2021-08-25, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Ja, alibi. Tiden det tar å fjerne et lik tilsier at det kan bli vanskelig innenfor rammene av en vanlig arbeidsdag. Og TH måtte jo tross alt finne brevet og varsle politiet.

Vet vi sikkert at fallet som ble registrert er kraftigere enn enkelt fall i trapp?

Tenker du at dette fallet er en fingert bevegelse for å villede, ettersom drapstidspunktet antas å
være rundt 37 minutter tidligere?
Muligheten for å manipulere bevegelsen er ikke utelukket. Teoretisk sett vil det å «endre» drapstidspunktet være en nøkkel for å unngå å bli tatt. Nå heller jeg mot at drapet faktisk skjedde 9.30 ved at aeh ble angrepet oppe og det kom til et basketak der aeh ble slengt ned trappa og telefonen fulgte med ned. Hun var i live etter fallet, mulig bevisstløs og deretter kvalt til døde. Brutalt så må være person med ekstrem voldskapasitet. Aeh sa th var brutal så utelukker ikke han, men teh passer ikke inn her. Innleid må ha et rulleblad av det voldelige slaget.
Citera
2021-08-25, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Muligheten for å manipulere bevegelsen er ikke utelukket. Teoretisk sett vil det å «endre» drapstidspunktet være en nøkkel for å unngå å bli tatt. Nå heller jeg mot at drapet faktisk skjedde 9.30 ved at aeh ble angrepet oppe og det kom til et basketak der aeh ble slengt ned trappa og telefonen fulgte med ned. Hun var i live etter fallet, mulig bevisstløs og deretter kvalt til døde. Brutalt så må være person med ekstrem voldskapasitet. Aeh sa th var brutal så utelukker ikke han, men teh passer ikke inn her. Innleid må ha et rulleblad av det voldelige slaget.

Trappa er jo av typen som går direkte fra etasje til etasje, uten avsats. En kraftig dytt utfor den vil kunne gi et brått og brutalt fall. Så tviler på at politiet helt utelukker at AE og mobilen falt ned samtidig her.

Og, hva slags "profesjonell" drapsmann må først ha et basketak, så dytte den eldre kvinnen ned en trapp og til slutt kvele henne, for å få gjennomført likvidasjonen? Nei, dette er en person som ikke har for å vane å drepe. Selv om han selvsagt kan ha drept før.
Citera
2021-08-25, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjoddska
TH måtte vaske åstedet for at det skulle være vits i å følge ordrene i kidnappingsbrevet. Hvis åstedet indikerte at AEH var drept, så ville jo dette ødelegge hele villedningsopplegget. Det kan dog virke som om vaskingen ikke var planlagt. Og at TH har tenkt at vaskingen ikke ville bli oppdaget. Når mobiltelefonen ble lagt i bero kl 10:07 så fikk han kanskje beskjed via radiosender e.l. om at oppdraget var utført, men med en liten hake… Hvis man ser på tidslinjen, så passer det utrolig godt at TH er hettemannen som går hjem til SV4 fra Futurum og vasker og er tilbake igjen på Futurum og deretter ringer AEHs telefon igjen. Men hettemannen er altså sjekket ut av saken, sies det…

Hvis TH hadde fått beskjed om at han måtte vaske etter en innleid GM, så tror jeg han hadde gitt klar beskjed om at det måtte de ordne selv. Så lenge han selv hadde alibi, så kunne nødplanen være at det var en kidnapping som gikk galt.

Det er også motstridende å vaske et åsted fordi man er redd for hva åstedsgranskere skal avdekke, men ikke tro at spor etter vask kommer til å bli avslørt.
Senast redigerad av Lorentsen 2021-08-25 kl. 08:24.
Citera
2021-08-25, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Hvis TH hadde fått beskjed om at han måtte vaske etter en innleid GM, så tror jeg han hadde gitt klar beskjed om at det måtte de ordne selv. Så lenge han selv hadde alibi, så kunne nødplanen være at det var en kidnapping som gikk galt.

Det er også motstridende mellom det å vaske et åsted for man er redd for hva åstedsgranskere skal avdekke, men ikke tro at spor etter vask kommer til å bli avslørt.

Ja, politiet spurte TH tidlig om hva slags vaskerutiner de hadde i huset ...

Husker ikke, men TH kan ha sagt at AE må ha stått bak vaskingen. Han sa i alle fall at de to øverste etasjene var hennes ansvar. Et ansvar hun tok så alvorlig at hun tok vaskebøtta med seg da hun forsvant...
Senast redigerad av Alsagio 2021-08-25 kl. 08:23.
Citera
2021-08-25, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Ja, politiet spurte TH tidlig om hva slags vaskerutiner de hadde i huset ...

Husker ikke, men TH kan ha sagt at AE må ha stått bak vaskingen. Han sa i alle fall at de to øverste etasjene var hennes ansvar. Et ansvar hun tok så alvorlig at hun tok vaskebøtta med seg da hun forsvant...

Ja, da tar man ansvaret alvorlig.

Alternativene er også ganske absurde. At GM tok seg tid til å vaske i boligen, og tok med seg vaskebøtta. Eller at TH tok den med seg når han møtte politiet. Ved hjelp av eliminasjonsmetoden står jeg igjen med TEH som det mest fornuftige svaret på den gåten.

Får håpe TV2 går grundig til verks i den nye serien som begynner på søndag. Så blir vi kanskje litt klokere.
Citera
2021-08-25, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Ja, da tar man ansvaret alvorlig.

Alternativene er også ganske absurde. At GM tok seg tid til å vaske i boligen, og tok med seg vaskebøtta. Eller at TH tok den med seg når han møtte politiet. Ved hjelp av eliminasjonsmetoden står jeg igjen med TEH som det mest fornuftige svaret på den gåten.

Får håpe TV2 går grundig til verks i den nye serien som begynner på søndag. Så blir vi kanskje litt klokere.

Ja, får håpe det (men tviler litt på det).

I følge Aftenposten ville politiet i utgangspunktet pågripe og sikte flere enn TH og RU. Kan godt være at det var TEH man hadde i tankene. Han var på åstedet sammen med TH, men hadde åpenbart hastverk med å komme seg bort
Citera
2021-08-25, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Ellers slippe å bli pågripen
Jada, men jeg har også sjekket det samme uten å ha drept/kidnappet noen. OM jeg hadde gjort det ville jeg ikke postet slike spm på åpne forum med egen bruker.
Citera
2021-08-25, 09:55
Medlem
Det er vel ikke sagt hvor lange eller retningen på slepespor?
Slepespor i seg selv kan, som flere viser til, være på grunn av at det var en person som var der.
Samtidig ville det kanskje vært slepespor helt ut på gårdsplassen om det var en person som hadde dratt henne med helt ut til bilen?
Retningen på slepesporene er også viktig. Går de inn til badet tyder det på at det har skjedd noe i gangen, så har GM tenkt å skjule henne midlertidig på badet. Er slepesporene fra badet kan det tyde på at handlingen skjedde på badet og et en person slepte henne ut til gangen.
Siden det ikke er nevnt at slepespor går ut av huset kan en hypotese være at en person har slept henne til badet for å gjemme henne eller noe. Og så har det vært to personer som har tatt henne med til en bil for videre transport.

En del tyder på at opplegget er planlagt over tid. Hvis det er planlagt har det vært dumt å planlegge et drap i SV4 for så å frakte bort. Risikoen for å avsette spor etter drap ville vært for høy. For å kunne bruke kidnappingstema hadde nok planen vært å frakte henne bort i live, enten dopet ned eller bundet.
At det er så mye spor igjen mener jeg kan tyde på at ting ikke gikk etter planen og at det ble improvisering. Hvis det er improvisering har det vært gjort en god jobb med å skjule spor, eller at GM har vært heldig.

Tidligere i tråden ble det nevnt noe om når likhunder kan lukte om det har vært lik en plass. Der mener jeg noen nevnte at 20 minutter etter noens er død begynner de å utsonde det som likhunder lukter. Det har vel vært likhunder der og man har ikke hørt at det er gjort funn.
Hvis det har skjedd et drap i SV4 vil jeg tro kroppen er flyttet ganske fort og ikke har vært lenge i huset.
Blir spennende å se om det kommer flere momenter for å fylle hull fra media den kommende tiden.
Citera
2021-08-25, 10:50
Medlem
Citat:
Ja, alibi. Tiden det tar å fjerne et lik tilsier at det kan bli vanskelig innenfor rammene av en vanlig arbeidsdag. Og TH måtte jo tross alt finne brevet og varsle politiet.

Vet vi sikkert at fallet som ble registrert er kraftigere enn enkelt fall i trapp?

Tenker du at dette fallet er en fingert bevegelse for å villede, ettersom drapstidspunktet antas å
være rundt 37 minutter tidligere?

Jeg er veldig usikker på opplysningene om det antatte fallet i trappen.

Da dette ble kjent opplyste politiet noe lignende at telefonen skal ha falt raskere enn om den bare ble sluppet eller kastet alene ned trappen.

Synes dette høres ut som noe tvilsom fysikk.

Er det mulig å måle forskjell på fart en telefon faller med, over en høyde på kun 2-3 meter. Vil ikke et menneske falle langsommere ned en trapp, en kropp bli mer forsinket i sammenstøt med trappetrinn og veggen langs trappeløpet, enn hva en telefon alene ville blitt.

Jeg er usikker på om denne opplysningen er reell, eller om informasjonen er preget av "politiets mediestrategi".

I fritt fall skal alle objekter i utgangspunktet oppnå samme fart, korrigert for luftmotstand og eventuelt kraft fra dytt, kast eller lignende.

Men kan hende at kraften fra dytt eller kast vil påvirke farten objektet oppnår. Det kan være riktig. Jeg vet ikke.
Citera
2021-08-25, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg er veldig usikker på opplysningene om det antatte fallet i trappen.

Da dette ble kjent opplyste politiet noe lignende at telefonen skal ha falt raskere enn om den bare ble sluppet eller kastet alene ned trappen.

Synes dette høres ut som noe tvilsom fysikk.

Er det mulig å måle forskjell på fart en telefon faller med, over en høyde på kun 2-3 meter. Vil ikke et menneske falle langsommere ned en trapp, en kropp bli mer forsinket i sammenstøt med trappetrinn og veggen langs trappeløpet, enn hva en telefon alene ville blitt.

Jeg er usikker på om denne opplysningen er reell, eller om informasjonen er preget av "politiets mediestrategi".

I fritt fall skal alle objekter i utgangspunktet oppnå samme fart, korrigert for luftmotstand og eventuelt kraft fra dytt, kast eller lignende.

Men kan hende at kraften fra dytt eller kast vil påvirke farten objektet oppnår. Det kan være riktig. Jeg vet ikke.
tlf kan ha truffet en gjenstand eller f.eks trappetrinn og fått en ekstra kraftig bevegelse. Er ths alibi så bunnsolid utover bilen at det er utenkelig at han er gm.
Citera
2021-08-25, 14:02
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T--E
Det er vel ikke sagt hvor lange eller retningen på slepespor?
Slepespor i seg selv kan, som flere viser til, være på grunn av at det var en person som var der.
Samtidig ville det kanskje vært slepespor helt ut på gårdsplassen om det var en person som hadde dratt henne med helt ut til bilen?
Retningen på slepesporene er også viktig. Går de inn til badet tyder det på at det har skjedd noe i gangen, så har GM tenkt å skjule henne midlertidig på badet. Er slepesporene fra badet kan det tyde på at handlingen skjedde på badet og et en person slepte henne ut til gangen.
Siden det ikke er nevnt at slepespor går ut av huset kan en hypotese være at en person har slept henne til badet for å gjemme henne eller noe. Og så har det vært to personer som har tatt henne med til en bil for videre transport.

Det sies lite om retning på slepesporene, bare at de er funnet på badet i første etasje.
Kan vel tyde på at man har hatt en presenning eller noe lignende som man la kroppen
på for å gjøre videre sleping lettere, og samtidig minke faren for å avsette ytterligere spor.

Citat:
Ursprungligen postat av LH07
tlf kan ha truffet en gjenstand eller f.eks trappetrinn og fått en ekstra kraftig bevegelse.

Hvis telefonen har flakset ned trappen, ville jeg tro den hadde fått seg en skramme eller to - minst.
Særlig med tanke på at gulvet i stuen er kledd med terracottafliser. Er det ikke da mer nærliggende
å tenke at den har vært i en bukselomme på en kropp som deiset ned trappen?
Det har ikke vært opplyst om synlige skader på telefonen, såvidt jeg vet.
Senast redigerad av Svartediket 2021-08-25 kl. 14:06.
Citera
2021-08-25, 14:26
Medlem
Citat:
Det sies lite om retning på slepesporene, bare at de er funnet på badet i første etasje.
Kan vel tyde på at man har hatt en presenning eller noe lignende som man la kroppen
på for å gjøre videre sleping lettere, og samtidig minke faren for å avsette ytterligere spor.

Hvis telefonen har flakset ned trappen, ville jeg tro den hadde fått seg en skramme eller to - minst.
Særlig med tanke på at gulvet i stuen er kledd med terracottafliser. Er det ikke da mer nærliggende
å tenke at den har vært i en bukselomme på en kropp som deiset ned trappen?
Det har ikke vært opplyst om synlige skader på telefonen, såvidt jeg vet.
Enig i at skramme kunne blitt avsatt på tlf så kan ha vært i ei lomme under et fall og avdekket ved avkledning og innpakking. Det må ha oppstått en situasjon ved angrepet som utløste bevegelsen. Tipper motverge fra aeh. Politiet satser på kryptosporet og det må være en grunn til at ressurser brukes her.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in