2021-08-21, 23:51
Medlem
Har inte Camilla redan svarat på ryktena om att hon har en spökskrivare? Hon gjorde ju nåt håninlägg mot en av sina följare som hade insinuerat det och hånade bort det genom att säga att det är klart jag inte skriver själv, jag har ju ett helt team som hjälper mig, korrekturläser mm. Dvs hon vinklade det så att det skulle framstå som att kritiken var nåt annat än just att hon inte skriver böckerna själv.
Senast redigerad av SpaceShip123 2021-08-22 kl. 00:09.
Citera
2021-08-21, 23:59
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3dl
Tycker hon har en aura av "handpåläggning" kring sig. Den nära vänskapen med 'dehydrerade' Laila för tankarna till good ol' misery loves company.
Är lite kluven, hävdades ju att så inte var fallet i pressen tidigare. Det var redaktörer och annat löst folk som bidrog men skriver det gör hon alldeles själv! Basta!
Ja, enligt tidningen då...
Citera
2021-08-22, 03:38
Medlem
Fru.Cedergrens avatar
Har någon en ny bild på Läckberg, så man får se hur hon ser nuförtiden?

Bäst före-datumet har väl annars passerats för bra länge sen? Camilla kanske kan ses som äldre cougar eller yngre coyote-kvinna, väldigt lite milf kvar.... Dvs cougar sett till "feline scale"...
Citera
2021-08-22, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerniWha
Är lite kluven, hävdades ju att så inte var fallet i pressen tidigare. Det var redaktörer och annat löst folk som bidrog men skriver det gör hon alldeles själv! Basta!
Ja, enligt tidningen då...

Jag är också kluven. Helt klart är ju att hon skrivit sina första böcker själv och att hon är duktig på att skriva böcker. Skit samma i analyser om hennes språk, storyn får hon ju till och hon lever fortfarande på att skapa bra stories. Det är vad hon gör. Så hon kan skriva böcker och hon kan skapa stories som engagerar publiken och säljer böcker/tv-program/filmer. Hon borde inte behöva någon spökskrivare.

Samtidigt kan man ju förstå misstanken om spökskrivare, inte minst därför att Camilla Läckberg alltid varit väldigt varumärkes-medveten och det är därför hon blivit så framgångsrik. Få andra författare har arbetat så hårt på att lansera sig själva som ett varumärke. Och ser hon sig själv som ett varumärke (vilket jag är övertygad om att hon gör) så är inte det primära vem som skiver boken eller vem som skriver flest kapitel i den, utan att hålla varumärket vid liv och framgångsrikt.

Jag tror att dock att antingen du eller jag har missförstått 3dl:s inlägg. Jag förstår det som att det inte alls handlar om vem som skriver böckerna utan är en antydan om att Camilla Läckberg lever i en destruktiv relation och därför graviterar mot Laila Bagge, som också har träffat den eviga och stora kärleken i form av en yngre man och aldrig skulle släppa taget om honom eller erkänna att allt inte alltid är perfekt i paradiset. Jag har ingen åsikt om den saken, men man kan ju notera att maktbalansen i förhållanden ofta blir skev överlag och det måste ju vara en intressant situation när en man utan makt, erfarenhet eller någon form av inflytande i livet träffar en mycket framgångsrik kvinna. Jag tror inte det är sunt om kvinnan då kompenserar genom att maktförskjuta, alltså spela undergiven och "låta honom styra" aka "vara mannen i förhållandet". Jag tror inte det leder till respekt från mannens sida i längden utan till förakt.
Citera
2021-08-23, 08:21
Medlem
Aftonbladet skrev tydligen om saken för två dagar sedan. Det missade jag helt, men hur som helst skrattades ryktet bort och Läckberg hänvisade till avundsjuka. Tramsfrans skrev också om det.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/66PG0O/lackberg-skrattar-at-spokskrivarryktena

https://tramsfrans.aftonbladet.se/2021/08/lackberg-dementerar-spokskrivarrykten/
Senast redigerad av Loqita 2021-08-23 kl. 08:49.
Citera
2021-08-23, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Aftonbladet skrev tydligen om saken för två dagar sedan. Det missade jag helt, men hur som helst skrattades ryktet bort och Läckberg hänvisade till avundsjuka. Tramsfrans skrev också om det.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/66PG0O/lackberg-skrattar-at-spokskrivarryktena

https://tramsfrans.aftonbladet.se/2021/08/lackberg-dementerar-spokskrivarrykten/

Ja det är ju hennes och pr-agentens strategi, ett panikdrag när de inte vet hur uppgifterna läckt ut gissar jag. Samtidigt intressant att notera att i "tacket" till hennes böcker om Fay har hon inte angivit PE som "redaktör" utan en Kerstin och PE tackas bara som en vän... Märkligt att redan där inte "offenttliggöra" hans stora insats och redaktörskap som hon nu prisar ordentligt. Gissar att om ingen kvällstidning vågar sticka ut hakan och granska på riktigt stannar det här nu. Journalisterna vill hålla sig väl för att få något att skriva om i framtiden...
Citera
2021-08-24, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderatkenneth
Ja det är ju hennes och pr-agentens strategi, ett panikdrag när de inte vet hur uppgifterna läckt ut gissar jag. Samtidigt intressant att notera att i "tacket" till hennes böcker om Fay har hon inte angivit PE som "redaktör" utan en Kerstin och PE tackas bara som en vän... Märkligt att redan där inte "offenttliggöra" hans stora insats och redaktörskap som hon nu prisar ordentligt. Gissar att om ingen kvällstidning vågar sticka ut hakan och granska på riktigt stannar det här nu. Journalisterna vill hålla sig väl för att få något att skriva om i framtiden...

Kanske har de försökt, men misslyckats. Det verkar som att journalisterna inte kan hitta en trovärdig, insatt källa som säger att böckerna är spökskrivna. Ingen inblandad och insatt som vågar stå för saken öppet och ingen anonym insatt källa heller och då blir saken betraktad som ryktesspridning och skvaller givetvis.

Det ligger ju lite i sakens natur att en spökskrivare aldrig avslöjar sin uppdragsgivare och uppdagsgivaren avslöjar aldrig det hela heller, så vem skulle göra det då? Du nämnde en vän som fått erbjudande om uppdraget, men tackade nej. Hon skulle aldrig kunna gå ut med en sådan sak öppet heller för det skulle ju vara att försäkra sig om att aldrig någonsin få ett uppdrag igen. Det kan vara känsligt att förlora jobb och intäkter.
Senast redigerad av Loqita 2021-08-24 kl. 07:57.
Citera
2021-08-24, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderatkenneth

Vad gör hennes redaktör? Redigerar?
Citera
2021-08-24, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perspe
Vad gör hennes redaktör? Redigerar?

”Det är redaktören som i nära samarbete med författaren eller översättaren svarar för den närgångna granskningen av texten för att hitta språkfel, faktafel och brister i logik och konsekvens. Är det en illustrerad bok ansvarar redaktören, eller i vissa fall bildredaktören, för anskaffningen av de bilder som behövs.”
Citera
2021-08-24, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illa2222
”Det är redaktören som i nära samarbete med författaren eller översättaren svarar för den närgångna granskningen av texten för att hitta språkfel, faktafel och brister i logik och konsekvens. Är det en illustrerad bok ansvarar redaktören, eller i vissa fall bildredaktören, för anskaffningen av de bilder som behövs.”

Tack! Men hennes redaktör är frilans? Inte förlagsanställd?
Citera
2021-08-24, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Kanske har de försökt, men misslyckats. Det verkar som att journalisterna inte kan hitta en trovärdig, insatt källa som säger att böckerna är spökskrivna. Ingen inblandad och insatt som vågar stå för saken öppet och ingen anonym insatt källa heller och då blir saken betraktad som ryktesspridning och skvaller givetvis.

Det ligger ju lite i sakens natur att en spökskrivare aldrig avslöjar sin uppdragsgivare och uppdagsgivaren avslöjar aldrig det hela heller, så vem skulle göra det då? Du nämnde en vän som fått erbjudande om uppdraget, men tackade nej. Hon skulle aldrig kunna gå ut med en sådan sak öppet heller för det skulle ju vara att försäkra sig om att aldrig någonsin få ett uppdrag igen. Det kan vara känsligt att förlora jobb och intäkter.

De flesta som spökskriver gör det väl åt de som inte själva har förmågan att skriva en bok? Det är förstås en förmåga som kan gå förlorad.

Varför har hon gått upp så mycket i vikt? Stress?

Om hennes make blir sugen på fler biologiska barn, vad händer då? Har hon frusit in några ägg?
Citera
2021-08-24, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perspe
De flesta som spökskriver gör det väl åt de som inte själva har förmågan att skriva en bok? Det är förstås en förmåga som kan gå förlorad.

Varför har hon gått upp så mycket i vikt? Stress?

Om hennes make blir sugen på fler biologiska barn, vad händer då? Har hon frusit in några ägg?

Jag har också alltid antagit att spökskrivarnas främsta marknad var att skriva biografier om kända eller rika personer, men det är logiskt att det finns en nisch för skönlitteratur också om suget är starkt efter nya böcker från en bestseller-författare. Då gäller det ju att leverera snabbt, antar jag. Hur vanligt det är har jag ingen aning om och jag kan inte påstå att jag är insatt i Camilla Läckbergs vikt, matvanor eller fertilitet heller. Jag är absolut inte någon insatt källa. Nej, nej, nej. Diskussionen om spökskrivare intresserar mig och hennes skrivande och imperiebyggande är också intressant. Eftersom hon snart är tv-aktuell igen så antar jag att vi kommer att få reda på mer om det sistnämnda i alla fall och möjligen kan du i den serien hitta svaren på de andra frågorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in