2021-08-24, 15:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej men jag kollar alltid över gatan innan jag går över även om det inte kommer något fordon körande. Det gör inte mig till en hysteriker eller panikdoomer.
Det gör väl alla, ändå blir alltid någon stackare påkörd. Det händer dagligen och är tyvärr en del av livet. Det finns inget som heter nollrisk i denna värld och det måste vi tyvärr acceptera.

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, även vid asymtomatisk covid så får man cellskador. Varje viruspartikel är kapabel att orsaka cellskador. Du har ett begränsat antal cellreparationer under livet och vissa celler repareras inte öht.

Det där är rena rama foliehattsteorierna. För allra flesta händer inte ett jävla skit och blir helt återställda.
Citera
2021-08-24, 15:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Spelare i björklöven hamnade på sjukhus med syrgas, En 50 åring som jag spelar innebandy med ( cyklade Vätternrundan för två år sedan ) dog i mars. En bekant 44 år fd landslagetkille i racketsport fick syrgas. En fd spelare i GIF Sundsvall ( vältränad) fick syrgas 42 år . Fetma är såklart aldrig bra men dessa var utan riskfaktorer och i bra form . Det är några jag vet sedan är det som du säger som en vanlig influensa/förkylning för de flesta ..

Ja det verkar som elitidrottsmän och kvinnor kan fara illa, men det beror kanske på att de maxar sina lungor och gör misstaget att träna med viruset i kroppen? Överlag är statistiken dock mycket tydlig vilka det är som ligger mest i riskzonen för att hamna på sjukhus och dö.

https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2779186

Citat:
Using data from nearly 150 000 US adults diagnosed with COVID-19 from March to December 2020, the analysis showed that half of the patients were obese and about 28% were overweight based on BMI—calculated as weight in kilograms divided by height in meters squared. Among them, the risk of hospitalization, admission to the intensive care unit, and death were lowest among patients whose BMI was in the healthy range of 18.5 to 24.9 or just above it. The risks rose sharply as BMIs increased.

The relative risk of mechanical ventilation among individuals with the highest BMIs of 45 or greater was up to double that of patients with a healthy weight. In addition, the highest BMIs were linked with a 61% increased risk of death and a 33% increased risk of hospitalization compared with healthy weight. Patients with a BMI between 30 and 34.9 had a 7% increased risk of hospitalization, an 8% increased risk of dying, and a 35% increased risk of mechanical ventilation compared with patients in the healthy weight category.
Citera
2021-08-24, 16:00
Medlem
Citat:
Spelare i björklöven hamnade på sjukhus med syrgas, En 50 åring som jag spelar innebandy med ( cyklade Vätternrundan för två år sedan ) dog i mars. En bekant 44 år fd landslagetkille i racketsport fick syrgas. En fd spelare i GIF Sundsvall ( vältränad) fick syrgas 42 år . Fetma är såklart aldrig bra men dessa var utan riskfaktorer och i bra form . Det är några jag vet sedan är det som du säger som en vanlig influensa/förkylning för de flesta ..

Ingen jag känner till som haft covid har hamnat på sjukhus, av flera hundra. Men det går givetvis leta upp folk som drabbas hårt av influensa också, i alla åldrar. Faktum kvarstår, covid är en mycket mild sjukdom för folk under 70 år. Att du hittar ett par personer med uppenbart dåligt immunförsvar förändrar inte det. Om man som 42-åring blir allvarligt sjuk i covid så har det sina skäl.

Att cykla vätternrundan ger inget skydd mot Covid. Särskilt inte två år senare.

Vad tänkte du att du skulle uppnå med anekdoter om extrema undantagsfall? Varför ska vi ens bry oss om dina anekdoter?
Citera
2021-08-24, 16:02
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
Kanske hade de D-vitaminbrist eller var de övertränade? Har läst att om man är övertränad så kan man bli svårare sjuk i covid, har väl med immunförsvaret att göra.

Kanske kanske svårt att veta . Men tittar man på hockeyspelarna så klarade ju sig det flesta med milda symtom medan två eller tre behövde vård så i löven/Timrå finalen så lurigt. Btw mitt ex mamma har legat inne för lungembolier två gånger och är kraftigt överviktig hon fick bara lite feber av coviden, märkligt hur olika det tar..
Citera
2021-08-24, 16:06
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Gissningsvis är det ovaccinerade som dör. Även om många är vaccinerade i Israel är det 1/3 som inte är det. Gissningsvis är folk dessutom mer oförsiktiga idag än för ett år sedan.

Okej, så andelen ovaccinerade i Israel har ökat från förra året då eftersom dagliga dödstalen är flera gånger högre nu?
Citera
2021-08-24, 16:08
Medlem
Love.Thy.Neighbors avatar
Citat:
Kanske kanske svårt att veta . Men tittar man på hockeyspelarna så klarade ju sig det flesta med milda symtom medan två eller tre behövde vård så i löven/Timrå finalen så lurigt. Btw mitt ex mamma har legat inne för lungembolier två gånger och är kraftigt överviktig hon fick bara lite feber av coviden, märkligt hur olika det tar..

Det där med D-vitaminbrist är ju inte så enkelt, hur det ser ut med D-vitaminnivåer är ju väldigt individuellt (genetiken spelar en viss roll), men det är ju ett faktum att man rekommenderar D-vitamintillskott här i Norden eftersom vi bor på solfattiga breddgrader, det är ju också därför exempelvis vissa invandrargrupper som somalier har drabbats hårdare av covid, med deras mörka hud har de svårare att upprätthålla D-vitaminnivåerna på grund av att vi inte har så många soltimmar per år i Sverige, klädseln har ju också betydelse, ju mer man täcker sin hud, ju mindre D-vitamin produceras om man är ute i solsken.
Senast redigerad av Love.Thy.Neighbor 2021-08-24 kl. 16:11.
Citera
2021-08-24, 16:09
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Ingen jag känner till som haft covid har hamnat på sjukhus, av flera hundra. Men det går givetvis leta upp folk som drabbas hårt av influensa också, i alla åldrar. Faktum kvarstår, covid är en mycket mild sjukdom för folk under 70 år. Att du hittar ett par personer med uppenbart dåligt immunförsvar förändrar inte det. Om man som 42-åring blir allvarligt sjuk i covid så har det sina skäl.

Vad tänkte du att du skulle uppnå med anekdoter om extrema undantagsfall? Varför ska vi ens bry oss om dina anekdoter?

Det är inga anekdoter det stod ju i pressen bla. Sedan handlar inte allt om att dö. Kan vara otrevligt att vara rejält sjuk med. Nästan alla som hamnar på hjärtintensiven för infarkt överlever med men jag tror få vi ha en infarkt ..
Citera
2021-08-24, 16:14
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja det verkar som elitidrottsmän och kvinnor kan fara illa, men det beror kanske på att de maxar sina lungor och gör misstaget att träna med viruset i kroppen? Överlag är statistiken dock mycket tydlig vilka det är som ligger mest i riskzonen för att hamna på sjukhus och dö.

https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2779186

Fast du missar att det inte är den stora övervikten, i sig, utan annat som folk med stor övervikt drar på sig. Alltså redan kända riskfaktorer för svår sjukdom och ev. död i/med Covid-19. Det kan t.ex röra sig om högt blodtryck, hjärt o kärl sjukdom, diabetes 2 eller dold diabetes.
Citera
2021-08-24, 16:15
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds

https://www.st.nu/artikel/william-blev-svart-sjuk-i-covid-hade-feber-i-over-en-manad-anda-ar-jag-ratt-sa-valtranad?referrer=ap p
Citera
2021-08-24, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det var inte det frågan handlade om i det ursprungliga inlägget. Frågan gällde om det fanns någon källa till en annan skribents påstående att de vaccinerade sprider smittan. Har du ingen sådan källa behöver du inte skriva dina tröttsamma och förutsägbara inlägg som svar.

Om Fhm säger att dom förväntar sig att smittan ska öka i höst, trots att så många kommer vara vaccinerade då, tolkar jag som att även vaccinerade kan föra smittan vidare.
Annars vore det ju princip omöjligt för smittspridningen att öka.

Det går dock lite stick i stäv med Fhm egna teori om att vaccinerade inte smittar andra.

Man underkänner i princip vaccinet på omvägar upplever jag det.
Citera
2021-08-24, 16:18
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det där är rena rama foliehattsteorierna. För allra flesta händer inte ett jävla skit och blir helt återställda.

Förstår du hur åldrandeprocessen fungerar? Att man åldras p.g.a att cellerna repareras?
Citera
2021-08-24, 16:20
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Som du är verkar det som kroppen läker efter infektion.

Ja, med resultatet att man förtidsåldras med drygt 10 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in