2021-08-24, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Nu är ju detta från nature, men gäller förstås även science eftersom det handlar om perspectives:

https://www.nature.com/nature/for-authors/other-subs

Det är ett perspective.

Försöker du seröst göra det argumentet?

Det är ju precis det som avses med SARSr-CoV virus. De är närbesläktade med virus som SARS-CoV-1 och SARS-CoV-2. Och finns överallt eftersom man hittar antikroppar mot dem i människor lite överallt.

Ja, när du får avgöra vad som är närbesläktat blir det ju inte så svårt att avgöra. För dig. Jag skulle säga att detta också stödjer hypotesen om zoonotiskt ursprung eftersom SARS-CoV-2 och SARS-CoV-1 också är förhållandevis närbesläktade. Det försvagar åtminstone inte den hypotesen.

Du sitter ju bara och hittar på med dina egna idéer om vad som är att betrakta som lika och olika.

Tack. Men jag föredrar "PEER REVIEWED!!11".
Om du tittar på rätt tidning istället:

https://www.sciencemag.org/authors/science-information-authors

[perspectives] are meant to express a personal viewpoint
Citat:
Vet du vad jag mer inser?
Jag inser att dessa hypoteser om virusets ursprung i stort sett inte är falsifierbara. Ska det komma evidens som pekar på att det kommer från ett labb, så kommer denna att bestå av dokumentation som rör forskningen på virus där det framgår vad man gjort för att utveckla detta virus. Det är vad som krävs. Varken mer eller mindre för att öka säkerheten i din slutsats här.
Att det kommer från labbet går inte att bevisa nej, eftersom Kina stängde den dörren redan i början av pandemin.

Däremot finns alla möjligheter i världen att bevisa att det kom från naturen. En spillover av ett virus som sprids genom luftvägarna uppstår på ett mycket säreget sätt. Det är ett resultat av att människor andats in andedräkten från tiotusentals sjuka djur under lång tid, och bildar antikroppar mot det. Det är inte en händelse som går att missa. Alla spillovers lämnar omfattande serologiska spår, där människorna och djuren finns mitt ibland oss. Det var inga problem att spåra MERS eller SARS med en bråkdel av insatsen.

SARS-CoV-2 har inte lämnat några serologiska spår alls i naturen. Man har sekvenserat miljontals infektioner i människa och testat hundratusentals djur utan att hitta det man förväntar sig vid en spillover. Alltså talar alla kvantitativa data för att det inte är någon spillover. Det är obegripligt att man fortfarande publicerar kvalitativa analyser som säger att det kommer från naturen, när alla kvantitativa data pekar i motsatt riktning. Det är inte naturvetenskap.
Citera
2021-08-24, 10:02
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Finns det något som styrker att viruset försetts med nya funktioner som gör att det sprids genom luften, eller är det bara något du hittat på?

Såg en dokumentär om det som nån postade här i tråden och som jag återpostade för att den var bra och visade hur labbet i Wuhan hade fladdermöss i burar enligt videos som dom själva publicerade.. och hur dom samlade virus från naturen för att lägga till funktioner för att sen forska på dessa nya farliga virus i förebyggande syfte.. och hur nån myndighet i USA stod som den ansvarige som gav pengar för forskningen i Wuhan.. enligt deras egna publicerade dokument som dom nu förnekar liksom fladdermössen i burarna.

Så nej detta är väl inget som jag hittar på detta är nånting som labbet i Wuhan har publicerat och sen när pandemin hände så har dom tagit bort alla sånna publiceringar för att förneka att dom ens publicerat det fast vissa redan har laddat ner det från deras publiceringar.
Citera
2021-08-24, 10:11
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är plattformen som det kan spinnas vidare på och användas på alla möjliga och omöjliga obehagliga sätt. Sådan där skit ska vi inte ha i ett öppet och demokratiskt samhälle. Jag kan köpa att kina håller på sådär, men inte fan kan man i ett demokratiskt land tvinga folk att visa upp ett vaccinpass för få köpa en liter mjölk på ica. Dessutom har ingen utomstående med att göra vilka vacciner du tagit eller inte tagit.
Plattformen är ju inget märkvärdigt! Du bara tramsar ju som en foliehatt nu.

Har du inget vettigare svar?
Citera
2021-08-24, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Nej det brukar jag inte. Varför undrar du mister bakom flötet? Du har inte förstått att till en början visste man väldigt lite om detta virus då det var väldigt nytt och därav skiljer sig en hel del från Influensa som vart med oss en väldigt lång tid. Jaa herregud somliga har inte alla hästar i stallet..
Ah, då förstår jag, det är ok att gamla och riskgrupper dör av ett gammalt virus men inte av ett nytt.
Senast redigerad av HalHandyman 2021-08-24 kl. 10:19.
Citera
2021-08-24, 10:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Kan du länka?

Här är en artikel:
https://www.etc.se/inrikes/karin-avled-efter-palliativ-vard-corona-utan-positivt-test

En annan:
https://www.sydsvenskan.se/2020-12-13/hemliga-coronabeslutet-aldre-portas-fran-sjukhusvard
Citera
2021-08-24, 10:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Så du förstår fortfarande inte kritiken, trots att jag förklarade det i två inlägg?

Okej, han är inte expert och hans tankar och slutsatser är inte särskilt intressanta.

Siffrorna i sig säger eller betyder inget.

John Campbell har en PHD och är van att läsa vetenskapliga rapporter och duktig på att sammanfatta och presentera dem då han också är lärare. Har du en PHD?
Citera
2021-08-24, 10:45
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Bara en av tio säger sig vara emot tanken att låta 12- till 15-åringar vaccinera sig mot covid-19, enligt en Sifo-undersökning beställd av TV4. Hela sju av tio tycker tvärtom att det vore bra .
https://www.dn.se/sverige/det-nya-coronaviruset-folj-utvecklingen-live/

En majoritet av svenska folket vill att äldre barn ska vaccineras.
Citera
2021-08-24, 10:48
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om du tittar på rätt tidning istället:

https://www.sciencemag.org/authors/science-information-authors

... Så framgår det tydligt av underrubriken mycket tydligt att perspectives är just en delmängd av "Peer-Reviewed Research Manuscripts"
Citat:

[perspectives] are meant to express a personal viewpoint

Det är bättre att recitera hela stycket. Jag gör det åt dig. Luta dig tillbaka och låt mig göra jobbet.
Citat:

Perspectives*(up to 1000 words plus 1 figure) highlight recent exciting research, but do not primarily discuss the author's own work. They may provide context for the findings within a field or explain potential interdisciplinary importance. Perspectives that comment on papers in*Science*should add a dimension to the research and not merely be a summary of the experiments described in the paper. Although many Perspectives that comment on research published in*Science*are solicited, we welcome inquiries regarding new advances and fresh insights. As these are meant to express a personal viewpoint, with rare exceptions, Perspectives should have no more than two authors.

Citat:

Att det kommer från labbet går inte att bevisa nej, eftersom Kina stängde den dörren redan i början av pandemin.

Däremot finns alla möjligheter i världen att bevisa att det kom från naturen. En spillover av ett virus som sprids genom luftvägarna uppstår på ett mycket säreget sätt. Det är ett resultat av att människor andats in andedräkten från tiotusentals sjuka djur under lång tid, och bildar antikroppar mot det. Det är inte en händelse som går att missa. Alla spillovers lämnar omfattande serologiska spår, där människorna och djuren finns mitt ibland oss. Det var inga problem att spåra MERS eller SARS med en bråkdel av insatsen.

Ja, du säger det. Här har du ett litet bidrag som ökar komplexiteten i dina karikatyrförenklingar:
https://www.nature.com/articles/s12276-021-00604-z

Publicerad i april. Inget som angår dig. Du vet ju redan hur det ligger till.
Citat:

SARS-CoV-2 har inte lämnat några serologiska spår alls i naturen. Man har sekvenserat miljontals infektioner i människa och testat hundratusentals djur utan att hitta det man förväntar sig vid en spillover. Alltså talar alla kvantitativa data för att det inte är någon spillover. Det är obegripligt att man fortfarande publicerar kvalitativa analyser som säger att det kommer från naturen, när alla kvantitativa data pekar i motsatt riktning. Det är inte naturvetenskap.
Man har hittat massor av potentiella progenitorer.
https://academic.oup.com/mbe/article/38/8/3046/6257226

Men som sagt. Jag har aldrig framfört att labbläckan är otänkbar. Jag sade bara att foliehattar var övertygade om den. En hypotes som nog kan anses vara styrkt vid detta laget.

Jag bifogar många länkar här och jag förväntar mig inte att du ska läsa alla, men om du på riktigt är intresserad rekommenderar jag verkligen denna:
https://www.nature.com/articles/s41591-020-0820-9

Ytterligare läsning:
https://www.nature.com/articles/d41586-021-00865-8

Citat:
Scientists say the conclusion makes sense but note that supporters of the lab-leak theory are unlikely to be satisfied

Som sagt. Foliehattarna är mer säkra än både mig och forskarna där de senare verkar bedöma labbläckan än mer osannolik än mig.

Finns det något publicerat i någon vetenskaplig tidskrift som bedömer labbläckan som sannolik?
Senast redigerad av MrArtur 2021-08-24 kl. 10:51.
Citera
2021-08-24, 10:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Men vad är det frågan om egentligen? Drabbas alla barn och amerikaner av detta virus?

Nej nej nej... snälla nån nej. USA har jätteproblem med fetma och övervikt och de barn som ligger inne på sjukhusen har i de allra flesta fall någon underliggande sjukdom eller är extremt feta.

https://wcti12.com/news/nation-world/record-delta-wave-hits-kids-raises-fear-as-us-schools-open

Det är fetmapandemin som måste åtgärdas ASAP och därför föreslår jag BMI-pass som en lösning på det. Har du ett BMI över 25 och har ett midjemått över x antal centimeter är du inte välkommen att besöka snabbmatsrestauranger. Vad sägs om det?

Det låter bra plus vaccinpass.
Citera
2021-08-24, 10:58
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Biden uppmanar, i samband med att Pfizer fått fullt godkännande, privat verksamhet att införa krav på vaccinering och säger att företag/organisationer skall sätta de ovaccinerade "i strict karantän".

Han har redan tidigare sagt att offentlig sektor kommer att omfattas av krav på vaccinering.

https://youtu.be/vuu96rp8i6s?t=521

Kan man få ett tydligare bevis på att godkännandet var politiskt? Fas 3 är ju inte färdig förrän 2022-23. Mycket synd om folk som lever från lön till lön, och tvingas ta vaccinet. Jag slutar hellre jobba - för jag har råd - och ger mig inte förrän staten inför böter, och jag inte tillåts att flytta mig till ett land som inte är globaliststyrt. Reserestriktionerna är ett ordentligt problem, för oss som i värsta fall vill rösta med fötterna.

Vaccinerade kan bli smittade, och sprider då covid i minst samma omfattning. I värsta fall utan att själva veta det, om de själva är symtomfria. Vaccinpass är en helt ologisk idé, så länge som vaccinen inte hindrar smitta.
Citera
2021-08-24, 10:59
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Vaccinpass är en helt ologisk idé, så länge som vaccinen inte hindrar smitta.

Vägrar du använda bilbälte av samma anledning?
Citera
2021-08-24, 11:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Vaccinerade kan bli smittade, och sprider då covid i minst samma omfattning. I värsta fall utan att själva veta det, om de själva är symtomfria. Vaccinpass är en helt ologisk idé, så länge som vaccinen inte hindrar smitta.

Det handlar väl om att folk inte skall hamna i vården och på IVA och dö?

Folk som vaccinerat sig står betydligt bättre rustade för en smitta, och borde således inte omfattas av restriktionerna i samma grad som de som inte vaccinerar sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in