2021-08-25, 23:30
Medlem
virvelbaggs avatar
Och så blir Sveriges strategi sågad igen....
Svensk strategi mot corona sågas i USA
Den svenska coronastrategin har lett till betydligt högre dödstal än i de nordiska grannländerna. Det konstaterar den amerikanska nättidskriften Business Insider.

”Sverige har haft omkring 145 dödsfall i covid-19 per 100 000 invånare – omkring tre gånger mer än Danmark, åtta gånger mer än Finland, och nästan tio gånger mer än Norge”, skriver Business Insider.

Ändå gick det inte bättre för den svenska ekonomin och arbetslösheten jämfört med de andra nordiska länderna. Möjligen, skriver Business Insider, hade svenskarna något lättare för att hålla humöret uppe under pandemin.
https://www.varldenidag.se/nyheter/svensk-strategi-mot-corona-sagas-i-usa/repueu!pcNxquiMK9Eii2qHafquA/
Citera
2021-08-25, 23:34
Medlem
Ola Schuberts avatar
Det var någon som föreslog att andras tidigare inlägg som visat sig tokiga/felaktiga skulle publiceras på nytt. Jag föreslår att vi själva, som ett uttryck för självkritik, publiserar våra egna mest tokiga/felaktiga inlägg.

Här kommer ett som jag skrev i slutet av oktober 2020:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Nej, vi fick inte 40 000-60 000 nya rapporterade Covid-19 fall om dagen under SARS-COV2 högsäsongen. Som värst så var det 40 000 i veckan.

Av detta har jag lärt mig att inte nämna några specifika siffror, när jag, å nyo, tror det blir en kraftig ökning av rapporterade Covid-19 fall under årets högsäsong.
Citera
2021-08-26, 00:18
Medlem
Money2spends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
när jag, å nyo, tror det blir en kraftig ökning av rapporterade Covid-19 fall under årets högsäsong.
Varför tror du det?
Det finns ju ”vaccin” nu?

Säg för fan inte ”deltan”.
Citera
2021-08-26, 00:37
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det var någon som föreslog att andras tidigare inlägg som visat sig tokiga/felaktiga skulle publiceras på nytt. Jag föreslår att vi själva, som ett uttryck för självkritik, publiserar våra egna mest tokiga/felaktiga inlägg.
Det var ju en utmärkt idé.

Nu hittar jag ju inte de inlägg jag letar efter, men jag var väldigt kritisk till labbteorin tidigare och skrev något dumt om den. Kanske var det så dumt att det togs bort??

Idag är jag mindre kritisk till labbteorin, men samtidigt har jag arbetat med kineser och vet hur knepiga de kan vara.
För mig är det inte uteslutet att Kina inte vill hjälpa till i utredningen för att de är förnärmade för att vi i väst inte tror på det de säger.
Senast redigerad av Surtruten 2021-08-26 kl. 00:39.
Citera
2021-08-26, 00:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Forskare oroas av uppgifter i hemlig Pfizer-rapport

Förra veckan rapporterade Världen idag att fler unga än väntat har drabbats av hjärtmuskelinflammation, och i vissa fall hjärtsäcksinflammation, efter att ha fått mRNA-vaccin mot covid-19, som Pfizer/Biontech och Moderna.

Vaccinforskare har antagit att det spikprotein som finns i vaccinet till största del skulle stanna kvar i den injicerade muskeln, hävdar Bridle. Men i stället visar denna forskning att proteinet tar sig vidare ut i blodet, där det cirkulerar i upp till fyra veckor efter vaccinationstillfället. Enligt Byram Bridle är detta en rimlig förklaring till de biverkningar som rapporterats i form av blodproppar och hjärtproblem.

Bridle hänvisar också till data från en hemligstämplad Pfizer-rapport, som han och en grupp internationella forskare begärt att få tillgång till genom Japans läkemedelsverk. Rapporten beskriver en japansk studie där man, på uppdrag av Pfizer, undersökt hur spikprotein ansamlats i olika organ och vävnader hos vaccinerade möss.

Spikproteinet i dessa djurförsök kommer både från själva vaccinet och från kroppens egen produktion av proteinet efter vaccination. Via blodcirkulationen ackumuleras detta sedan i bland annat mjälten, benmärgen, levern, binjurarna och i ganska höga koncentrationer i äggstockarna.

– Vi har länge vetat att spikproteinet är ett sjukdomsframkallande protein, säger Byram Bridle i den kanadensiska talkshowen.

Han menar att det nu finns tydliga bevis på att själva vaccinet, plus spikproteinet som produceras av våra muskler, faktiskt tar sig in i blodet.

Enligt den konfidentiella, japanska Pfizer-studien uppmättes de högsta koncentrationerna av spikproteinet i äggstockarna och testiklarna.

Stephanie Seneff, forskare vid Massachusetts tekniska institut, anser att det nu är tydligt att spikprotein från vaccinet transporteras via blodet till olika organ, även till hjärtat och hjärnan.
https://www.varldenidag.se/nyheter/forskare-oroas-av-uppgifter-i-hemlig-pfizer-rapport/repufv!DFCxgrYUBG6GDf5yqvqDeQ/

Frågan är ju om vaccinet är värre än viruset för unga?
Citera
2021-08-26, 00:56
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Och så blir Sveriges strategi sågad igen....
Svensk strategi mot corona sågas i USA
Den svenska coronastrategin har lett till betydligt högre dödstal än i de nordiska grannländerna. Det konstaterar den amerikanska nättidskriften Business Insider.

”Sverige har haft omkring 145 dödsfall i covid-19 per 100 000 invånare – omkring tre gånger mer än Danmark, åtta gånger mer än Finland, och nästan tio gånger mer än Norge”, skriver Business Insider.

Ändå gick det inte bättre för den svenska ekonomin och arbetslösheten jämfört med de andra nordiska länderna. Möjligen, skriver Business Insider, hade svenskarna något lättare för att hålla humöret uppe under pandemin.
https://www.varldenidag.se/nyheter/svensk-strategi-mot-corona-sagas-i-usa/repueu!pcNxquiMK9Eii2qHafquA/

Det har vi vetat hela tiden. Frågan blir om humör är viktigare än att dö?
Citera
2021-08-26, 01:06
Medlem
AndersTengells avatar
Det börjar lukta ADE.

Citat:
Current Covid-19 vaccines (either mRNA or viral vectors) are based on the original Wuhan spike sequence. Inasmuch as neutralizing antibodies overwhelm facilitating antibodies, ADE is not a concern. However, the emergence of SARS-CoV-2 variants may tip the scales in favor of infection enhancement. Our structural and modeling data suggest that it might be indeed the case for Delta variants.
In conclusion, ADE may occur in people receiving vaccines based on the original Wuhan strain spike sequence (either mRNA or viral vectors) and then exposed to a Delta variant.

https://www.journalofinfection.com/article/S0163-4453(21)00392-3/fulltext

Citat:
mRNA-based vaccines provide effective protection against most common SARS-CoV-2 variants. However, identifying likely breakthrough variants is critical for future vaccine development. Here, we found that the Delta variant completely escaped from anti-N-terminal domain (NTD) neutralizing antibodies, while increasing responsiveness to anti-NTD infectivity-enhancing antibodies.

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2021.08.22.457114v1

Grattis till er som inte blivit smittade eller tagit nuvarande version av vaccinet ännu
Citera
2021-08-26, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

Det kan ju vara en viss skillnad på hur smittoämnet tar sig in i kroppen. Och om det går ut i blodet. Att injicera ”ofarligt” smittoämne i muskeln och ev vidare blodet borde orsaka viral sepsis kontra att få det i luftvägarna som i mindre utsträckning leder till sepsis.
Senast redigerad av Svartheden 2021-08-26 kl. 01:14.
Citera
2021-08-26, 01:20
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

Det är klart att det är. Anledningen till att man vaccinerar unga är för att man anser samhällsnyttan vara större än eventuella biverkningar hos den enskilda personen. Vissa unga kommer få myokardit pga vaccinet, men det anses värt det. Eller ansågs.

För man får ha i åtanke att när man valde denna väg trodde man att vaccinet skulle hindra smittspridningen... nu när den faktorn är ute ur leken är det ganska poänglöst att vaccinera unga då det inte finns någon samhällsnytta. Det enda man åstadkommer med att årligen ge nya boostershots till unga är att årligen utsätta dom för risken för myokardit.

Lite spikprotein här, lite spikprotein där, kanske klarar du dig i år, kanske inte nästa år.

Genialiskt
Citera
2021-08-26, 01:29
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
Det är klart att det är. Anledningen till att man vaccinerar unga är för att man anser samhällsnyttan vara större än eventuella biverkningar hos den enskilda personen. Vissa unga kommer få myokardit pga vaccinet, men det anses värt det. Eller ansågs.

För man får ha i åtanke att när man valde denna väg trodde man att vaccinet skulle hindra smittspridningen... nu när den faktorn är ute ur leken är det ganska poänglöst att vaccinera unga då det inte finns någon samhällsnytta. Det enda man åstadkommer med att årligen ge nya boostershots till unga är att årligen utsätta dom för risken för myokardit.

Lite spikprotein här, lite spikprotein där, kanske klarar du dig i år, kanske inte nästa år.

Genialiskt
Forskning publicerad i New England Medical Journal visar att risken för Myocarditis är större vid Covid-19 än vid vaccinering med BNT162b2 (Pfizer vaccin). Det är således fler unga som kommer få myocarditis av Covid-19 än av vaccin.

Citat:
The Pfizer-BioNTech Covid-19 vaccine is associated with an increased risk of myocarditis, an inflammation of the heart muscle, a large new study from Israel confirms. But the side effect remains rare, and Covid-19 is more likely to cause myocarditis than the vaccine is, scientists reported on Wednesday.

The research, which is based on the electronic health records of about two million people who are 16 or older, provides a comprehensive look at the real-wold incidence of various adverse events after both vaccination and infection with the coronavirus.

Although the study did not break down the myocarditis risks by age or by sex, the median age of people who developed the condition after vaccination was 25, and 19 of the 21 cases were in males, the researchers reported.
https://www.nytimes.com/2021/08/25/health/covid-myocarditis-vaccine.html

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2110475
Citera
2021-08-26, 01:39
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Forskning publicerad i New England Medical Journal visar att risken för Myocarditis är större vid Covid-19 än vid vaccinering med BNT162b2 (Pfizer vaccin). Det är således fler unga som kommer få myocarditis av Covid-19 än av vaccin.

https://www.nytimes.com/2021/08/25/health/covid-myocarditis-vaccine.html

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2110475

Varför utsätta sig för dubbel risk genom att både bli smittad och ta vaccinet då?

Och hur vet du att det är fler unga som får myokardit av viruset än vaccinet? Det står ju i texten du citerar att man inte kollat åldrarna på dom som fått myokardit av viruset?

Citat:
The research, which is based on the electronic health records of about two million people who are 16 or older

Although the study did not break down the myocarditis risks by age or by sex, the median age of people who developed the condition after vaccination was 25, and 19 of the 21 cases were in males

Jag tror att risken för myokardit finns där både för viruset och vaccinet, men risken att få det via vaccinet kan du själv välja bort. Du kan i princip även välja bort att få viruset, även om det är lite omständigare. Där får man väga nyttan mot fördelarna helt enkelt, ibland är man kåt så att säga.
Senast redigerad av AndersTengell 2021-08-26 kl. 01:43.
Citera
2021-08-26, 03:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Jag är varken vaccinmotståndare eller förespråkare, men jag tycker nog att det känns rätt så logiskt att ha en viss försiktighet vad gäller vaccination av barn. Att det finns för lite data stämmer ju?!

Jag har själv tagit vaccinet, med viss motvillighet. Och jag skulle inte vilja att mina barn som är under 10 år ska ta det.

Vaccinet har väl använts i snart ett år och biverkningarna är få. I andra länder vaccinerar man barn och det verkar gå bra. Finns ju uppenbara risker med att inte vaccinera barn också. Hyperinflammation exempelvis. I USA har ju 400 barn dött och något tusental vårdas på sjukhus varje dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in