2021-08-25, 07:37
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Deltan verkar ganska smittsam:
Tusentals unga smittade vid surf- och musikfestival
Nästan 5 000 fall av covid-19 kopplas till musik- och surffestivalen Boardmasters i Newquay i sydvästra England, rapporterar flera medier. Det innebär att knappt tio procent av de runt 50 000 besökarna smittats, cirka tre fjärdedelar av de smittade är 16–21 år.
BBC har pratat med caféägaren John Weir som säger att alla hans yngre anställda var på festivalen och nu håller han sig isolerad.
– Boardmasters borde ha ställts in innan de lyfte på restriktionerna, säger han.
Virologen David Strain menar dock att musikfestivaler är viktiga för ungas mentala hälsa efter att ha missat mycket i pandemin.
https://omni.se/tusentals-unga-smittade-vid-surf-och-musikfestival/a/5G3AaW

Intressant att det sprids effektivt på en utomhusfestival också.
Citera
2021-08-25, 07:42
Avstängd
Nu skyller FHM på att man inte kommer lätta på restriktioner om inte ovaccinerade vaccinerar sig pga att de sprider smittan Mer propaganda.

"– Nej, får vi en påtagligt sviktande vaccinationsvilja och en hög smittspridning dessutom - vilket är kopplat till det - då kommer det behöva ligga kvar."
Citera
2021-08-25, 07:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Intressant att det sprids effektivt på en utomhusfestival också.

Är det förvånande?

50.000 som tränger sig på en festival?
Citera
2021-08-25, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror vi kommer dit, IQ-nivån i Sverige är ganska hög. Ja om man bortser från begåvningsreserven och den nya adeln då.
Tänk om folk kunde sluta slänga sig med uttryck de inte förstår eller har misstolkat för att verka pålästa. Hög IQ var det va?
Citera
2021-08-25, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Historiskt har sjukdomen skördat väldigt många liv. På 1800-talet var det så många som vart fjärde dödsfall.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tuberkulos

Klart vaccinen gjort en stor nytta i att hejda sjukdomens framfart.

Nej. Vaccinet mot TBC har gjort lite. TBC sjönk rejält långt innan vaccinet fanns.
Citera
2021-08-25, 07:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Kanske skulle han även få smaka på delta-varianten (viruset var som en vanlig förkylning, typ)? När jag får se ett äkta ocensurerat antikroppstest från kurt-sune så ska jag lyssna lite mer på honom. Min dotter sa att det var som att bli överkörd av en buss och hon tränar hårt. Jag misstänker att kurtan inte far med hela sanningen, som vanligt. Men det är ok, ingen vill outa sig på flashback.

Japp. Jag känner ju också några som blivit smittade och beskrivit känslan just så. Att de varit mycket svårt sjuka, haft jättehög feber, "den värsta influensan man varit med om", osv. Men visst - det tycks drabba väldigt olika av någon anledning. Förstår mig bara inte på dem som ignorerar sjukdomen och riskerna. Det är ju bara att göra en utblick mot omvärlden det senaste 1,5 året och se hur det sett ut på sjukhus, begravningsplatser och byråer. Hur man kan vägra att ta vaccin mot den här sjukdomen är faktiskt en gåta för mig, men alla gör ju sina egna val. Blir jag erbjuden en tredje dos kommer jag förstås att nappa på det.
Citera
2021-08-25, 07:58
Medlem
Därför är deltan mer smittsam:
Bland annat för att den har en ytterligare mutation, P681R vid "furin clevage site" som är populär hos "gain of function"-forskare.
Att mutationen sitter på position 681 innebär att den sitter precis där furin klyver spikproteinet och nyligen kunde virologen Pei-Yong Shi och hans kollegor vid University of Texas i USA visa att P681R gör denna klyvning mycket mer effektiv. Att den går snabbare, helt enkelt.
– Vi tyckte att alfa var illa, att den var bra på att spridas, men den här (deltavarianten) är ännu värre, säger han till tidskriften Nature.
Resultatet bekräftar forskning vid Imperial College London där forskaren Wendy Barclay och hennes kollegor redan i somras kunde visa att P681R resulterar i en effektivare klyvning av spikproteinet.
Samtidigt visar forskning av Kei Sato vid Univerity of Tokyo att samma mutation dessutom resulterar i att viruspartiklarna fäster till cellmembranet nästan tre gånger snabbare än virus som inte har denna mutation.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7dP98W/darfor-ar-deltavarianten-sa-smittsam
Citera
2021-08-25, 07:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nej. Vaccinet mot TBC har gjort lite. TBC sjönk rejält långt innan vaccinet fanns.

Det var inte det jag skrev. TBC likt många andra sjukdomar gick i vågor innan vaccinet kom. Sedan efterkrigstiden och framåt har vi så vitt jag känner till inte haft ett enda större utbrott. Det finns dock en risk att denna sjukdom återvänder, då den inte blivit helt utrotad och mig veterligen har man väl dessutom slutat att vaccinera. Ska väl emellertid finnas effektiv antibiotika behandling mot denna, så får man vård i tid kan det ju gå bra ändå.
Citera
2021-08-25, 08:03
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Nu skyller FHM på att man inte kommer lätta på restriktioner om inte ovaccinerade vaccinerar sig pga att de sprider smittan Mer propaganda.

"– Nej, får vi en påtagligt sviktande vaccinationsvilja och en hög smittspridning dessutom - vilket är kopplat till det - då kommer det behöva ligga kvar."

Så det är irrelevant om det är 1 eller 1000 som hamnar på IVA? Nu är det BARA positiva PCR tester vi ska fokusera på?
Citera
2021-08-25, 08:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Så det är irrelevant om det är 1 eller 1000 som hamnar på IVA? Nu är det BARA positiva PCR tester vi ska fokusera på?

Det är inte irrelevant, men att vaccinerade smittar är relevant.
Och att vår egna FHM inte talar sanning är relevant.

Nu är argumentationen att "ovaccinerade smittar".
Sen när smittan är kvar så kommer man säga "vi har alltid sagt att man kan bli smittad och smitta som vaccinerad".

Du glömmer fortfarande att alla som tog vaccinet i vintras och våren kommer ha försämrat skydd nu i höst och vinter.
Det ligger i allas intresse att hålla nere smittan.

Om vi nu ska prata om IVA så borde vi väl redan öppna upp?
Eftersom det är endast yngre som är ovaccinerade och det är minimal risk att de hamnar på IVA.

FHM argumentation är också SMITTA. SMITTAR gör vaccinerade och ovaccinerade, vilket är den logiska förklaringen till varför fler är smittade nu än förra året. För att vaccinerade inte bryr sig.
Citera
2021-08-25, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Och man vaccinerar inte ens barn mot TBC längre sedan 70-talet.
Citera
2021-08-25, 08:23
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Är det förvånande?

50.000 som tränger sig på en festival?
Ja 50000 unga ovaccinerade på liten yta och alkohol. Vad kan inte gå snett?

Konstigt att bara 5000 blev smittade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in