2021-08-23, 23:31
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Nej, vi vet inte hur det kvinnliga vittnet, som säger sig ha sett Helena med en kille med pilotglasögon, har beskrivit tjejen. Men vad jag vet har det inte påståtts i media att vittnet har känt igen Helena, utan bara beskrivit de byxor tjejen hade på sig.

Har, som du, också för mig att hon nämnde en vitklädd kille bredvid tjejen. Vita kläder var vanligt på den tiden - också, och även pilot(sol-)glasögon. (Nu vet vi väl inte säkert om det var solglasögon eller vanliga, men åtminstone sol-varianten har jag för mig var vanlig redan på den tiden.) Och OM det var Helena, är vi säkra på att den ev. vitklädde killen var densamme som hängde på/efter Helena på Statt? Trots liknande klädsel + glasögon. Chansen är förstås större om det var vanliga glasögon, men vad jag kommer ihåg, så har det aldrig fastslagits hur det var med den saken.

Det var just på grund av vittnens beskrivning inifrån Stadt av "mannen med pilotglasögon", som polisen kopplade honom till "Brovittnets" vittnesmål om "en man med pilotglasögon" - fast sex år för sent ...
Senast redigerad av Ugglan. 2021-08-23 kl. 23:37.
Citera
2021-08-23, 23:32
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Annars är det ju så att den tidens bilregister finns lagrade på gamla magnetband i en bunker utanför Arboga eller Örebro (eller någonstans där runt omkring). Jag ringde själv till ansvarig myndighet 2012 när PU kom upp i tråden för att försöka kontrollera vilken bil han faktiskt hade i juni 1992 och fick just svaret att jag kunde åka till den där bunkern och börja leta.

Rätt kul anekdot

Men kanske att ett utdrag ur bilregistret finns i utredningsmaterialet.
Citera
2021-08-23, 23:36
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Rätt kul anekdot

Men kanske att ett utdrag ur bilregistret finns i utredningsmaterialet.

Jo, men på något sätt måste ju ägaren ha "lyckats" skapa ett intresse om sin person redan 1992. Helt enkelt: Varför finns mannen med i utredningsmaterialet? Om han inte var Stadt den kvällen, hur fick polisen nys om honom?
Citera
2021-08-23, 23:37
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Det finns brovittnen som säger sig ha sett Helena gå hem, över bron. Ett i början av bron, då tjejen som tros vara Helena gick ensam, samt ett vid slutet av bron där Helena (?) sågs med en man med pilotglasögon. Dessa båda vittnen verkar ha gått på att de identifierat de byxor som tjejen bar. Om de har identifierat just Helena, det är jag inte säker på, men att de kom ihåg de ovanliga (?), speciella byxorna.

CL kanske var på Stadt? CL kan ha haft pilotglasögon. CL kan följt efter HA på avstånd och hunnit ikapp henne i slutet av bron. CL kanske blev ett påtvingat, ofrivilligt sällskap som Helena fick på halsen och inte kunde göra sig av med. Efter mordet sprang CL snabbt från kohagen och hämtade sin bil. Han återvände vid 02:30 och sågs då komma körandes inne på cykelvägen av killarna i bilen på Hällristningsvägen.
Citera
2021-08-23, 23:40
Medlem
Citat:
Jo, men på något sätt måste ju ägaren ha "lyckats" skapa ett intresse om sin person redan 1992. Helt enkelt: Varför finns mannen med i utredningsmaterialet? Om han inte var Stadt den kvällen, hur fick polisen nys om honom?

Från Expressen:

Citat:
Natten då Helena Andersson försvann har vittnen sett en ljuslackad bil i närheten av hennes familjehem, där de sista spåren efter Helena hittades. Samma natt ska den misstänkte mannen ha åkt runt i en bil som stämmer väl överens med vittnesobservationerna. Det uppger P4 Skaraborg.

Den här uppgiften fanns nog med tidigt i utredningen. Hoppas bilen finns kvar.
Citera
2021-08-23, 23:41
Medlem
MaxVobiscums avatar
Citat:
Annars är det ju så att den tidens bilregister finns lagrade på gamla magnetband i en bunker utanför Arboga eller Örebro (eller någonstans där runt omkring). Jag ringde själv till ansvarig myndighet 2012 när PU kom upp i tråden för att försöka kontrollera vilken bil han faktiskt hade i juni 1992 och fick just svaret att jag kunde åka till den där bunkern och börja leta.
Nja, de skulle aldrig låta en privatperson gräva i registret som du beskriver. Däremot kan man säkert be om att få ut info om de har möjlighet och tid att göra det åt dig.
Det känns lite som att du fick det svaret för att det ringde på en annan linje...
Citera
2021-08-23, 23:42
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
CL kanske var på Stadt? CL kan ha haft pilotglasögon. CL kan följt efter HA på avstånd och hunnit ikapp henne i slutet av bron. CL kanske blev ett påtvingat, ofrivilligt sällskap som Helena fick på halsen och inte kunde göra sig av med. Efter mordet sprang CL snabbt från kohagen och hämtade sin bil. Han återvände vid 02:30 och sågs då komma körandes inne på cykelvägen av killarna i bilen på Hällristningsvägen.

Intressant ... När jag och några andra har framfört den liknande teorin om den "ackompanjerande mannen med pilotglasögon" (fast utan bil), har du sparkat bakut!
Senast redigerad av Ugglan. 2021-08-23 kl. 23:44.
Citera
2021-08-23, 23:43
Medlem
Troians avatar
Citat:

Ja, även jag har ställt frågan i tråden.

En möjlighet är kanske att man gjort ett omtag i utredningsmaterialet, och exempelvis åter hört personer med en vitaktig bil i området. Att han då när han hördes sa något som fick polisen att fatta misstankar.
Citera
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whyman
Från Expressen:

Den här uppgiften fanns nog med tidigt i utredningen. Hoppas bilen finns kvar.

Jo, men att det skulle ha varit just hans bil?
Citera
Medlem
Det kanske inte var hans bil som användes. Han kan ha lånat sina föräldrars bil 🤷🏻‍♀️
Citera
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
I Efterlyst-avsnittet (-96?) togs vittnen upp som ska ha sett Helena gå in i en bil vid Österlånggatan/Kungsgatan någonstans, men det är inte dem jag menar.

Det vittnet jag avser ska ha sett Helena (?) ensam gåendes i början av bron. Jag är inte säker på att det nämnts i tråden, men har för mig det. Men det är länge sedan i så fall.

Det ena vittnesmålet osäkrare än det andra. Jag minns också att det pratats om två olika obs på bron. Vittnet som säger sig ha sett H gå in ien bil är väl motbevisat, lr blandar jag i hop det med det falska vittnesmålet mot ErAn.
Citera
2021-08-23, 23:46
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan

Det är inte omöjligt. Det skulle vara intressant att få veta hur denne C såg ut på den tiden samt om han var på Statt den aktuella kvällen/natten. Och dessutom om han brukade vara ute "på krogen". Så som han beskrivs i dag, så verkar han inte vara direkt social, men han kan ju ha varit helt annorlunda på 90-talet. Saker kan hända, som ändrar mycket.

Nu vet vi ju inte vad detta ger och om polisen (Kalla fall-gruppen) är på rätt spår denna gång. Vad jag hoppas!!! Det spelar mindre roll vem gm är/var, bara sanningen kommer fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in