2021-08-24, 16:16
Medlem
DonLatinos avatar
Fyfan vad dryga ni är. Räcker väl med att svara enkelt och kortfattat istället för att bråka om vem som har rätt? Ni är tamifanmej dumma i huvudet.

För att klargöra:
Nej, du får en eftersläpande lön d.v.s lönen som trillar in på lönekontot nu i Augusti är från inarbetade timmar från juli månad.

Nej, skatten är densamma.
Citera
2021-08-24, 16:44
Citat:
Ursprungligen postat av MisterBear
Det är timlön jag har, så då får jag alltså lönen när jag säger upp mig. Va fan är de för idiotiska regler. Varför är det så ens? Vad gynnar det?
Tänk nu lite. Du har timlön. Lönen betalas ut månadsvis den 25e. Hur skall du kunna få ut lönen innan du ens arbetat en månad? Hur skall man kunna rapportera din arbetstid innan den skett?

Sedan vet jag inte hur det fungerar på andra ställen men när jag rapporterar in lön som skall betalas ut den 25e så måste denna rapportering ske senast den 4:e samma månad.
Senast redigerad av trazke 2021-08-24 kl. 16:50.
Citera
2021-08-24, 17:06
Medlem
Scrip7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Tänk nu lite. Du har timlön. Lönen betalas ut månadsvis den 25e. Hur skall du kunna få ut lönen innan du ens arbetat en månad? Hur skall man kunna rapportera din arbetstid innan den skett?

Sedan vet jag inte hur det fungerar på andra ställen men när jag rapporterar in lön som skall betalas ut den 25e så måste denna rapportering ske senast den 4:e samma månad.
Det är inte ovanligt med rapportering 10.e, 15.e eller till och med så sent som den 20.e. Allt beror på arbetsplatsen och hur de har det upplagt samt hur många anställda de har.
Citera
2021-08-24, 19:26
Medlem
Citat:
Jag började nytt jobb i början av Juli och skulle då få lönen i augusti. Får man inte lönen för juli plus augusti då eller i augusti får man lönen för enbart juli? Och om det är så att man får lön för båda månaderna, skattas det som en full lön då eller skattas det för juli och sen skattas för augusti för om de skattar lönen som en lön så blir ju skatten mycket högre eller har jag fel?

Har du timlön, får du lön månaden efter, t ex 25/8 får du lön för timmarna du jobbade under juli.

Har du månadslön, får du lön samma månad, t ex om du började jobba 1/8 får du lön 25/8. Alla avvikelser, t ex du var sjuk, tjänstledig, VAB... under augusti, regleras i septembers lön. Om du får månadslön och börjar jobba eller slutar jobba i mitten av en månad, får du daglön för de dagar du jobbade.
Senast redigerad av usten88 2021-08-24 kl. 19:37.
Citera
2021-08-24, 20:36
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:
Det är timlön jag har, så då får jag alltså lönen när jag säger upp mig. Va fan är de för idiotiska regler. Varför är det så ens? Vad gynnar det?

Om du jobbar på timme måste du ju ha jobbat innan du får lön. Du kan inte få lön för augusti i augusti utan då blir det månaden efter när du jobbat klart månaden.
Som timanställd får du inte lönen innan du jobbat om du skulle bli sjuk blir du ju återbetalningsskyldig.
Är du fast anställd och har månadslön så kan man få lön samma månad. Du är det ju en helt annan sak.
Citera
2021-08-24, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Om du jobbar på timme måste du ju ha jobbat innan du får lön. Du kan inte få lön för augusti i augusti utan då blir det månaden efter när du jobbat klart månaden.
Som timanställd får du inte lönen innan du jobbat om du skulle bli sjuk blir du ju återbetalningsskyldig.
Är du fast anställd och har månadslön så kan man få lön samma månad. Du är det ju en helt annan sak.
Men varför får han inte lön den 1:a September då istället för i slutet på september?Hatar arbetsgivare som ska hålla ens lön inne och spela nån sorts förvaltare.Rent hat.
Citera
2021-08-24, 22:22
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Men varför får han inte lön den 1:a September då istället för i slutet på september?Hatar arbetsgivare som ska hålla ens lön inne och spela nån sorts förvaltare.Rent hat.

När skaln arbetsgivaren sammanställa och betala ut lönen då tänkte du?

Den vanligaste lönedagen i sverige är 25 och 27. Därför får de föesta då.
Citera
2021-08-24, 23:46
Medlem
Ursäkta långt inlägg...

Hela sammhället är anpassat till att man får lön den 25-28 varje månad.
Alla räkningar ska vara betalda den 28e-1e.

Kommer då inte lönen föränn den 1 varje månad så innebär det att man måste spara förra månadens pengar till dem, vilket en förbryllande stor andel människor inte klarar av.

Om man skulle ändra det till ett annat system så blir det inte supermånga dagar som man sparar in då saker måste ske i en viss ordning
.
1, du måste tidrappoera efter avslut dvs tidigast den 1e.
2. Chefen måste godkänna tidrapporten fter du lagt in den, Tidigast den 2e
3. Löneavdelningen måste lägga in utbetalningen efter chefs godkännande, tidigast den 3e
Lägg sen till helgen som troligtvis kommer ivägen som gör att lön i vissa fall inte kan lägga in utbetalning föränn den 6e.
4. Efter löneavdelningen lagt in överföringen så tar det en dag till tills den når ditt bankkonto dvs tills den 7e.

Ovan är best case utan marginaler för fel vilket också behövs.

Tex nu i pandemitider ändras skatteregler och liknande i tid och otid vilket gör att löneprogrammen ofta kräver en uppdatering innan man kan börja utbetalningen så helt plötsligt måste man involvera IT avdelningen och helt plötsligt försvinner en dag till och man är uppe i den 8e, lägg där till en helg till då det är dags för det och helt plötsligt är det inte utbetalning på kontot föränn den 11e.

Nu är det knappt 2 veckor kvar (13 dagar) tills utbetalning i nuvarande upplägg, dessa två veckor är det ingen som orkar bråka om.

Att ändra systemet skulle inprincip kräva att riksdsgen/bankerna/fackförbund skulle kräva detta, vilket ingen av dem har ett intresse av att göra så länge pengarna kommer den dagen det är bestämt i dagsläget.
Citera
2021-08-25, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Ursäkta långt inlägg...

Hela sammhället är anpassat till att man får lön den 25-28 varje månad.
Alla räkningar ska vara betalda den 28e-1e.

Kommer då inte lönen föränn den 1 varje månad så innebär det att man måste spara förra månadens pengar till dem, vilket en förbryllande stor andel människor inte klarar av.

Om man skulle ändra det till ett annat system så blir det inte supermånga dagar som man sparar in då saker måste ske i en viss ordning
.
1, du måste tidrappoera efter avslut dvs tidigast den 1e.
2. Chefen måste godkänna tidrapporten fter du lagt in den, Tidigast den 2e
3. Löneavdelningen måste lägga in utbetalningen efter chefs godkännande, tidigast den 3e
Lägg sen till helgen som troligtvis kommer ivägen som gör att lön i vissa fall inte kan lägga in utbetalning föränn den 6e.
4. Efter löneavdelningen lagt in överföringen så tar det en dag till tills den når ditt bankkonto dvs tills den 7e.

Ovan är best case utan marginaler för fel vilket också behövs.

Tex nu i pandemitider ändras skatteregler och liknande i tid och otid vilket gör att löneprogrammen ofta kräver en uppdatering innan man kan börja utbetalningen så helt plötsligt måste man involvera IT avdelningen och helt plötsligt försvinner en dag till och man är uppe i den 8e, lägg där till en helg till då det är dags för det och helt plötsligt är det inte utbetalning på kontot föränn den 11e.

Nu är det knappt 2 veckor kvar (13 dagar) tills utbetalning i nuvarande upplägg, dessa två veckor är det ingen som orkar bråka om.

Att ändra systemet skulle inprincip kräva att riksdsgen/bankerna/fackförbund skulle kräva detta, vilket ingen av dem har ett intresse av att göra så länge pengarna kommer den dagen det är bestämt i dagsläget.
Tråden handlar inte nödvändigtvis om att man inte klarar av uppehället innan lönen kommer utan om att arbetsgivaren håller ens månadslön inne till den 25:e nästa månad som om man vore efterbliven och behövde en ekonomisk förvaltare.Meningen från början var väl att man ska ge upp alla egna tankar och bara vara nöjd med det man överhuvudtaget får.Klaga så lite som möjligt.
Citera
2021-08-25, 22:47
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga

För att det finns anställda på varje företag som sammanställer lönerna ( sjukdom semestrar OB-ersättningar m.m) för de anställda i början av varje månad så att de sedan kan utbetalas i slutet av månaden.
Sedan har ju företag lite olika utbetalningsdatum
Vanligast är ju 25,26 och 27

Tror inte något företag har utbetalningar i början av månaden
Varför skulle de ha det?
Citera
2021-08-26, 14:45
Medlem
Så om man slutar, när får man den innestående lönen då?
Är det vanligt att chefen missar timmar när lönen ges. Jag kan se när jag stämplat in och ut och chefen har glömt vissa pass från juli som inte ens är godkända fast jag fått lönen redan. Lönen är enligt mig tok för liten också. Ska räkna ut en gång till ikväll. Men det här med OB, en arbetsgivare kan väl inte välja att inte ha OB på hans företag? Det är väl obligatoriskt eller lag att OB ska finnas på alla arbetsplatser? Krog o restaurang var de jag jobbar inom och där ser OB tider annorlunda ut väl? Är OB summan densamma för alla inom denna branschen? Googlade OB för krog restaurang och fick fram typ 23kr/h efter 20:00 och sen är det sådan här typ natt OB om de heter så, den är 43kr/h efter kl 01:00 sen helger börjar OB 16:00 på lördagar och söndagar är alla timmar OB. Den man googlar fram gäller nationellt va? En chef kan väl själv inte bestämma vad OBn ska va och när den börjar osv.
Citera
2021-08-26, 15:47
Medlem
Gäller denna OB tabellen överallt inom branschen?
https://www.hrf.net/lon-och-villkor/din-lon/ob-tillagg/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in