2021-08-25, 11:59
Medlem
British Medical Journal:

I reiterate our call: “slow down and get the science right—there is no legitimate reason to hurry to grant a license to a coronavirus vaccine.”

https://blogs.bmj.com/bmj/2021/08/23/does-the-fda-think-these-data-justify-the-first-full-approval-of-a-covid-19-vaccine/
Citera
2021-08-25, 11:59
Medlem
allt.o.ingets avatar
Det pratas om att det nu är fjärde vågen. Jag tycker det känns tydligt att det här är tredje vågen. Smittvågorna har kommit i tre stora pucklar, det här är tredje. Jag tror man misstog första utbrottet som en våg, men det var bara början på första vågen.
Citera
2021-08-25, 12:02
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av overthehead
Duger expressen och bland annat Oxford universitet som källa!

"För Eran Segal, rådgivare till Israels nya regering, råder inget tvivel om att vaccinen blir mindre effektiva ju längre tiden går."

https://www.expressen.se/nyheter/8-av-10-ar-fullvaccinerade-nu-okar-fallen-dramatiskt/

Det där var riktigt pissiga nyheter. Hur fan ska vi kunna komma ur pandemin så vi kan återgå till det normala om nu inte ens vaccinerna biter särskilt länge?
Citera
2021-08-25, 12:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Angående FDA:s godkännande. De har använt gammal data från mars som inte är aktuell längre. Man har fuskat igenom godkännandet på felaktiga grunder. Och det är inte pga Deltavarianten som vaccinen fungerar dåligt. Vaccinen är dåliga helt enkelt. Det här är så dåligt att det inte kan kallas vetenskap. Skyddet mot allvarlig sjukdom ifrågasätts också.

"In fact, the paper is based on the same data cut-off date (13 March 2021) as the 1 April press release, and its topline efficacy result is identical: 91.3% (95% CI 89.0 to 93.2) vaccine efficacy against symptomatic covid-19 through “up to six months of follow-up.”

"Whatever one thinks about the “95% effective” claims (my thoughts are here), even the most enthusiastic commentators have acknowledged that measuring vaccine efficacy two months after dosing says little about just how long vaccine-induced immunity will last."

"And it’s hard to imagine how the Delta variant could play a real role here, for 77% of trial participants were from the United States, where Delta was not established until months after data cut-off."

"It is hard to imagine that the <10% of trial participants who remained blinded at six months (which presumably further dwindled after 13 March 2021) could constitute a reliable or valid sample to produce further findings. And the preprint does not report any demographic comparisons to justify future analyses."

"The crucial question, however, is whether the waning efficacy seen in the primary endpoint data also applies to the vaccine’s efficacy against severe disease. Unfortunately, Pfizer’s new preprint does not report the results in a way that allows for evaluating this question."

https://blogs.bmj.com/bmj/2021/08/23/does-the-fda-think-these-data-justify-the-first-full-approval-of-a-covid-19-vaccine/

Dessa vaccin hade aldrig gått igenom under normala förhållanden, läkemedelsbolagen behövde ett nödgodkännande annars hade vaccinen aldrig kommit ut på marknaden.

Du länkar till en opinion.

Opinions are like assholes, everybody´s got one!
Citera
2021-08-25, 12:07
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det finns många unga som är rädda, det är ett farligt virus och har du otur kan det ställa till det rejält för dig. Förhoppningsvis går det bra. Personligen skulle jag se det som ett jävla öde som 20 åring att behöva gå igenom resten av livet utan lukt och smak exempelvis, sånt verkar du inte bry dig om.

Hörde om en man i vänskapskretsen som förlorade hörseln när han fick covid. Rätt obehagligt vakna upp en morgon o inte höra någonting.

Kanske inte så vanligt men verkar hända en del.

https://www.ndtv.com/opinion/opinion-millions-of-people-have-hearing-loss-after-covid-19-2453615
Citera
2021-08-25, 12:08
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Vaccin <3

81,1% har fått första dosen nu!
65,0% är helt färdigvaccinerade.

Det där är inte imponerande siffror.
Citera
2021-08-25, 12:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Hörde om en man i vänskapskretsen som förlorade hörseln när han fick covid. Rätt obehagligt vakna upp en morgon o inte höra någonting.

Kanske inte så vanligt men verkar hända en del.

https://www.ndtv.com/opinion/opinion-millions-of-people-have-hearing-loss-after-covid-19-2453615

Visste inte ens om att det symtomet fanns, verkar vara ett sinnesdepriverande virus. Kan det ge sig på nervcellerna för lukt och smak så är det väl inte omöjligt.
Citera
2021-08-25, 12:13
Medlem
EricssonAnders69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det där är inte imponerande siffror.
Håller med men det finns en stor grupp som är skyddade genom att de har haft covid-19.
Om den gruppen är 25%, blir siffrorna helt ok.
Citera
2021-08-25, 12:13
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av overthehead
Duger expressen och bland annat Oxford universitet som källa!

"För Eran Segal, rådgivare till Israels nya regering, råder inget tvivel om att vaccinen blir mindre effektiva ju längre tiden går."

https://www.expressen.se/nyheter/8-av-10-ar-fullvaccinerade-nu-okar-fallen-dramatiskt/

Eran segal tweet om effektiviteten då Expressen är låst.

https://mobile.twitter.com/segal_eran/status/1427696623988117505?lang=en
Citera
2021-08-25, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
7 av 10 unga eller 7 av 10 vem som helst.
Det skulle vara intressant att veta hur många som vill vaccinera sina egna barn. Det är nog en helt annan siffra.
Citera
2021-08-25, 12:20
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnagetmanglar
Digerdöden, hongkongdöden, spanska sjukan.

Dvs, där folk faktiskt dör AV en smitta.

En vanlig förkylning, läs covid-19, dör typ ingen av. 0.01%. Yey.

Man vill gärna använda ordet pandemi pga av att det sprides över världen. Vilket I sak stämmer.

Men då ska vi kalla en hederlig svensk förkylning för pandemi. För jag kan vara patient 0 många gånger jag åker utomlands och smittar folk.
Både du och jag har nog dödat en och annan bara på att resa. Men detta var innan hysterin. Så då brydde sig ingen.
Det var väl inte den bästa förklaringen av vad en pandemi är, men absolut inte den sämsta.
Jag tror att det även ska vara en ny smitta för att vara en pandemi, eller så är det så med automatik. Är smittan inte ny så får den inte tillräckligt stor spridning och tillräckligt stora konsekvenser.

Det du kallar Hongkongdöden misstänker jag är Hongkonginfluensan och den var inte särskilt dödlig (ca. en miljon i världen och ca. 500 i Sverige), men väldigt smittsam. Ska den strykas från listan över pandemier då?

Vad tycker du är vitsen med att försöka förminska corona/covid till en ofarlig lätt förkylning?
Är det inte bättre att ta det som det är och göra det bästa av situationen?
Citera
2021-08-25, 12:22
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnagetmanglar
Digerdöden, hongkongdöden, spanska sjukan.

Dvs, där folk faktiskt dör AV en smitta.

En vanlig förkylning, läs covid-19, dör typ ingen av. 0.01%. Yey.

Man vill gärna använda ordet pandemi pga av att det sprides över världen. Vilket I sak stämmer.

Men då ska vi kalla en hederlig svensk förkylning för pandemi. För jag kan vara patient 0 många gånger jag åker utomlands och smittar folk.
Både du och jag har nog dödat en och annan bara på att resa. Men detta var innan hysterin. Så då brydde sig ingen.
Jag tror att det även ska vara en ny smitta för att vara en pandemi, eller så är det så med automatik. Är smittan inte ny så får den inte tillräckligt stor spridning och tillräckligt stora konsekvenser.

Det du kallar Hongkongdöden misstänker jag är Hongkonginfluensan och den var inte särskilt dödlig (ca. en miljon i världen och ca. 500 i Sverige), men väldigt, väldigt smittsam med många samtidigt sjuka. Ska den strykas från listan över pandemier då?

Vad tycker du är vitsen med att försöka förminska corona/covid till en ofarlig lätt förkylning?
Är det inte bättre att ta det som det är och göra det bästa av situationen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in