2021-08-25, 12:13
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Det finns ingen preskriptionstid för dråp som har skett efter den 1 juli 1985. Rubriceringen ingick i lagändringen för avskaffande av preskription för allvarliga brott 2010:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/avskaffande-av-preskription-for-vissa-allvarliga_GX01JuU10

Ett eventuellt dråp (iofs osannolikt) är preskriberat. Det där har varit uppe i flera andra trådar.
Citera
2021-08-25, 12:14
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Mannen anhölls som skäligen misstänkt, men häktas nu på sannolika skäl. Det betyder att misstankarna mot mannen har stärkts och att man högst sannolikt har gjort fynd under husrannsakningarna. Sedan kan man inte utesluta att mannen kan ha gjort medgivanden under förhören. Det här är en bra dag så här långt. När jag har varit rädd för att mannen skulle släppas, häktas han i stället. Skål för det!

Sedan blir man nyfiken på vad Kalla fall hittade som de andra ansvariga utredarna inte hittade. Har det framkommit något nytt under genomgången av materialet eller har Kalla fall tillgång till exakt samma material som Mariestads- respektive Skövde-polisen har haft tillgång till sedan 1992? Om det senare gäller, borde Jenvén, Johansson, Lindström med flera polisanmälas för någon slags polisiär inkompetens och antingen sättas bakom galler eller placeras på vårdande institution.

Att döma av Lotte Dalgaards uppgifter ska ju Anders Eriksson på Kalla fall omedelbart ha besökt den tipsare som Lotte Dalgaard specifikt ringde Anders Eriksson om - den tipsare som Lotte Dalgaard för länge sedan hade presenterat för tidigare utredare, men som de utredarna struntade i. Jo, en polisanmälan mot tidigare utredare i fallet skulle sitta fint. Om inte annat hoppas jag att deras omgivning dömer dem stenhårt.

Och fortfarande tror jag att det var en person till inblandad - dock ofrivilligt indragen (och ni vet ju vem som jag syftar på).

Citat:
Ursprungligen postat av fornamn.efternamn
Nej berätta

Mannen med pilotglasögon. Jag tror att han bara råkade finnas vid Helenas sida när den riktige förövaren dök upp. Tror fortfarande att vittnet "Hanna" hörde rätt, men när hon säger att hon hörde två män som aggressivt pratade i munnen på varandra, tror jag att hon hörde att de två var arga på varandra över det som höll på att hända.
Citera
2021-08-25, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NONVIOLONCE
Misstankarn har förstärkts enligt aftonbladet idag.

snart kommer han att erkänna tror jag!!

Jag tror faktiskt att han redan har erkänt vissa saker. Kanske inte mord, men att de har träffas och av "misstag" dödat henne.
Citera
2021-08-25, 12:15
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermanhe
Att advokaten svarar så kan också betyda att han redan erkänt.

Bidragande, absolut. Men ett erkännande förändrar eg inte misstankegraden.
De har något konkret på honom.
Erkänner han omständigheterna för de/dessa konkreta bevis så är det såklart av godo.
Citera
2021-08-25, 12:22
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ett eventuellt dråp (iofs osannolikt) är preskriberat. Det där har varit uppe i flera andra trådar.
Du har fel. Ingen preskriptionstid vid dråp,
eftersom dådet inträffade, då mannen var 29 år.
Citera
2021-08-25, 12:22
Medlem
Vet man om DNAt på skon har något med honom att göra? Och om det nu var hans DNA, är det konkret nog?
Citera
2021-08-25, 12:24
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelwithoutacause
Eftersom alla andra också spekulerar å det grövsta så gör jag det också:

Han kanske har erkännt vållande till annans död samt brott mot griftefriden likt Toni Alldén gjorde i fallet med Caroline Stenvall. Om det inte kan bevisas att det var mord släpps personen då de erkända brotten är preskriberade.

Ett synnerligen tråkigt slut i så fall

Sant. Men - rätten trodde inte på Toni utan dömdes till livstids fängelse för mord.
Citera
2021-08-25, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Mannen med pilotglasögon. Jag tror att han bara råkade finnas vid Helenas sida när den riktige förövaren dök upp. Tror fortfarande att vittnet "Hanna" hörde rätt, men när hon säger att hon hörde två män som aggressivt pratade i munnen på varandra, tror jag att hon hörde att de två var arga på varandra över det som höll på att hända.

Men varför skulle den andre då hålla tyst i alla dessa år? Eller du menar att de begick brottet (inkl ev våldtäkt osv) ihop utan att känna varann?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22

Men brott mot griftefriden är preskriberat. Han kanske hävdar att den andra ev. avlidna mannen hade dödat henne när han kom in i bilden
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22

”Du har fel.” Tror du jag sitter och hittar på, eller chansar eller vad?

Ett eventuellt dråp preskriberades femton år efter att hon dog. (Förutsatt att hon dog innan den 1 juli 1995.)
Senast redigerad av Troian 2021-08-25 kl. 13:22.
Citera
2021-08-25, 12:26
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 300zip
Men brott mot griftefriden är preskriberat. Han kanske hävdar att den andra ev. avlidna mannen hade dödat henne när han kom in i bilden

Även dråp är i praktiken preskriberat.
Citera
2021-08-25, 12:26
Medlem
Är det någon som uppmärksammat utifall det finns fler avspärrade platser ? De borde ju rimligtvis försöka hitta kvarlevorna, det gjorde man garanterat inte vid Dragspelsvägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in