2021-08-25, 08:01
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Men din dumma åsna du fattar väl själv att när vi talar om ett golv så talar vi om nuläget.

Jag har väldigt svårt att se hur SD ska tappa det och få ett golv på 18 procent. Det skulle kräva en ny pandemi i stort sett.

Skärp dig och fokusera när du skriver.

Du skrev "Glädjande att ipsos nu bekräftar som sista institut att SD nu officiellt är ett 20 procentsparti. SD:s lägsta nivå är alltså 20 procent. Det innebär att SD i valet lika gärna kan få 21-23."

Om du då menar att detta gäller just nu men kan ändras fram till valet bör du tänka mer på hur du formulerar dig. Jag antar att du vill att folk skall fatta vad du skriver.
Citera
2021-08-25, 08:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Skärp dig och fokusera när du skriver.

Du skrev "Glädjande att ipsos nu bekräftar som sista institut att SD nu officiellt är ett 20 procentsparti. SD:s lägsta nivå är alltså 20 procent. Det innebär att SD i valet lika gärna kan få 21-23."

Om du då menar att detta gäller just nu men kan ändras fram till valet bör du tänka mer på hur du formulerar dig. Jag antar att du vill att folk skall fatta vad du skriver.
Det fattar väl vem som helst att man talar om nuet? Vad är annars vitsen med denna tråd? Att utgå från opinionen för flera år sedan eller några månader sen?

SD är ett 20 procentsparti nu. Det är ett faktum. Håller detta i sig så kommer SD till och med få över 20 procent i valet.
Citera
2021-08-25, 08:10
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
MP ökar kraftigt i ny undersökning från DN/Ipsos: från 3 till 5 procent.

S: 25 (+1)
M: 21 (-1)
SD: 20 (+1)
V: 11 (-1)

C: 8 (-2)
MP: 5 (+2)
KD: 4 (-2)
L: 3 (+1)

M+KD+L+SD: 48 (-1)

S+V+MP: 41 (+2)

C: 8 (-2)

Inga stora förändringar i blocken som helhet. Tillfälligt sommarskvalp eller början på någon trend?

https://www.dn.se/sverige/dn-ipsos-mp-okar-efter-sommarens-extremvader/

Såna här undersökningar bekräftar min bild av etablissemangsanknutna (besvärligt ord) institut. Man vill ha status quo. Statusen mellan blocken för inte rubbas. Går S ner ökar man på V eller MP. Går SD upp minskar man på KD eller M. Det blir bara löjligt att fantisera kring om klimatdiskussionen har gynnat Mp eller skjutningarna SD. Eller vad som kan ligga bakom de små rörelserna. Jag är kroniskt misstänksam även fast jag normalt sett inte är det. Det är för mycket som står på spel för etablissemanget.
Citera
2021-08-25, 08:16
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Det fattar väl vem som helst att man talar om nuet? Vad är annars vitsen med denna tråd? Att utgå från opinionen för flera år sedan eller några månader sen?

SD är ett 20 procentsparti nu. Det är ett faktum. Håller detta i sig så kommer SD till och med få över 20 procent i valet.

Det glädjer mig att du förstår att SD båda kan vinna röster och förlora röster.

20% är ingen nivå som när man nått dit så trycker man på hämta hem, förlorar en runda och sedan är de 20% dina för evigt. Får jag lov att påminna om att SD hade ca 22% för två år sedan och har vart nere och vänt på 18-19%.
Citera
2021-08-25, 08:18
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Precis, alla, exakt alla, även i den här tråden har konstant påpekat att Mp kommer INTE åka ut i valet.

Jag har många ggr påpekat att det är SD's kanske största svaghet att de skiter i miljön. När det diskuteras och Jimmie får ordet är det ett skämt eftersom han är helt ointresserad. Han kanske drar till något om kärnkraft om ens det.

Väldigt många rasister är även klimatmotståndare men långt ifrån alla så det är en riktig svaghet på allvar.

Jag vet inte om SD skiter i Miljön, men de väljer att inte lyfta fram den frågan tillräckligt tydligt. Det bästa för miljön vore om Sverige behöll kärnkraften, vilket hade tryggas landets energiförsörjning samt ger väldigt låga koldioxidutsläpp. Visst finns nackdelar med kärnkraften, men dess fördelar överväger nackdelarna.

SD är ett landsbygdsvänligt parti som förstår att människor på landsbygden behöver just bilar för att kunna förflytta sig. MPs väljare bor huvudsakligen i storstäder med goda bussförbindelser, tunnelbana och spårvägar. SD är starka på många håll på landsbygden just för att partiet förstår dessa människors behov. Självklart påverkar partiets bilistvänlighet synen på deras miljöpolitik.

MP är ju högprofilerade i miljön, även fast migrationen är dess huvudfråga, men av väljarna anses partiet ha hög trovärdighet i miljöfrågor, även om dess politik är ett allvarligt hot mot svensk energiförsörjning och välfärd. Dessutom leder avvecklandet av kärnkraften till att Sverige kommer att behöva importera koleldad energi från bla Polen under vintertid.

För att vinna yngre väljare och kvinnor kanske partiet borde tala lite mer om miljö och profilera sig där.

Jag tror inte att MP åker ut valet, tyvärr, de lär klamra sig fast på någon tiondel över 4% spärren. Hoppas att jag har fel.
Citera
2021-08-25, 08:19
Bannlyst
Citat:
Det glädjer mig att du förstår att SD båda kan vinna röster och förlora röster.

20% är ingen nivå som när man nått dit så trycker man på hämta hem, förlorar en runda och sedan är de 20% dina för evigt. Får jag lov att påminna om att SD hade ca 22% för två år sedan och har vart nere och vänt på 18-19%.
SD har dock aldrig förlorat röster eftersom SD i samtliga opinionsundersökningar sedan valet 2018 ligger över de 17,5 procent som man fick i valet. Således kommer SD öka och vinna. Frågan är hur mycket.

Det är glädjande att SD är på väg mot nivåerna man hade hösten 2019/tidigvår 2020.
Citera
2021-08-25, 09:58
Medlem
En kall vinter med svindyra elpriser är tyvärr vad folket behöver, och SD skall profilera sig mer i kärnkraftfrågan, det stora felet för Sverige är att vi helt tappat modern kärnkraft och den forskningen vi har i kärnenergin är snart mindre än genusforskningen... ....

Jag tror också på att SD kan utnyttja det faktum att vindkraften är impopulär och osäker.

SD kan framstå som ett landsbygdsparti som flera här är inne på.

Min känsla är att SD ligger på 21% och inte 20%, och jag tror inte att ett partiledarskifte ökar opinionen för S. Det är alldeles för färglösa politiker som S har numera. Dom saknar balls.
Citera
2021-08-25, 10:34
Medlem
SD börjar prata allt mer om återvandring (nu senast i samband med BRÅ rapporten som kom idag). tror det är positivt på sikt för att distansera sig från M och KD. Tror inte medelsvensson som redan är trött på invandring tycker det är dåligt om ointegrerade somalier mm får tillräckligt med piska och morot så att de flyttar hem.
Citera
2021-08-25, 12:55
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Ipsos

Ipsos har genomfört 1616 intervjuer med röstberättigade personer under perioden 10-23 augusti.

M 21 (22)

SD 20 (19)

KD 4 (6)

L 3 (2)

S 25 (24)

V 11 (12)

MP 5 (3)

C 8 (10)
Får det till 97% i vänstra kolumnen och 98 i högra, bör det inte jämnas ut till 97 alt 98 i båda?
Citera
2021-08-25, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
SD börjar prata allt mer om återvandring (nu senast i samband med BRÅ rapporten som kom idag). tror det är positivt på sikt för att distansera sig från M och KD. Tror inte medelsvensson som redan är trött på invandring tycker det är dåligt om ointegrerade somalier mm får tillräckligt med piska och morot så att de flyttar hem.

Det är bra. Bara det att man talar i termer av återvandring som en lösning är pedagogiskt tydligt. Det är lätt att förstå konceptet att en återvandring löser invandringens problem. Grejen är ju att de naiva väljare som tror att det går att "lösa integrationen", ännu inte är redo att ta steget till SD. De stannar i S eller M/KD bara dessa signalerar att de tar problemen på allvar.

Ett enkelt och stående budskap om återvandring är det bästa för SD:s varumärke, både på sikt och nu. Prata om att investera biståndsbudgeten genom återvandring av familjer och individer som stärker ekonomi och civilsamhället bättre än inkompetenta byråkrater och roffande eliter som behåller miljarderna för egen lyx.
Citera
2021-08-25, 19:07
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Får det till 97% i vänstra kolumnen och 98 i högra, bör det inte jämnas ut till 97 alt 98 i båda?

Ja några förändringar vad gäller politiska åsikter bland folk får för allt i världen inte inträffa. Opinionen ska ligga still med en liten övervikt för de rödgröna. Blocken ska vara lika stora. Och förändringar får bara ske inom blocken. Inte mellan blocken.

Så ser berättelsen ut för de msm-medieanknutna instituten. Sidledsförflyttning fram till valet är det som gäller och högern - ve och fasa - får inte tillåtas gå fram eftersom framgång föder framgång. Jag tycker många här på tråden är förbannat naiva kring opinionsundersökningarna. De är korrupta.
Citera
2021-08-25, 19:37
Medlem
Citat:

Var ju faktiskt 24-25% dem låg på i slutet på 2019 (ungefär 2 år sedan). Märkligt att man inte lyckats komma upp dit igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in