2021-08-24, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Du behöver inte peka på "hittepå-fiender" för att flytta fokus... våra egna myndigheter har knappast dolt sin agenda.

här är ett av många smakprov:
MSB: "Att bemöta och motverka konspirationsteorier" s.59
https://www.msb.se/contentassets/555542e57381475cb26d6862dc7a543a/msb-studie.pdf

Haha. Japp det finns en hel del små vaccinråttor i corona trådarna. Dom påverkar ingen heller, det är det som är så roligt. MSB o co har gjort bort sig igen.
Citera
2021-08-24, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Jaha.

Sverige hade innan vaccineringen över 100 döda PER DAG. Nu har man en död PER VECKA.

Men vaccin hjälper inte. Det skriver ju särskolebarnen här på Flashback som tror Bill Gates kommer chippa dom.

Efterblivna jävlar man borde neka er anti-vaxxers vård och någon som helst tillgång till samhället.

Idag var det 2 döda. Var fick du en i veckan från?

Det är väl snarare så att dom inte vill stoppa mer pengar i Gates fickor.

Det sista du skrev tycker jag bara är viddrigt så det vill jag inte kommentera.
Citera
2021-08-24, 19:40
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Idag var det 2 döda. Var fick du en i veckan från?

Det är väl snarare så att dom inte vill stoppa mer pengar i Gates fickor.

Det sista du skrev tycker jag bara är viddrigt så det vill jag inte kommentera.

Var det 2 döda idag?
Sedan i fredags trodde jag..
Citera
2021-08-24, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Var det 2 döda idag?
Sedan i fredags trodde jag..

Mer än en på en vecka i alla fall.
Citera
2021-08-24, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, det är väl klart att även fullvaccinerade kan föra smittan vidare. Får de t.ex virus på händerna kan dessa partiklar föras vidare till andra personer, ytor och föremål. Blir en fullvaccinerad infekterad så tar det ett tag innan vederbörandes immunförsvar oskadliggort infektionen. Men den personen utandas, nyser eller hostar ut färre viruspartiklar än om hen varit ovaccinerad eller bara fått en vaccindos.

Fullvaccinerade kan även bli svårt sjuka och t.o m. dö i/med Covid-19. Men då skall de ha en väldig otur. Allt handlar om sannolikhet. Så har en frisk 19 åring får Covid-19 0,08 procent risk att hamna på IVA, medan den över 70 år har ca en 17 gånger större risk.(s 12)

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/0f5da1a87e8b4da0a6225aaaf86f61f0/scenarier-for-fortsatt-spridning-delrapport-5.pdf

Källa: FHM delrapport 5 Scenarios för smittspridning.

Covid viruset är luftburet. Det smittar inte från människor till/via föremål till annan människa.
Citera
2021-08-24, 20:22
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag är ingen anhängare till viruset, bara en realist.

Du är väldigt ivrigt att förespråka naturlig immunitet. Att förespråka naturlig immunitet, är att förespråka spridning av viruset. Du är en virus-anhängare.

Citat:
Det här viruset är här för att stanna vare sig du vill det eller inte. Gömma sig går inte längre med den spridning som nu finns i världen. Det positiva är att ju fler som får viruset på naturlig väg desto fortare kommer pandemin att klinga av i världen. Och numera finns det ett vaccin som getts till alla riskgrupper och gamlingar. Då är det dags att gå vidare. I annat fall finns det ingen tro på vaccinet och varför skulle man då vaccinera folk överhuvudtaget?

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Men du är inte villig att bedömma vaccinet på samma sätt. Då blir försiktigheten viktig för dig.
Citat:
Jag anser att jag inte behöver det då viruset var milt för mig. Har dessutom fina antikroppar sist jag kollade samt även t-celler.

Du har kommit fram till att viruset är ofarligt, baserat på en korttidsstudie med 1 deltagare. Ifall jag skulle bedömma vaccinet utifrån samma kriterier, så skulle slutsatsen vara att det inte finns någon anledning att avstå från vaccination. Jag fick enbart mycket svag ömhet i armen. Ifall jag tillämpar ditt resonemang, så innebär det att det inte finns några som helst risker med vaccinet.

Citat:
Dom ansåg att det var en vetenskaplig strategi.
Citat:
Ja det stämmer. Det var bara sverige som följde vetenskapen medan alla andra tillämpade den ovetenskapliga "försiktighetsprincipen".

Jag tror inte på att Sveriges strategi var det minsta vetenskaplig. Jag tror att det där med vetenskaplighet bara var någonting som Folkhälsomyndighetens företrädare öste ur sig, för att utmåla deras strategi som det rätta.

Hur tillämpar man egentligen vetenskapen, när man ställs inför någonting nytt och okänt? Vetenskapen har inte svar på vilka egenskaper ett nytt och okänt virus har.

Citat:
En kopia på kinesiska kommunistpartiets initiala strategi.

Kinesernas strategi var hårdhänt; men den fungerade. Tyvärr var kineserna inte lika angelägna att skydda omvärden från virus, som att skydda sig själva. Och omvärlden hade inte vett att ta varning av krisen i Wuhan.
Citera
2021-08-24, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Mer än en på en vecka i alla fall.
Jag vill inte förminska dödsfallen i covid, tvärtom men du har koll på att det dör 250 pers om dagen i Sverige va?
Citera
2021-08-24, 20:43
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du menar att det inte finns några yttre fiender bara för att vi valt inkompetenta ledare? Lika bra att lägga ner försvaret hel och hållet eller? Det är väl rätt uppenbart att du inte har Sveriges bästa i intresset.

Du tolkar medvetet helt uppåt väggarna för att smeta ner jritijer som trycker upp sanningen under din näsa.

Tvärtom, det just för att jag älskar Sverige ich allt det står flr som jag är jritisk till hur det sköts nu.
Så låbgt och främmande från det land jag är uppväxt i.

Frågan är vem du ser som den verkliga ledaren
Citera
2021-08-24, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av overthehead
Jag kan bättre än så, här beskriver Dr Cambell läget, luta dig tillbaka och insup informationen, han anger givetvis sina källor klart och tydligt.

https://www.youtube.com/watch?v=rAqVAiPXbJc

Okej.
Enligt denne Doktor Campbell (som fö inger en viss trovärdighet) så ser det ut som att de som vaccinerades I Januari med Pfizers vaccin i Israel har tappat mycket skydd, ända ner till 16% skydd mot att smittas.

De som vaccinerats I Februari kring 44%" Mars 67% och April 75%.

75% är enl honom den ungefärliga siffran i UK då videon spelades in.

Detta mot att smittas och det är ju såklart inga supersiffror han pratar om.

Däremot menar han att skyddet mot allvarlig sjukdom för den som smittas och det verkar gälla även de som vaccinerades tidigt (de som löper högst risk pga ålder och sjukdomar) är mellan 86 och 91%.

Att jag snarare skulle skriva att skyddet är under 20% I stället för inte 100% tycker jag inte. Efter 7-8 månader så är det kanske så och jag ska försöka hitta mer info om det.

Detta gör inte vaccinet värdelöst på något vis enligt mig. 86-91% skydd mot att bli allvarligt sjuk är bra siffror. De första 5-6 månaderna ger ett bra till skapligt skydd från att smittas.

Dr Campbell verkade bekymrad men samtidigt tolkade jag det som att han förespråkade en 3e dos och att myndigheterna bör följa utvecklingen i Israel kring detta.

Tack för videon. Skönt med en lugn och sansad gubbe som utgick från siffror. Jag ska kolla runt mer för att se vad andra säger i frågan.

Allt väl!
Citera
2021-08-24, 20:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Du tolkar medvetet helt uppåt väggarna för att smeta ner jritijer som trycker upp sanningen under din näsa.

Tvärtom, det just för att jag älskar Sverige ich allt det står flr som jag är jritisk till hur det sköts nu.
Så låbgt och främmande från det land jag är uppväxt i.

Frågan är vem du ser som den verkliga ledaren

Jag är tillräckligt intelligent att jag klarar att se yttre och inre fiender samtidigt och att det inte är en puppet master som styr världen utan en mängd olika faktioner med olika intressen. Man kan vara mot socialdemokraterna, Ryssland och Kina på en gång utan att samtidigt stödja Biden. Man kan vara mot invasionen av Afghanistan samtidigt som man tycker att det var osmidigt att lämna landet utan plan. Världen är inte svart och vit.
Citera
2021-08-24, 20:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du är väldigt ivrigt att förespråka naturlig immunitet. Att förespråka naturlig immunitet, är att förespråka spridning av viruset. Du är en virus-anhängare.
Ja det finns inget alternativ. Det är som att försöka stoppa att folk blir förkylda. Totalt meningslöst och alldeles för kostsamt. Jag förespråkar ingen aktiv spridning. Bara att folk ska leva precis som vanligt och de som vill får gärna vaccinera sig med de framhastade vaccinerna bäst de vill. Och är de fortfarande oroliga får de stanna hemma, eller leva i tält i skogen eller nåt?

Citat:
Du har kommit fram till att viruset är ofarligt, baserat på en korttidsstudie med 1 deltagare. Ifall jag skulle bedömma vaccinet utifrån samma kriterier, så skulle slutsatsen vara att det inte finns någon anledning att avstå från vaccination. Jag fick enbart mycket svag ömhet i armen. Ifall jag tillämpar ditt resonemang, så innebär det att det inte finns några som helst risker med vaccinet.
Du vet bara hur det är på kort sikt. Ingen vet hur det blir på längre sikt ännu och själv vill jag gärna veta mer om vaccinet innan jag tar det. Jag har inte sagt nej, utan jag har sagt att jag avvaktar tills vi vet mer.

Citat:
Jag tror inte på att Sveriges strategi var det minsta vetenskaplig. Jag tror att det där med vetenskaplighet bara var någonting som Folkhälsomyndighetens företrädare öste ur sig, för att utmåla deras strategi som det rätta.
På vilket sätt kan lockdowns vara vetenskapligt? Det är inget som fungerar på längre sikt när det gäller den här typen av virus.

Citat:
Hur tillämpar man egentligen vetenskapen, när man ställs inför någonting nytt och okänt? Vetenskapen har inte svar på vilka egenskaper ett nytt och okänt virus har.
Precis du inser själv att det inte var vetenskapligt att stänga ner hela världen och dessutom var det mycket skadligt. Pandemin fördröjs bara av det... Vi tog smällen tidigt och nu går det bättre för oss än för de flesta länder i europa.

Citat:
Kinesernas strategi var hårdhänt; men den fungerade. Tyvärr var kineserna inte lika angelägna att skydda omvärden från virus, som att skydda sig själva. Och omvärlden hade inte vett att ta varning av krisen i Wuhan.
Jaha vi skulle svetsa igen dörrarna för folk? Jag tror iof att kina har en annan stor fördel också. De är inte lika tjocka som oss i väst, även om det blivit lite värre på senare år när de anammat vår livsstil.
Citera
2021-08-24, 20:55
Medlem
KTM_s avatar
Varför bryr sig ens folk om vad andra väljer att göra med sina privatliv..
Konstigt att dessa folk aldrig gnäller på feta människor om att dom är för feta av sig.. Anmärkningsvärt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in