2021-08-23, 16:55
Medlem
Onanikrems avatar
Morsan har inget bank-ID eller internetbank. Är ett litet rent helvete att hjälpa henne med kontakter med diverse myndigheter och annat typ Telia. Senast i början av sommaren fick jag nästan högt blodtryck av att ringa till Telia och försöka få hjälp utan Bank-ID, blev bollad fram och tillbaka av deras jävla talsvarstjänster, tillslut blev jag bortkopplad!? Höll på brinna upp

Eftersom hon vägrar internet och Bank-ID så är det inte mycket att göra än att gilla läget, när hon skall förnya recept på medicin kliver hon upp 07 på morgonen och sitter i telefonkö till Vårdcentralen. Själv gör jag samma ärende på 1177.se mina vårdkontakter mitt i natten på två minuter.

Det mesta sköter hon själv men vissa saker behöver hon hjälp med och då blir det svordomar när jag skall prata med talsvarstjänster och bli kopplad fram och tillbaka. För övrigt hatar jag Telia av hela mitt hjärta och kom plötsligt ihåg varför jag inget har med dem att göra själv trots de har bäst täckning.

Edit: Har dock inte Mobilt bank-ID på luren jag bär med mig, orsaken är att om jag skulle bli rånad så skall ingen kunna tvinga mig att logga in och komma åt mina bankkonton, tar de bankkortet och tvingar ur mig pinkod så får de max tusen kr. Skulle de komma åt mina sparkonton och ISK konton så vore det inte roligt!
Senast redigerad av Onanikrem 2021-08-23 kl. 17:06.
Citera
2021-08-23, 17:08
Medlem
volvo 240s avatar
Sverige är långt fram när det gäller övervakning av medborgarna. BankID är ett perfekt exempel på detta.
Citera
2021-08-23, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Är ett Bank-ID viktigt att man måste ha det? Eller kan man klara sig utan ett Bank-ID

Ni som har Bank-ID kan ni förklara vad fördelen är med det och nackdelen? Är det lättare att vara slösaktig då?

Bank-ID är ett perfekt verktyg som du bör skaffa! Det förenklar vardagen och är väldigt säkert.
Citera
2021-08-23, 20:36
Medlem
hippilis avatar
Går bra utan bank-id märker jag.
Citera
2021-08-23, 20:43
Medlem
Strongmanx2s avatar
Nej, gammal hederlig knapptelefon och inget bank-id på fil på datorn. Ser inga hinder i vardagen.
Dock är det rätt roligt att stöta på yngre förmågor på jobbet som får stora ögon när de ser min gamle Nokia.

Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Bankid har väl dom flesta banker idag. Kan man ens klara sig utan? Hur betalar du dina räkningar?

Jag kör en hederlig gammal Nokia telefon, dvs omöjligt att ha mobilt bank-id. Fungerar utmärkt att betala räkningar 1gång i månaden via internetbanken och bankdosa.

Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
De är en skillnad på Bank-ID och Mobilt Bank-ID, jag skulle säga att utan Mobilt Bank-Id så skulle det vara svårt att leva idag, de är praktiskt att få en E-Faktura och kunna sen betala detta med Mobilen på jobbet t.e.x

-Så på din fråga så behöver man inte ha Bank-ID och man klarar sig gott och väl med Mobilt-Bank ID och en bankdosa...

Svårt att leva?
Jag betalar främst med kontanter i butiker eller så drar jag mitt kort, har inte ens bank-id på fil. Använder bankdosa.
Varför i helvete skulle jag vilja fippla med en telefon under arbetstid och betala en räkning?
Citera
2021-08-23, 20:51
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Är ett Bank-ID viktigt att man måste ha det? Eller kan man klara sig utan ett Bank-ID

Ni som har Bank-ID kan ni förklara vad fördelen är med det och nackdelen? Är det lättare att vara slösaktig då?

Måste eller viktigt att ha det?

Behöver du det inte är det väl bara inte använda det?
Citera
2021-08-23, 21:07
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Varför i helvete skulle jag vilja fippla med en telefon under arbetstid och betala en räkning?
Nu måste man inte betala sina räkningar på arbetstid bara för att man har bank-id.

Trivs du utan bank-id i dag och inte kan se någon fördel med det, så ska du givetvis inte ha bank-id.

Själv har jag stor nytta av funktionen, och därför har jag bank-id.
Citera
2021-08-23, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Sverige är långt fram när det gäller övervakning av medborgarna. BankID är ett perfekt exempel på detta.

Du vet att du måste ha bankid för att få ett digitalt vaccinationspass va?
Och jag inser att du just nu fick en mindre hjärtattack när du läste den meningen.
Citera
2021-08-23, 21:45
Medlem
Carpedijems avatar
Du som säkert har det själv borde väl ändå förstå att det är ett ja på den frågan?
Citera
2021-08-23, 22:06
Medlem
TokyoBarns avatar
I princip ja, om några år till kommer varenda sida kräva Bank-ID, så det är bara att vänja er.

En del har tagit bort vanlig inloggning med mail helt redan
Citera
2021-08-23, 22:08
Medlem
Intressant att höra om hur (mobilt)bank-id används i Sverige. Det verkar också som om man inte har (mobilt)bank-id så är alternativet ofta att skriva ut/skicka via posten eller annat manuellt. Där jag bor finns inte (mobilt)bank-id, men köp och annat sker ändå via mobilen/datorn. Man har då olika inloggningar hos olika leverantörer etc när man självskannar i butiken, eller deklarerar, etc; alltså inte något samordnat system.
Citera
2021-08-23, 22:16
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pakron
Intressant att höra om hur (mobilt)bank-id används i Sverige. Det verkar också som om man inte har (mobilt)bank-id så är alternativet ofta att skriva ut/skicka via posten eller annat manuellt. Där jag bor finns inte (mobilt)bank-id, men köp och annat sker ändå via mobilen/datorn. Man har då olika inloggningar hos olika leverantörer etc när man självskannar i butiken, eller deklarerar, etc; alltså inte något samordnat system.
Nu förstår jag inte. Kan du inte gå in på exempelvis Kivra eller Skattemyndigheten med bank-id där du bor?

Edit: Förstod när jag läste igen :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in