2021-08-24, 19:45
Medlem
EastClintfoods avatar
5 sidor och ingen har nämnt om snabbnudlar? Vad har hänt?

Edit:

https://www.drakfrukt.se/produktkategori/snabblagat/nudlar/

https://www.noodlequick.se/

Senast redigerad av EastClintfood 2021-08-24 kl. 19:54.
Citera
2021-08-24, 20:24
Medlem
ICA har en tomatsås röra på 390g som har någon sojaböna typ, överlag gott med pasta utan arbetsinsats.

Abbas fiskbullar i hummersås är ju en klassiker annars. Dock lite krångligt
Citera
2021-08-24, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Har du en låg budget?
Annars kan jag verkligen rekommendera frystorkade Real Turmat.
Väger inget, fylls på med varmt vatten, smakar oväntat bra!
Mycket mindre att bära, men det kostar förstås en slant.
Det smakar räv och är kasst för magen.

Glöm inte spriten.
Citera
2021-08-24, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Domas
Hallå eller!

Jag tänkte dra o tälta i höst under någon månad eller
två och tänkte en del på vilka konserver man kan ha
med sig ut.

Jag tänkte även på om det finns något sätt man kan kombinera olika konserver med pasta o dylikt för att göra så goda måltider som möjligt.

Jag är inte så mycket för soppor, även gulasch, och tänkte att det måste ju finnas några slags konserver i detta fantastiska land som erbjuder annat än bullens pilsnerkorv o findus soppor.

Jag vill alltså ha tips på så energi o proteinrik mat som möjligt som man inte behöver något kylskåp till!

Men om det skulle bli så, kan man förvara viss mat i typ en liten jordkällare i sånnafall, som man gräver själv.

(Förutsatt att man inte behöver gräva till Kina då för att det ska hålla kylan. Dock är det på hösten.)

Så ge mig nu era bästa tips på Sveriges eller andra länder runt omkring Sverige och dess konserver!

Tack!!

Är din tanke alltså att dra ut på ett en-två månaders tältävetyr eller ska du dra ut på kortare turer under en-två månader? Vad har du för kokutrustning med dig? Är du en van tältare eller är det här något du bara prövar på? Rör du dig med bil och har tillgång till butik under din vistelse eller är ska all mat inhandlas innan färden?

Torrvaror så som ris, pasta och couscous är alltid bra att ha. Beroende på var i Sverige du tänker tälta så är utetemperaturen snart nära kyskåpsremperatur. Och som tidigare också nämnts så kan man alltid använda vattendrag/sjö/hav som "kylskåp".

Mitt tips är ändå att du redan hemma provar att laga olika rätter som du kan tänka dig att göra på din tur, om det sen är konserver eller inte. På så sätt lär du dig vad du tycker om och vad som kanske smakar apa.
Citera
2021-08-24, 22:42
Medlem
Saltabiten har utgått. Prova sök på corned beef istället.
Citera
2021-08-24, 22:49
Medlem
beer-goggless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huller
Saltabiten har utgått. Prova sök på corned beef istället.

Är kluven till att Salta biten försvunnit. Perfekt att göra lappskojs på med pulvermos och lök. Men sista burken jag åt var halal-märkt vilket förtog upplevelsen.
Men varning! jag gjorde sen lappskoja på just Corned beef. Den anrättningen såg INTE aptitligt ut. Prova hemma innan resa är mitt tips.
Citera
2021-08-24, 23:20
Medlem
neuron-drones avatar
Beror om du campar ur bilen eller måste bära. Har du bilen med dig eller kort att gå så tål man att ta med tunga grejer, får gå flera gånger. Men ska man bära allt flera kilometer så har man inte den lyxen.

Jag har aldrig campat superlänge men jag blir riktigt hungrig på bukfylla. Jag brukar ha en gammal gryta och lägereld, då är det OK att koka länge. Ibland bara stormkök då får man anpassa korta koktider. Det som är ett måste för mig är pasta. Annars blir jag hungrig hela dagen. Går bra med ris med. Och iblandat linser. Kortkok med det är väl snabbmakaroner och couscous. Eftersom det är kally ute kan du ha med smör. Gott att värma sig på morgonen med havregröt med lite smör, kanel och socker.

Kryddor är nämnt men buljongtärningar är underskattat. T ex pasta i kyckllingbuljong.

Det låter dock som du kommer frysa, har du en bra säck?

Bo nära vatten är nästan ett måste. För dryck, matlagning och tvagning.

Ölkorv är inte en kylvara med lite dyrt. Annars med rätt förvaring, inbrottssäkert för djur och utanför värmen i tältet så står sig nog vanlig grillkorv eller falukorv någon vecka. Mättande med. Skärbar påläggskorv står sig ännu längre. Och fisk på burk är gott. Min favorit är makrill i chili. Men tonfisk är gott med.

Och äter man en del pasta kan det vara bra med ketchup. Den står sig nästan i alla omständigheter.

Tål du nötter så är jordnötter bästa utesnacksen. Klart man blir törstig men det är mycket energi i dem. En del svär att choklad är ett måste.

Bra kokgrejer är najs med, särskilt om man är stationär vid vattnet och inte behöver släpa runt saker. En gryta utan plast som är stor nog. Loppisfynd. Träslev. Djupa, stora tallrikar brukar funka bäst. Brukar diska med sanden i vattnet efter lite blötläggning, OK det förstör grejerna men skiter i det. Tar bara en halv disksvamp brukar vara lagom diska med.

Jag brukar om det går ta med stormkök även om jag äter middagen vid lägerelden. Det är för att det ska gå fort att få in lite koffein i kroppen utan det tar tid och eld som jag inte behöver göra just då.

En god efterrätt efter senmiddagen är torkade frukter som man kokar med vatten och lite socker till fruktsoppa. Det blir sådär helveteshett som en frusen själ kan behöva. Sådant funkar med lättvikt med. Det finns som Varma koppen med men inte lika gott. Sedan är det jättemycket kalorier i varma koppen så bara snabbmakaroner med passande Varma koppen som sås ger mycket energi.

Jag vet att jag nog äter för mycket pasta i buschen men men man blir så härligt stånkmätt.
Citera
2021-08-24, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Tack, jag saknar också Salta biten, den finns inte att få tag i mera tyvärr..

Någon gång när jag hittar rimmad oxbringa (okokt eller färdigkokt) skall jag försöka mig på lappskojs
som jag nog inte ätit sedan småskolan eller möjligen i lumpen.

Coop verkar ha färdigkokt: https://www.coop.se/handla/varor/kott-fagel-chark/notkott/bit/rimmad-oxbringa-7300156589248
Citera
2021-08-24, 23:42
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiber-Twist
Någon gång när jag hittar rimmad oxbringa (okokt eller färdigkokt) skall jag försöka mig på lappskojs
som jag nog inte ätit sedan småskolan eller möjligen i lumpen.

Coop verkar ha färdigkokt: https://www.coop.se/handla/varor/kott-fagel-chark/notkott/bit/rimmad-oxbringa-7300156589248
Tack, de är samma här med lappskojs att det var evigheter när man åt äkta lappskojs.
Citera
2021-08-24, 23:53
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Är din tanke alltså att dra ut på ett en-två månaders tältävetyr eller ska du dra ut på kortare turer under en-två månader? Vad har du för kokutrustning med dig? Är du en van tältare eller är det här något du bara prövar på? Rör du dig med bil och har tillgång till butik under din vistelse eller är ska all mat inhandlas innan färden?

Torrvaror så som ris, pasta och couscous är alltid bra att ha. Beroende på var i Sverige du tänker tälta så är utetemperaturen snart nära kyskåpsremperatur. Och som tidigare också nämnts så kan man alltid använda vattendrag/sjö/hav som "kylskåp".

Mitt tips är ändå att du redan hemma provar att laga olika rätter som du kan tänka dig att göra på din tur, om det sen är konserver eller inte. På så sätt lär du dig vad du tycker om och vad som kanske smakar apa.

Om jag drar ut tänkte jag att jag smäller upp ett hyfsat tält med kamin som kokutrustning.

Och då är jag nog där en månad allafall, ingen bil och är nybörjare, aldrig tältat förut. Gör detta för att komma bort ett tag från människor.

Jag handlar nog helst nog allt på en gång så man har det gjort o kan ägna sig åt annat.

Smart att laga till rätterna hemma först, så ser man vad man gillar.
Citera
2021-08-25, 00:02
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Beror om du campar ur bilen eller måste bära. Har du bilen med dig eller kort att gå så tål man att ta med tunga grejer, får gå flera gånger. Men ska man bära allt flera kilometer så har man inte den lyxen.

Jag har aldrig campat superlänge men jag blir riktigt hungrig på bukfylla. Jag brukar ha en gammal gryta och lägereld, då är det OK att koka länge. Ibland bara stormkök då får man anpassa korta koktider. Det som är ett måste för mig är pasta. Annars blir jag hungrig hela dagen. Går bra med ris med. Och iblandat linser. Kortkok med det är väl snabbmakaroner och couscous. Eftersom det är kally ute kan du ha med smör. Gott att värma sig på morgonen med havregröt med lite smör, kanel och socker.

Kryddor är nämnt men buljongtärningar är underskattat. T ex pasta i kyckllingbuljong.

Det låter dock som du kommer frysa, har du en bra säck?

Bo nära vatten är nästan ett måste. För dryck, matlagning och tvagning.

Ölkorv är inte en kylvara med lite dyrt. Annars med rätt förvaring, inbrottssäkert för djur och utanför värmen i tältet så står sig nog vanlig grillkorv eller falukorv någon vecka. Mättande med. Skärbar påläggskorv står sig ännu längre. Och fisk på burk är gott. Min favorit är makrill i chili. Men tonfisk är gott med.

Och äter man en del pasta kan det vara bra med ketchup. Den står sig nästan i alla omständigheter.

Tål du nötter så är jordnötter bästa utesnacksen. Klart man blir törstig men det är mycket energi i dem. En del svär att choklad är ett måste.

Bra kokgrejer är najs med, särskilt om man är stationär vid vattnet och inte behöver släpa runt saker. En gryta utan plast som är stor nog. Loppisfynd. Träslev. Djupa, stora tallrikar brukar funka bäst. Brukar diska med sanden i vattnet efter lite blötläggning, OK det förstör grejerna men skiter i det. Tar bara en halv disksvamp brukar vara lagom diska med.

Jag brukar om det går ta med stormkök även om jag äter middagen vid lägerelden. Det är för att det ska gå fort att få in lite koffein i kroppen utan det tar tid och eld som jag inte behöver göra just då.

En god efterrätt efter senmiddagen är torkade frukter som man kokar med vatten och lite socker till fruktsoppa. Det blir sådär helveteshett som en frusen själ kan behöva. Sådant funkar med lättvikt med. Det finns som Varma koppen med men inte lika gott. Sedan är det jättemycket kalorier i varma koppen så bara snabbmakaroner med passande Varma koppen som sås ger mycket energi.

Jag vet att jag nog äter för mycket pasta i buschen men men man blir så härligt stånkmätt.

Om jag behöver kan jag nog få låna bil, men tänkte inte tälta så värst långt frpn civilsationen. En del bra tips o råd, tack för det.

Helst vill jag köpa ett tält med kamin till för värmens skull. Vet ej om sovsäcken är så bra, blir en att låna av brosan. Men hört att man kan slängs ner en flaska med varmt vatten i botten av sovsäcken för att få upp värmen i den.

Annars får jag väl ta på mig nattkläder också.
Citera
2021-08-25, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Domas
Om jag drar ut tänkte jag att jag smäller upp ett hyfsat tält med kamin som kokutrustning.

Och då är jag nog där en månad allafall, ingen bil och är nybörjare, aldrig tältat förut. Gör detta för att komma bort ett tag från människor.

Jag handlar nog helst nog allt på en gång så man har det gjort o kan ägna sig åt annat.

Smart att laga till rätterna hemma först, så ser man vad man gillar.

Eftersom du säger att du är nybörjare så är mitt tips att åka ut en helg eller några och prova din utrusning. Att bara ha ett tält med kamin som kokutrustning låter som bäddat för en katastrof i mina öron. Tänkte du ta med en kastrull eller är planen att tillreda maten direkt i konservburken?
Jag säger inte att ditt projekt är dödsdömt, men det hade antagligen varit lättare att göra det under de varmaste sommarmånaderna istället för nu under hösten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in