Citat:
Ursprungligen postat av
Domas
Hallå eller!
Jag tänkte dra o tälta i höst under någon månad eller
två och tänkte en del på vilka konserver man kan ha
med sig ut.
Jag tänkte även på om det finns något sätt man kan kombinera olika konserver med pasta o dylikt för att göra så goda måltider som möjligt.
Jag är inte så mycket för soppor, även gulasch, och tänkte att det måste ju finnas några slags konserver i detta fantastiska land som erbjuder annat än bullens pilsnerkorv o findus soppor.
Jag vill alltså ha tips på så energi o proteinrik mat som möjligt som man inte behöver något kylskåp till!
Men om det skulle bli så, kan man förvara viss mat i typ en liten jordkällare i sånnafall, som man gräver själv.
(Förutsatt att man inte behöver gräva till Kina då för att det ska hålla kylan. Dock är det på hösten.)
Så ge mig nu era bästa tips på Sveriges eller andra länder runt omkring Sverige och dess konserver!
Tack!!
Är din tanke alltså att dra ut på ett en-två månaders tältävetyr eller ska du dra ut på kortare turer under en-två månader? Vad har du för kokutrustning med dig? Är du en van tältare eller är det här något du bara prövar på? Rör du dig med bil och har tillgång till butik under din vistelse eller är ska all mat inhandlas innan färden?
Torrvaror så som ris, pasta och couscous är alltid bra att ha. Beroende på var i Sverige du tänker tälta så är utetemperaturen snart nära kyskåpsremperatur. Och som tidigare också nämnts så kan man alltid använda vattendrag/sjö/hav som "kylskåp".
Mitt tips är ändå att du redan hemma provar att laga olika rätter som du kan tänka dig att göra på din tur, om det sen är konserver eller inte. På så sätt lär du dig vad du tycker om och vad som kanske smakar apa.