2021-08-24, 21:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
S tar bara tillbaka ifrån V. Nooshi är inte tillräckligt uppnooshig helt enkelt. Inget att fästa sig vid, Och Ipsos har förfärliga avrundningar dessutom.

Precis de där avrundningarna gör deras OU löjliga. Har M minskat 0,1 %? Det vet man inte.
Citera
2021-08-24, 21:23
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
MP ökar kraftigt i ny undersökning från DN/Ipsos: från 3 till 5 procent.

S: 25 (+1)
M: 21 (-1)
SD: 20 (+1)
V: 11 (-1)

C: 8 (-2)
MP: 5 (+2)
KD: 4 (-2)
L: 3 (+1)

M+KD+L+SD: 48 (-1)

S+V+MP: 41 (+2)

Inga stora förändringar i blocken som helhet. Tillfälligt sommarskvalp eller början på någon trend?

https://www.dn.se/sverige/dn-ipsos-mp-okar-efter-sommarens-extremvader/

Oroväckande. Låt oss hoppas att MP-siffrorna blott var en tillfällig hicka i en rörelse nedåt. Intressant annars om det gått väljare från C till MP. Det är inte riktigt självklart. Även L tycks röra sig litet svagt uppåt, vilket vi också kan vara utan.
Citera
2021-08-24, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Ipsos

Ipsos har genomfört 1616 intervjuer med röstberättigade personer under perioden 10-23 augusti.

M 21 (22)

SD 20 (19)

KD 4 (6)

L 3 (2)

S 25 (24)

V 11 (12)

MP 5 (3)

C 8 (10)

Svt’s nya klimatprogram har givit resultat. ”Aktuellt” eller något tror jag det heter.
Citera
2021-08-24, 21:44
Medlem
Jirens avatar
Miljöpartiets uppgång beror såklart på att gammelmedia åter igen talar om för befolkningen att Jordens undergång väntar runt hörnet. "Titta vad mycket det regnar! Titta vad mycket det brinner! Oj jävlar! Översvämning!"

Nu när pandemin börjar ebba ut så ska klimatpsykopaterna ha tillbaka rampljuset. Greta har dammats av och hennes sura min syns nästan överallt.

Har sagt det förr och jag säger det igen. MP kommer räddas kvar av medierna och team Greta. Den pandemin blir vi aldrig av med.
Senast redigerad av Jiren 2021-08-24 kl. 22:10.
Citera
2021-08-24, 22:25
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
MP ökar kraftigt i ny undersökning från DN/Ipsos: från 3 till 5 procent.

S: 25 (+1)
M: 21 (-1)
SD: 20 (+1)
V: 11 (-1)

MP: 5 (+2)
KD: 4 (-2)
L: 3 (+1)

M+KD+L+SD: 48 (-1)

S+V+MP: 41 (+2)

Inga stora förändringar i blocken som helhet. Tillfälligt sommarskvalp eller början på någon trend?

https://www.dn.se/sverige/dn-ipsos-mp-okar-efter-sommarens-extremvader/
MP´s kliv uppåt är sannolikt bara början. Alla, vilket innefattar mig, bedömer att klimatångesten når rekordnivåer 2022. Vore märkligt om inte det sen spiller över...ja, på i princip allt.

Att [S] ligger och hovrar runt 25-strecket betyder kanske att partiernas ständiga utspel om vem som kan vara tuffast i kriminalpolitiken gett utslag. Är nog där det stannar nu för S. Mest sannolikt. Givet då att Magdalena Andersson kan förvåna lite framöver.

KD-nergången såg jag inte i korten. Är siffrorna förvånande? Nej, knappast. Fortsätter de neråt, antagligen. Ska vara rätt turbulent inom partiet vad jag förstår.

Edit: Köper detta resonemang med: "Egentligen behövs ju varken L eller KD som det politiska landskapet ser ut. L är ju en kopia av M och KD en kopia av SD. Lär ju bli svårt för dubbletterna när konkurrensen hårdnar framemot valet."
Senast redigerad av Poor.Boy.Valentine 2021-08-24 kl. 22:40.
Citera
2021-08-24, 22:43
Medlem
greta75s avatar
20% är ingen botten för SD, det är det dummaste jag hört. SD kan gå upp och ner precis som alla partier. Lite missflyt (tex resa till Turkiet och dela ut flygblad i en pandemi) och så ändras trenden, det beror även på vad andra partier gör.

Mycket glädjande att Löfven (vet att ni hatar honom) avgår - suverän timing. Han har visserligen gjort ett bra jobb senaste 3 åren men är ju ingen direkt magnet. Redan nu kommer S börja växa såklart. Magdalena Andersson blir utmärkt även om jag helst sett Ygeman (vet att ni hatar honom) eftersom det är min favorit i regeringen.
Citera
2021-08-24, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
MP´s kliv uppåt är sannolikt bara början. Alla, vilket innefattar mig, bedömer att klimatångesten når rekordnivåer 2022. Vore märkligt om inte det sen spiller över...ja, på i princip allt.

Att [S] ligger och hovrar runt 25-strecket betyder kanske att partiernas ständiga utspel om vem som kan vara tuffast i kriminalpolitiken gett utslag. Är nog där det stannar nu för S. Mest sannolikt. Givet då att Magdalena Andersson kan förvåna lite framöver.

KD-nergången såg jag inte i korten. Är siffrorna förvånande? Nej, knappast. Fortsätter de neråt, antagligen. Ska vara rätt turbulent inom partiet vad jag förstår.

Edit: Köper detta resonemang med: "Egentligen behövs ju varken L eller KD som det politiska landskapet ser ut. L är ju en kopia av M och KD en kopia av SD. Lär ju bli svårt för dubbletterna när konkurrensen hårdnar framemot valet."

Man kan ju hoppas att MPs uppgång beror på att fler gör som jag och svarar att vi skulle rösta på MP om det vore val idag. Om MP ligger stadigt mellan 5 och 6% i opinionsundersökningarna blir det inte många stödröster. SVT har ju kört hårt med att talibanerna tog över makten pga klimatförändringar, varenda åskskur ska särgranskas liksom varje solskensdag och det faktum att det är svamprekord i Lappland.

Ebba brukar göra starka valrörelser och kan sätta de andra på plats rapp i käften som hon är. Så KD klarar sig nog.
Citera
2021-08-24, 23:20
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Ebba brukar göra starka valrörelser och kan sätta de andra på plats rapp i käften som hon är. Så KD klarar sig nog.
Fattar inte hennes attraktionskraft över huvud taget. Hon är sjukt stel, inte särskilt snygg, samt grovt förtalbefläckad, och har som sagt kopierat SD. Varför jag även tror att brunfolket inom partiet flyr och lämnar henne ensam i ett sjunkande skepp.

Får väl göra som du och överge mitt tidigare strategitänk; för stödrösternas skull, och rapportera in att jag tänker rösta på Sveriges kanske mest irrelevanta parti. Tack för förslaget!
Citera
2021-08-24, 23:37
Avslutad
Bra med uppgång och stabilt på 20%+ för Sverigedemokraterna i opinionsmätningarna för augusti månad. Äntligen börjar äckelpartiet C minska i mätningarna, det är fan på tiden med den vedervärdiga politiken och den hemska rödtotten till partiledare.

Läget i politiken är på väg tillbaka till läget det var i inför förra våren då SD hade 22% i opinionen.
Citera
2021-08-24, 23:45
Medlem
IPSOS undersökning är för liten för att man skall dra något rejäla slutsatser. Och med avrundningar kan det slå lite underligt.

Självklart vill media att KD skall vara små och MP skall vara stora. Man skall tjata MP:s ämnen utan att skärskåda hur odugliga dom är.

Samtidigt skall man inte promota Ebba. Men jag är helt övertygad om att KD är större än MP och det kommer definitivt att visa sig vid valet. MP:s politiker är helt odugliga.
Citera
2021-08-25, 06:31
Medlem
För att undvika risken för bortkastade röster bör Kd införlivas och bli en gren inom SD och L på samma sätt införlivas under M.
Citera
2021-08-25, 07:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
20% är ingen botten för SD, det är det dummaste jag hört. SD kan gå upp och ner precis som alla partier. Lite missflyt (tex resa till Turkiet och dela ut flygblad i en pandemi) och så ändras trenden, det beror även på vad andra partier gör.

Mycket glädjande att Löfven (vet att ni hatar honom) avgår - suverän timing. Han har visserligen gjort ett bra jobb senaste 3 åren men är ju ingen direkt magnet. Redan nu kommer S börja växa såklart. Magdalena Andersson blir utmärkt även om jag helst sett Ygeman (vet att ni hatar honom) eftersom det är min favorit i regeringen.
Men din dumma åsna du fattar väl själv att när vi talar om ett golv så talar vi om nuläget.

Jag har väldigt svårt att se hur SD ska tappa det och få ett golv på 18 procent. Det skulle kräva en ny pandemi i stort sett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in