Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-08-23, 21:30
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Då kunde dom väl lika gärna haft 3 vanliga svenska kostymnissar Kjellena, Herberg & Margit istället för att behöva se 3 stjärnor

Som dessutom inte är några stjärnor. Jan Gradvall är väl duktig när det kommer till musik, men Titti Schultz och Marika Carlsson? Vad har de för meriter som kvalificerar dem som stjärnor? Rätt PK-åsikter?

Kunde de inte tagit Ulf Jensen samt två tidigare miljonvinnare istället?
Citera
2021-08-23, 21:32
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Visst kan det vara så att livlinor inte kan googla just då men i detta fall var ju livlinan enligt deltagaren själv vald just för att denne var flink i fingrarna och således skulle googla om det inte var något denne kunde med en gång.
Man vet ju på ett ungefär när inspelningarna sker och därmed när det kan ringa, är man då vald som googlande livlina ser man till att sitta vid t.ex. en dator då. Det är liksom ens uppgift.
Man ska ju enbart välja ut folk som man dels vet kan svara i någorlunda lugn&ro, dels kan googla direkt.

Har aldrig fått någon klarhet i googlande, är uppenbart googlande tillåtet? Jag menar sker googlandet i tysthet så är det såklart inget som kan bevisas men är det verkligen tillåtet att det sker om det är uppenbart?
Citera
2021-08-23, 21:40
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Har aldrig fått någon klarhet i googlande, är uppenbart googlande tillåtet? Jag menar sker googlandet i tysthet så är det såklart inget som kan bevisas men är det verkligen tillåtet att det sker om det är uppenbart?

Ja, det är tillåtet. Rickard Sjöberg har ju flera gånger frågat den tävlande om deras vän är flink i fingrarna.
Citera
2021-08-23, 21:56
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Ja, det är tillåtet. Rickard Sjöberg har ju flera gånger frågat den tävlande om deras vän är flink i fingrarna.

Trodde det var lite på skoj.

Men då är det ju frågan varför de inte ringer till någon yngre förmåga som sitter vid datorn 24/7 och slutar ringa dessa äldre sega gubbar.
Citera
2021-08-23, 21:59
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:

Men då är det ju frågan varför de inte ringer till någon yngre förmåga som sitter vid datorn 24/7 och slutar ringa dessa äldre sega gubbar.

De äldre tävlandena drar nog inte den slutsatsen.
Citera
2021-08-24, 10:07
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:

Vissa tror ju att den som dom ringer till även skall kunna frågan utan att googla och sedan tror jag även att en hel del som blir uppringda tror sig klara frågorna utan att googla.
Det är därför det gäller att vara klar med att den man ringer direkt ska googla, man behöver inte läsa hela frågan ens. Det räcker att säga "Vad är ??? känd för?" så ska den man ringer till googla direkt och se vad svaret är.
Citera
2021-08-24, 10:45
Medlem
Det beror dock på frågan hur lätt det är att få fram rätt svar genom att googla. En del frågor år sådana att det är omöjligt att få fram rätt svar under den korta samtalstiden även om man sitter vid en dator.
Citera
2021-08-24, 12:06
Citat:
Vissa tror ju att den som dom ringer till även skall kunna frågan utan att googla och sedan tror jag även att en hel del som blir uppringda tror sig klara frågorna utan att googla.
Det är därför det gäller att vara klar med att den man ringer direkt ska googla, man behöver inte läsa hela frågan ens. Det räcker att säga "Vad är ??? känd för?" så ska den man ringer till googla direkt och se vad svaret är.

Men är det en fråga man behöver ringa på så är den ofta hyfsat svår, och hyfsat svåra frågor och höga belopp så blir ju typ alla osäkra, även om man innerst inne vet att man har rätt.

Därför bör man utesluta kunskapskriteriet helt och istället ringa rapp datanörd.
Citera
2021-08-24, 20:31
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Vad har jag missat nu? Har hon suttit inne? För vad?
Jag mena såklart att detta jobb är en elefantkyrkogård/ambassadör i Brasilien/Landshövding för nöjeskändisar, sedan kan man bli upptagen igen till B-kändis ifall man lyckas övertyga när man gör hembesök & tårtat vinnare, ett uthållighets-test som Kim inte pallade bevisligen
Senast redigerad av Crapmagic 2021-08-24 kl. 20:33.
Citera
2021-08-25, 09:17
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Men är det en fråga man behöver ringa på så är den ofta hyfsat svår, och hyfsat svåra frågor och höga belopp så blir ju typ alla osäkra, även om man innerst inne vet att man har rätt.

Därför bör man utesluta kunskapskriteriet helt och istället ringa rapp datanörd.

Absolut och det säger jag också, problemet är dock att vissa ändå är övertygade om att dom har rätt och inte "behöver" googla.
Därför jag också säger att man ska se till att alla man ringer sitter vid datorn, idag behöver man ju knappast vara datanörd för att sitta vid en dator på arbetet heller, och vet man att man ska vara livlina får man ju styra så man sitter redo vid datorn den tiden man kan få samtalet.
Citera
2021-08-25, 14:01
Citat:
Absolut och det säger jag också, problemet är dock att vissa ändå är övertygade om att dom har rätt och inte "behöver" googla.
Därför jag också säger att man ska se till att alla man ringer sitter vid datorn, idag behöver man ju knappast vara datanörd för att sitta vid en dator på arbetet heller, och vet man att man ska vara livlina får man ju styra så man sitter redo vid datorn den tiden man kan få samtalet.

Okej datanörd är väl överdrivet men en person med rejäl data- och researchvana. Så lätt är det ju inte ändå att snappa upp frågan korrekt samt söka upp svaret på snabbt och rätt sätt.
Citera
2021-08-27, 19:37
Medlem
Citat:
Okej datanörd är väl överdrivet men en person med rejäl data- och researchvana. Så lätt är det ju inte ändå att snappa upp frågan korrekt samt söka upp svaret på snabbt och rätt sätt.

Fattar inte varför folk har så svårt att Googla. I kvällens program kunde killen ha googlat Daehan Minguk och han hade haft svaret direkt. I princip alla har en smartphone, surfplatta eller laptop i dagens samhälle man kan använda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in