2021-08-23, 13:25
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Som jag förstått så går det inte ens att komma i kontakt med Arbetsförmedlingen idag utan ett Bank-id. I grund och botten beror det på så många olika typer av bedrägerier överallt som man försöker styra upp med Bank-id, så det kommer snarare bara att bli allt mer problematiskt utan Bank-id.
Du kan logga in med användarnamn/lösenord om du vill samt 5 olika andra sätt...
https://arbetsformedlingen.se/loggain
Citera
2021-08-23, 13:29
Medlem
Klart det går att klara sig utan Mobilt Bank-ID men hur aktiv/effektiv kan man bli då? Jag skulle inte klara av den administrationen och väntetiden 🤣

Här är en lista på vad jag använt Bank-ID till senaste dagarna:

De flesta online-betalningar kopplade till Nordea MasterCard/Visa
PostNord/DHL (föridentifiera paket)
Nordea (räkningar, ISK)
SBAB (räntebärande sparkonto)
Nothmill (räntebärande sparkonto)
SEB (alternativ bank/ef)
Avanza (ISK, KF)
OKQ8 (bränsle)
Swish (överföring, delade notor etc.)
ICA/COOP (självkassa/skanning)
Skatteverket (deklaration/moms, spärra adressändring)
Alltid öppet/KRY (vård)
Kivra (myndighet/företagspost)
Aditro (lönespec, tidrarapporter)
Svenska Spel (stryktipset)
Citera
2021-08-23, 13:35
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Nej man måste inte ha, men det underlättar rejält. Är man under 45 och inte tekniskt inkompetent, så finns det inget vettigt argument att inte ha ett Mobilt BankID i Sverige idag.
Citera
2021-08-23, 13:36
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herblaw
Går det att använda sig av Bank-Id, utan att det kostar pengar?

Idag måste du använda dig av en storbank med en prenumeration som kostar pengar för att få tillgång till bank-id?
Nej är det enkla svaret.

Bankerna tar runt 20-40 kr/månad för ett konto med allt. Då ingår betal- eller kreditkort, swish, bankID, mobilt bankID, internetbank, app osv. Har du inget konto idag?
Citera
2021-08-23, 13:41
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Nej man måste inte ha, men det underlättar rejält. Är man under 45 och inte tekniskt inkompetent, så finns det inget vettigt argument att inte ha ett Mobilt BankID i Sverige idag.
Finns inget direkt vettigt argument även om man är över 45 heller

Den äldre generationen som inte klarar av dagens samhälle med teknik och allt är närapå utdöd idag.
Citera
2021-08-23, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Jag personligen hade inte klarat mig utan mobilt bank-id. Jag loggar in mycket på sidor genom nätet, typ 1177, Försäkringskassan, Apoteket, Banken mm som jag inte ens vet om man kommer in på utan bank-id överhuvudtaget. Har du inte det behovet är det möjligt att du klarar dig. Det märker du.

Men behöver du just mobilt bank-id till detta? Går det inte bra med Bank-id som är installerat i datorn?
Citera
2021-08-23, 14:02
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Men behöver du just mobilt bank-id till detta? Går det inte bra med Bank-id som är installerat i datorn?
Jag har bankID på den här datorn jag skriver detta inlägg i nu. Provade Kivra, endast mobilt bankID...

Men vafan, finns smartmobiler för tusenlappen utan abbonnemang idag. Comviq kontantkort för en hunka om året till det. Anonymt om man vill genom att köpa SIM och laddning kontant hos närmaste spelbutik som har ATG.
Citera
2021-08-23, 14:17
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herblaw
Går det att använda sig av Bank-Id, utan att det kostar pengar?

Idag måste du använda dig av en storbank med en prenumeration som kostar pengar för att få tillgång till bank-id?
Jag betalar inte någon avgift hos Skandiabanken, kostar bara om du väljer att ha deras betalkort som jag har hoppat över och använder andra fria kort istället t.ex P.F.C.
Citera
2021-08-23, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Jag har bankID på den här datorn jag skriver detta inlägg i nu. Provade Kivra, endast mobilt bankID...

Men vafan, finns smartmobiler för tusenlappen utan abbonnemang idag. Comviq kontantkort för en hunka om året till det. Anonymt om man vill genom att köpa SIM och laddning kontant hos närmaste spelbutik som har ATG.

Nej, tyvärr är det vissa ställen som enbart accepterar just mobilt bank-id, men de flesta, som Skatteverket, Bilregistret och allehanda banker går det med båda varianterna.
Citera
2021-08-23, 14:22
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad

Det hade det gjort om jag föredrog att använda datorn, men sitter oftast med telefonen så för mig är det självklart att det blev just mobilt bank-id.
Citera
2021-08-23, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Är ett Bank-ID viktigt att man måste ha det? Eller kan man klara sig utan ett Bank-ID

Ni som har Bank-ID kan ni förklara vad fördelen är med det och nackdelen? Är det lättare att vara slösaktig då?

Man kan vara slösaktig även utan bank-id, så det är nog ingen skillnad egentligen. Bank-id används för övrigt till så mycket mer än betalningar.

Man måste kanske inte ha BankID, det mesta kan man göra ändå. Men det är ofta smidigare och snabbare att använda sig av bank-id när det gäller sjukvården, myndigheter osv. Då kan man exempelvis logga in och lämna in en blankett digitalt. Istället för att tex skriva ut pappersblankett och posta den istället. Och man kan deklarera tidigare och få skatteåterbäring tidigare. Då det kan ta tid innan man får pappersdeklarationen och har möjlighet att lämna in den. Istället för swish till kompisar etc så ordnar man kontanter eller vanlig banköverföring istället. Osv. Men BankID underlättar oftast rejält.

Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Jag köper nästan aldrig på internet och jag har inte behov utav Bank-ID på samma sätt som andra behöver det.

Om du klarar dig bra utan, och inte har något behov av BankID så är det bra så. Det är ju väldigt individuellt och alla har inte samma behov av BankID.
Senast redigerad av airsalt 2021-08-23 kl. 14:30.
Citera
2021-08-23, 16:32
Medlem
glajarns avatar
Mobilt bankid underlättar vardagen. Men visst går det att klara sig utan vare sig bankid eller mobiltbankid men är ingenting jag skulle vilja vara utan. Med tanke på hur samhället går framåt så är det nog bara en tidsfråga då man måste ha detta. Men det återstår att se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in