Citat:
Ursprungligen postat av
PerniWha
Är lite kluven, hävdades ju att så inte var fallet i pressen tidigare. Det var redaktörer och annat löst folk som bidrog men skriver det gör hon alldeles själv! Basta!
Ja, enligt tidningen då...
Jag är också kluven. Helt klart är ju att hon skrivit sina första böcker själv och att hon är duktig på att skriva böcker. Skit samma i analyser om hennes språk, storyn får hon ju till och hon lever fortfarande på att skapa bra stories. Det är vad hon gör. Så hon kan skriva böcker och hon kan skapa stories som engagerar publiken och säljer böcker/tv-program/filmer. Hon borde inte behöva någon spökskrivare.
Samtidigt kan man ju förstå misstanken om spökskrivare, inte minst därför att Camilla Läckberg alltid varit väldigt varumärkes-medveten och det är därför hon blivit så framgångsrik. Få andra författare har arbetat så hårt på att lansera sig själva som ett varumärke. Och ser hon sig själv som ett varumärke (vilket jag är övertygad om att hon gör) så är inte det primära vem som skiver boken eller vem som skriver flest kapitel i den, utan att hålla varumärket vid liv och framgångsrikt.
Jag tror att dock att antingen du eller jag har missförstått 3dl:s inlägg. Jag förstår det som att det inte alls handlar om vem som skriver böckerna utan är en antydan om att Camilla Läckberg lever i en destruktiv relation och därför graviterar mot Laila Bagge, som också har träffat den eviga och stora kärleken i form av en yngre man och aldrig skulle släppa taget om honom eller erkänna att allt inte alltid är perfekt i paradiset. Jag har ingen åsikt om den saken, men man kan ju notera att maktbalansen i förhållanden ofta blir skev överlag och det måste ju vara en intressant situation när en man utan makt, erfarenhet eller någon form av inflytande i livet träffar en mycket framgångsrik kvinna. Jag tror inte det är sunt om kvinnan då kompenserar genom att maktförskjuta, alltså spela undergiven och "låta honom styra" aka "vara mannen i förhållandet". Jag tror inte det leder till respekt från mannens sida i längden utan till förakt.