• 2
  • 3
2021-08-27, 11:54
Medlem
olasvenssons avatar
Du har en månad innestående lön.
Citera
2021-08-27, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterBear
Jag började nytt jobb i början av Juli och skulle då få lönen i augusti. Får man inte lönen för juli plus augusti då eller i augusti får man lönen för enbart juli? Och om det är så att man får lön för båda månaderna, skattas det som en full lön då eller skattas det för juli och sen skattas för augusti för om de skattar lönen som en lön så blir ju skatten mycket högre eller har jag fel?
Bara att inse , innestående lön är inget annat än ett verktyg för arbetsgivaren att blåsa arbetstagaren på delar eller helst hela den innestående lönen med statens goda min.Som nåt sorts straff utan att man gjort sig skyldig till nåt brott.
Citera
2021-08-27, 13:31
Medlem
Schwimmwestes avatar
Citat:
Så om man slutar, när får man den innestående lönen då?
Är det vanligt att chefen missar timmar när lönen ges. Jag kan se när jag stämplat in och ut och chefen har glömt vissa pass från juli som inte ens är godkända fast jag fått lönen redan. Lönen är enligt mig tok för liten också. Ska räkna ut en gång till ikväll. Men det här med OB, en arbetsgivare kan väl inte välja att inte ha OB på hans företag? Det är väl obligatoriskt eller lag att OB ska finnas på alla arbetsplatser? Krog o restaurang var de jag jobbar inom och där ser OB tider annorlunda ut väl? Är OB summan densamma för alla inom denna branschen? Googlade OB för krog restaurang och fick fram typ 23kr/h efter 20:00 och sen är det sådan här typ natt OB om de heter så, den är 43kr/h efter kl 01:00 sen helger börjar OB 16:00 på lördagar och söndagar är alla timmar OB. Den man googlar fram gäller nationellt va? En chef kan väl själv inte bestämma vad OBn ska va och när den börjar osv.

Du jobbar januari, du får lönen 25 feb.
Du jobbar februari, du får lönen 25 mars.
Du jobbar halva mars och sen slutar du, när får du lönen tror du?

Citera
2021-08-27, 19:21
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Gäller denna OB tabellen överallt inom branschen?
https://www.hrf.net/lon-och-villkor/din-lon/ob-tillagg/
Om arbetsplatsen Har kollektivavtal med hotell- och restaurangförbundet....
Citera
2021-08-30, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Om arbetsplatsen Har kollektivavtal med hotell- och restaurangförbundet....

Tycker dom borde ha det men vet inte. Kan man kolla upp det? Det gäller Hermans krog o restaurang i Falkenberg på Rådhustorget.

Citat:
Ursprungligen postat av Schwimmweste
Du jobbar januari, du får lönen 25 feb.
Du jobbar februari, du får lönen 25 mars.
Du jobbar halva mars och sen slutar du, när får du lönen tror du?

Berätta istället?

För övrigt, gott folk, borde man bli medlem i facket kanske? Hur går det till? Finns de olika fack eller bara ett fack?
Senast redigerad av MisterBear 2021-08-30 kl. 14:50.
Citera
2021-08-31, 00:43
Medlem
Har man månadslön får man väl lönen samma månad. Det är endast justeringarna som tas upp månaden efter.

Därför kan man bli återbetalningsskyldig till sin arbetsgivare ifall man fick full lön i Februari och slutade sista februari, för februarilönens justeringar kommer på lönen i mars, där har man då ingen lön alls men kan ha negativt saldo pga. sjukdom i februari t.ex.

Det är ju därför man får dubbel lön när man går från timlön till månadslön, timlönen kommer månaden efter men månadslönen kommer samma månad. Går man på månadslön från o med första Mars, så får man februaris timlön och mars månadslön samtidigt.
Citera
2021-08-31, 11:31
Medlem
Schwimmwestes avatar
Citat:
Berätta istället?

Det gjorde jag ju. Menar du verkligen att du är för väck för att öppna min spoiler?
Citera
2021-08-31, 15:29
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Tycker dom borde ha det men vet inte. Kan man kolla upp det? Det gäller Hermans krog o restaurang i Falkenberg på Rådhustorget.

Prata med din chef, det är hans jobb att svara såna frågor.

Citat:
För övrigt, gott folk, borde man bli medlem i facket kanske? Hur går det till? Finns de olika fack eller bara ett fack?

Det finns många olika fack, oftast kopplade till olika industrier. Har inte koll på vad som passar dig bäst men bara du vet vilket så är det nog bara att gå in på hemsidan och skriva upp sig typ, du betalar en slant i månaden för det.

Facket hjälper dig vid tvister mot arbetsgivaren m.m. Eftersom du inte har en aning om din arbetsrätt och vad som gäller så är det nog vettigt att gå med så att du kan få hjälp med sånt i framtiden.
Citera
2021-09-01, 04:21
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aurun

Skattefrågan har ju ingen betydelse. Du skattar på totalbeloppet för vad som betalas ut för dig per lön men skatt beräknas per år så det kvittar ju.

Ja skatten beräknas per år men betalas in månadsvis så om han skulle få två månadslöner utbetalda samma månad och ha en bruttolön på tex 70k så skulle det dras mer skatt procentuellt än om det spreds ut över två månader.

I slutändan skulle skatten bli densamma men han skulle behöva vänta tills året efter med att få tillbaka pengarna om han inte begärt jämkning.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in