kan hon ha hittat något misstänkt alternativt att han erkänt något för henne, som fått henne att anmäla?!
Citera
2021-08-25, 12:36
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelwithoutacause
Ja, men då hade man motbevis i form av en obduktion på en återfunnen kropp

Instämmer, mkt graverande bevis dessutom
Citera
2021-08-25, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MolnetsBroder
En teori som man inte kan bortse ifrån är att den polis som ledde utredningen bodde granne med C.L;s mor. Han (polisen) kanske tyckte att C.L. var en så fin och trevlig grannpojke, så han kunde det knappast inte vara. Det var väl denne spaningsledare som vände sig till spådamen Saida, för att få hjälp med att hitta Helena.
Jag saknar Skarborgaren;s analyser i tråden, han brukar kunna ha bra bakgrundsfakta att komma med.
Ja för så är det naturligtvis, att polisen som skötte utredningen i VERKLIGHETEN flyttade in på samma gata några år EFTER att CLs föräldrar bott det spelar naturligtvis ingen roll. Jan borde ju ha vetat vid tiden när han ledde utredningen vetat att han skulle komma att flytta till Dragspelsvägen och då känt till att CLs föräldrar bodde där och förstått att det inte kunde vara CL, som på den tiden inte var misstänkt.

För övrigt saknar jag oavsett om det är Skaraborgare eller inte, förmågan att kunna göra enkla slutsatser och eller sökningar mha. Google mm, INNAN man skriver i tråden
Citera
2021-08-25, 12:37
Medlem
finns det någon bild på honom?
Citera
2021-08-25, 12:39
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ja det är definitivt motsägelsefulla inlägg. Och påhopp vid minsta motfråga, här ”käften!”, känner )jag igen från andra trådar. Så jag tror tyvärr inte ett dyft på Sockehals. Jag har mycket dåliga erfarenheter från denne i Wesströmtråden (lägsta tråden i ABOK). Maken till tondöva och grisiga inlägg får man leta efter.

Det är synd att trollen förstör trådar så fort de blir aktuella. Tex taxichaffisen är ett troll som tramsar runt i andra trådar.

Jag har noterat att Sockerhals har engagerat sig i Wesströmsfallet. Om hon är troll där vågar jag inte uttala mig om. I just Helenafallet är hon dock personligen bekant med många personer som diskuteras, vilket hon själv säger. Jag har inget som helst skäl att misstänka att Sockerhals ljuger om sin egen koppling till vissa personer. Hon brukar ju i sina inlägg diskutera Mariestad med omnejd. Just Örebro är ett undantag. Man skulle kunna uttrycka sig som så: Wesströmsmålet är undantaget som bekräftar regeln. Därför kanske du skulle fundera ett varv till på om hon verkligen är ett troll eller om hon även i det fallet disktuerar personer som hon känner till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
OM den anhållne mannen har god man anser jag att det tillför något till "bilden" av personen. Inte alla har god man eller förvaltare.
Kanske det, men inte ett inlägg om olika anledningar till att NÅGON behöver god man, det kanske skulle vara relevant om DU satt på informationen om varför CL hade god man, inte någon sorts meta-diskussion om god man generellt.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
okej men så säger ju inte detta beslut

Beslut
Preskriptionen avskaffas för allvarliga brott (JuU10)

” Preskriptionen för mord, dråp, grovt folkrättsbrott, folkmord och terroristbrott som begås genom mord eller dråp avskaffas för vuxna lagöverträdare. Även försök till mord, dråp, folkmord och terroristbrott som begås genom mord eller dråp ska undantas från preskription. Uppgifter i spårregistret som gäller dessa brott ska gallras senast sjuttio år efter registreringen i stället för som i dag trettio år. Preskriptionstiden för könsstympning som begås mot barn förlängs så att preskriptionstiden börjar löpa först den dag barnet fyller eller skulle ha fyllt 18 år. Ändringen omfattar också försök till sådant brott. Lagändringarna börjar gälla den 1 juli 2010. Ändringarna ska gälla också för begångna brott som den 1 juli 2010 ännu inte har preskriberats.”

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/avskaffande-av-preskription-for-vissa-allvarliga_GX01JuU10

Jo, det säger precis det. Se fetmarkerat.

Innan 2010 var preskriptionstiden för dråp 15 år. Så dråp begångna innan 1 juli 1995 är preskriberade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in