2021-08-24, 13:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Och de som tillfrisknat efter genomgången Covid-19 har ännu bättre immunförsvar och väldigt liten risk att bli allvarligt sjuka och smitta andra igen. Borde inte de då också ha färre restriktioner?
Så bra då?
Man kan argumentera för ett antikropps pass, jo. Jag kan bara gissa på att studier på antikroppsförsvar visar olika resultat för att alla har olika mycket antikroppar, och att det därför blir opålitligt.

Oavsett så förtar det inte faktumet att vaccination hjälper, och att folk bör vaccinera sig.
Citera
2021-08-24, 13:04
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Det handlar väl om att folk inte skall hamna i vården och på IVA och dö?

Folk som vaccinerat sig står betydligt bättre rustade för en smitta, och borde således inte omfattas av restriktionerna i samma grad som de som inte vaccinerar sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Och de som tillfrisknat efter genomgången Covid-19 har ännu bättre immunförsvar och väldigt liten risk att bli allvarligt sjuka och smitta andra igen. Borde inte de då också ha färre restriktioner?
Absolut!

Genomgången infektion (ev. med tidsgräns), vaccinerade (med vissa tidsgränser) och de med nya negativa testresultat har ju liknande påverkan på smittspridningen.

Edit
Det är ju också av den anledningen det heter covidbevis och inte vaccinationspass.
Avsikten är att få in alla tre, men inget har ju gått särskilt snabbt i Sverige när det gäller pandemin.
Senast redigerad av Surtruten 2021-08-24 kl. 13:08.
Citera
2021-08-24, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det vet jag faktiskt inte, är det någon som förnekar att träning är bra?
Vardagsdrickande är väl inte lika tydligt, men större mängder alkohol dagligen är ju inte bra.

Tråden handlar om corona/covid och riskbetteenden och riskgrupper i förhållande till sjukdomen kan vara intressant att diskutera sakligt, men det blir rätt tröttsamt att ständigt läsa att det är inte corona/kovid som är problemet utan alla fetton.

Just nu har vi den befolkning vi har i Sverige och världen och det må vara fel, men det är ändå denna befolkning vi ska få att överleva pandemin så gott det går.

"Håll dig till sanningen så får du mindre problem att förklara dig och som spin off så kanske någon tror på dina budskap."

Sanslöst att man över huvud taget ska behöva förklara 2021 att träning är bra och att alkohol inte är bra.
Acceptera att du hamnar i en riskgrupp om du är överviktig, dricker alkohol eller röker, sen behöver vi inte diskutera det mer.
Citera
2021-08-24, 13:20
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
I början åkte jag inte t-bana och buss, men det har ändrats eftersom. Vad är det som är är så konstigt med det? Vad är det du försöker bevisa?

I början var jag också försiktig när jag inte visste så mycket om viruset men efter att ha läst på lite så har jag en helt annan uppfattning och är inte ett dugg orolig.

Sedan åker jag inte inte kollektivt särskilt mycket vare sig det är pandemi eller inte.
Det konstiga var att ena dagen 2021-06-01 påstod du att du inte åkte kollektivt för
att sedan mindre än 24 timmar senare 2021-06-02 påstå motsatsen.

Ljuger du inte så rör det sig om något annat problem och oavsett orsak så är du inte trovärdig.
Det är nämligen väldigt ovanligt att man inte kommer ihåg om man reser kollektivt eller inte.
Vilka alternativ finns?
  • Du är en påhittad figur (troll?) som inte riktigt minns om du åkt buss och t-bana eller inte.
  • Du har fått skador av din covid-infektion, om du nu haft någon. Man börjar ju undra.
  • Du skriver det som passar bäst för stunden, vilket jag bedömer som troligast.
  • Du lider av personlighetsklyvning.
Citera
2021-08-24, 13:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Israel gick ju ut i går,och erkände att de gjort bort sig genom att öppna och dra ner på tempot med vaccineringen!

Nu kommer de steppa upp vaccinationen för att få fler vaccinerade.

Sverige borde göra likadant. Det är av största vikt att fler blir vaccinerade. Många bör nog också få sin tredje dos nu också. Folhälsomyndigheten känns saktfärdiga.
Citera
2021-08-24, 13:23
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjabatjena
"Håll dig till sanningen så får du mindre problem att förklara dig och som spin off så kanske någon tror på dina budskap."

Sanslöst att man över huvud taget ska behöva förklara 2021 att träning är bra och att alkohol inte är bra.
Acceptera att du hamnar i en riskgrupp om du är överviktig, dricker alkohol eller röker, sen behöver vi inte diskutera det mer.
Nu gäller det ju figuren och filuren kurt-sune som verkar kunna skriva vad som helst som passar bra för att styrka påståenden om corona/covid.

Någon förklarin behövs inte.
Citat:
Det vet jag faktiskt inte, är det någon som förnekar att träning är bra?
Vardagsdrickande är väl inte lika tydligt, men större mängder alkohol dagligen är ju inte bra.

Tråden handlar om corona/covid och riskbetteenden och riskgrupper i förhållande till sjukdomen kan vara intressant att diskutera sakligt, men det blir rätt tröttsamt att ständigt läsa att det är inte corona/kovid som är problemet utan alla fetton.

Just nu har vi den befolkning vi har i Sverige och världen och det må vara fel, men det är ändå denna befolkning vi ska få att överleva pandemin så gott det går.
Citera
2021-08-24, 13:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det konstiga var att ena dagen 2021-06-01 påstod du att du inte åkte kollektivt för

Ljuger du inte så rör det sig om något annat problem och oavsett orsak så är du inte trovärdig.
Det är nämligen väldigt ovanligt att man inte kommer ihåg om man reser kollektivt eller inte.
Vilka alternativ finns?
  • Du är en påhittad figur (troll?) som inte riktigt minns om du åkt buss och t-bana eller inte.
  • Du har fått skador av din covid-infektion, om du nu haft någon. Man börjar ju undra.

Jag tror alla punkter stämmer faktiskt :-)
Citera
2021-08-24, 13:31
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Sverige borde göra likadant. Det är av största vikt att fler blir vaccinerade. Många bör nog också få sin tredje dos nu också. Folhälsomyndigheten känns saktfärdiga.
Det verkar som att hela regeringen och FoMH är insmetade i något corona-snigelslem och så har det varit från början när sportlovsresenärerna inte togs emot på något bra vis utan fritt fick sprida smittan.
Vad är de rädda för?

Man brukar ju säga att det är bättre att göra något som kanske inte är perfekt än att inte göra något alls.
Ingen kommer att kunna göra det perfekta i denna pandemi så se för i h vete till att göra något i tid i alla fall.
Senast redigerad av Surtruten 2021-08-24 kl. 13:35.
Citera
2021-08-24, 13:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Vilka alternativ finns?

Det är inget jag gjort regelbundet vare sig innan eller under pandemin. Dock är jag inte rädd för att åka kollektivt eller vistas bland folk vilket jag också gjort under pandemin.

Men eftersom jag är hälsointresserad så cyklar jag mest dit jag ska.
Citera
2021-08-24, 13:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det verkar som att hela regeringen och FoMH är insmetade i något corona-snigelslem och så har det varit från början när sportlovsresenärerna inte togs emot på något bra vis utan fritt fick sprida smittan.
Vad är de rädda för?

Man brukar ju säga att det är bättre att göra något som kanske inte är perfekt än att inte göra något alls.
Ingen kommer att kunna göra det perfekta i denna pandemi så se för i h vete till att göra något i alla fall.

Du ska vara glad för det idag, då vi har fått fin naturlig immunitet. Att gömma sig för viruset kommer inte att fungera i längden. Det här viruset kommer aldrig att försvinna och alla kommer att få det förr eller senare.

De länder som gömt sig har hamnat i ett läge där de är vaccinberoende och smittspridningen och sjukhusinläggningarna ökar.
Citera
2021-08-24, 13:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Vad är de rädda för?

Ingen kommer att kunna göra det perfekta i denna pandemi så se för i h vete till att göra något i tid i alla fall.

Jag kan bara hålla med. Hade vaccinet varit farligt, hade vi nog vetat det vid det här laget. De borde se till att skicka ut en tredje dos, samt få yngre att vaccinera sig så vi kan nå flockimmunitet någon gång.
Citera
2021-08-24, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du ska vara glad för det idag, då vi har fått fin naturlig immunitet. Att gömma sig för viruset kommer inte att fungera i längden. Det här viruset kommer aldrig att försvinna och alla kommer att få det förr eller senare.

De länder som gömt sig har hamnat i ett läge där de är vaccinberoende och smittspridningen och sjukhusinläggningarna ökar.

Har du en källa på det fetade?

Såvida du inte syftar på den omfattande vaccineringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in