2021-08-24, 15:03
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Idag är det bara 2 352??

Ja det ser ju bra ut nu för Israel!

Ett R-tal under 1 gör ju att de snart får stopp på skiten...
Citera
2021-08-24, 15:06
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja jag har aldrig sagt att alla inte bör vaccinera sig. Vad jag säger är att de som kan hantera viruset bör få det naturligt för att vi ska bli av med pandemin. Det börjar bli mer och mer tydligt att så är fallet när man ser statistiken från Israel etc
Ingen kan veta i förväg hur man klarar smittan!

Du kan ha en okänd underliggande svaghet utan att känna av det. Då kan det vara game over oavsett ålder mm.
Citera
2021-08-24, 15:10
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ja jag har aldrig sagt att alla inte bör vaccinera sig. Vad jag säger är att de som kan hantera viruset bör få det naturligt för att vi ska bli av med pandemin. Det börjar bli mer och mer tydligt att så är fallet när man ser statistiken från Israel etc

Det finns inga som kan hantera viruset naturligt utan risk. Det är viruspartiklarna i sig som orsakar cellskador. Det är därför du ska vaccinera dig, så du exponerar dig för en begränsad mängd spikproteiner istället för de miljarder partiklar du exponerar dig för om du blir sjuk.
Citera
2021-08-24, 15:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ingen kan veta i förväg hur man klarar smittan!

Du kan ha en okänd underliggande svaghet utan att känna av det. Då kan det vara game over oavsett ålder mm.

Jag pratar inte om 70+ här. Jag pratar om barn och unga. Det finns noll anledning att de ska ens försöka undvika viruset. Och de som har någon bakomliggande sjukdom ska såklart kunna vaccineras vid behov.

Oavsett vad måste folk få välja själv hur de vill göra.
Citera
2021-08-24, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Idag är det bara 2 352??
Israel redovisar inte alla fall på en och samma gång man fyller på hela dagen ibland t.om på natten!
Citera
2021-08-24, 15:15
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Sverige borde göra likadant. Det är av största vikt att fler blir vaccinerade. Många bör nog också få sin tredje dos nu också. Folhälsomyndigheten känns saktfärdiga.

Ja, de känns något saktfärdiga. Redan i början av september, då vi har många vaccindoser, borde man ge alla som bor på särskilda boenden en bosterdos, samt, givetvis, uppmuntra de som inte vaccinerade sig i vintras att göra så.

Parallellt med detta pågår också att ge de yngre åldersgrupperna sin första och andra dos. Dessutom har nu arbetet inletts med att försöka få dem som avbokat eller inte bokat sig ännu att boka vaccinationstid. Två bra sätt att uppmuntra detta är drop in vaccination och att man skickar ut kallelse till dessa med förbokade tider. Det gjorde Uppsala regionen för alla 50 plusare, samt för 16 och 17 åringarna.

Finns det senare bara vaccin, så har regionerna god kapacitet att ge priogrupp 1 och 2 en bosterdos, för de som det gått minst ett halvår sedan de fick sin andra dos. Detta bör sedan följas upp med en bosterdos till alla 40-65 år, givetvis om det gått minst ett halvår sedan deras andra dos. Statistiken visar på en kraftigt ökad risk för svår sjukdom just i det ålderspannet. Risken för att dö i/med Covid-19 ökar dock kraftigt först för de som är 60 år eller äldre.

Jag är, däremot, tveksam till att ge de under 40 år en bosterdos. Risken för dödsfall och svår sjukdom i/med Covid-19 för dessa är liten. Tillhör man inte riskgrupp så ger yngre ålder, plus 2 vaccindoser, ändå ett gott skydd. Tillkommer att många yngre, redan, haft en SARS-COV2 infektion.

Återstår då risken för spridning i och av gruppen 16-40 år. Om man kommer upp över 90 procents vaccintäckning i alla åldersgrupper, (helst mer än 95 procent för de allra äldsta), så ser jag det inte som något stort problem, trots Delta-variantens smittsamhet.

Men vill man även, främst, motverka smittspridningen, så kan de som är yngre än 40 år och inte tillhör någon priogrupp, få en bosterdos efter nyår. Självklart bör vi, inte, vaccinera 3-12 åringarna. Men skulle det visa sig att smittspridningen i höst och vinter gör att många högstadie elever får distansundervisning, så får man överväga vaccinering för 13, 14 och 15 åringarna.
Citera
2021-08-24, 15:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det finns inga som kan hantera viruset naturligt utan risk. Det är viruspartiklarna i sig som orsakar cellskador. Det är därför du ska vaccinera dig, så du exponerar dig för en begränsad mängd spikproteiner istället för de miljarder partiklar du exponerar dig för om du blir sjuk.

Men snälla nån. Det går inte att jaga nollrisk . Du kan bli påkörd av bussen. Inte fan stannar du hemma för den saken skull. För de allra flesta är covid helt ofarligt och ett av de mildare coronavirusen.

Om man redan haft covid är det absolut inte bråttom att vaccinera sig.
Citera
2021-08-24, 15:16
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:

Spelare i björklöven hamnade på sjukhus med syrgas, En 50 åring som jag spelar innebandy med ( cyklade Vätternrundan för två år sedan ) dog i mars. En bekant 44 år fd landslagetkille i racketsport fick syrgas. En fd spelare i GIF Sundsvall ( vältränad) fick syrgas 42 år . Fetma är såklart aldrig bra men dessa var utan riskfaktorer och i bra form . Det är några jag vet sedan är det som du säger som en vanlig influensa/förkylning för de flesta ..
Citera
2021-08-24, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av overthehead
SVT skriver att smittan är på väg att ebba ut i Israel, samtidigt redovisar Worldometer nära rekordsiffror i antal smittade igår och kurvan är nära på spikrakt upp?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/israel/
Man kan ju hålla tummarna men lite tidigt att ropa seger. Share of positive tests pekar också brant upp.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-06-06..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Share+of+positive+tests&Interval=N ew+per+day&Relative+to+Population=false&Align+outb reaks=false&country=~ISR
Citera
2021-08-24, 15:24
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Men snälla nån. Det går inte att jaga nollrisk . Du kan bli påkörd av bussen. Inte fan stannar du hemma för den saken skull.

Nej men jag kollar alltid över gatan innan jag går över även om det inte kommer något fordon körande. Det gör inte mig till en hysteriker eller panikdoomer.

Citat:
För de allra flesta är covid helt ofarligt och ett av de mildare coronavirusen.

Nej, även vid asymtomatisk covid så får man cellskador. Varje viruspartikel är kapabel att orsaka cellskador. Du har ett begränsat antal cellreparationer under livet och vissa celler repareras inte öht.
Citera
2021-08-24, 15:47
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej men jag kollar alltid över gatan innan jag går över även om det inte kommer något fordon körande. Det gör inte mig till en hysteriker eller panikdoomer.

Nej, även vid asymtomatisk covid så får man cellskador. Varje viruspartikel är kapabel att orsaka cellskador. Du har ett begränsat antal cellreparationer under livet och vissa celler repareras inte öht.

Som du är verkar det som kroppen läker efter infektion.

” Magnus Gisslén, professor i infektionssjukdomar vid Sahlgrenska akademin och överläkare vid avdelningen för infektionssjukdomar på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, leder akademins kliniska forskning om covid-19. Resultaten av studien är enligt honom av stor betydelse och uppmuntrande för patienter med långvariga symtom efter covid-19.

– Neurologiska komplikationer är vanliga vid covid-19 och kan hos vissa patienter fortsätta flera månader efter den akuta fasen. Det är lugnande att de förhöjda koncentrationerna av markörer för hjärnskada återgår till det normala tre till sex månader efter den akuta fasen av covid-19, vilket tyder på att det inte finns någon kvarstående hjärnskada och att det finns god chans till återhämtning även för patienter med fortsatta postakuta neurologiska och kognitiva symtom, säger Gisslén.”
Citera
2021-08-24, 15:52
Medlem
Love.Thy.Neighbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Spelare i björklöven hamnade på sjukhus med syrgas, En 50 åring som jag spelar innebandy med ( cyklade Vätternrundan för två år sedan ) dog i mars. En bekant 44 år fd landslagetkille i racketsport fick syrgas. En fd spelare i GIF Sundsvall ( vältränad) fick syrgas 42 år . Fetma är såklart aldrig bra men dessa var utan riskfaktorer och i bra form . Det är några jag vet sedan är det som du säger som en vanlig influensa/förkylning för de flesta ..

Kanske hade de D-vitaminbrist eller var de övertränade? Har läst att om man är övertränad så kan man bli svårare sjuk i covid, har väl med immunförsvaret att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in