2021-08-23, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sluskjohan
Det är väl snarare dom som bor kvar i källaren som har mycket pengar iom noll utgifter?

I teorin ja, men i verkligjeten är det oftast folk som bränner ljuset i båda ändar som aldrig kommer hemifrån, just därför.

Sitter man med 26 anmärkning hos fogden kan man varken få bostadslån eller hyreskontrakt.
Citera
2021-08-23, 12:04
Medlem
WhiteNightFlights avatar
.
Citera
2021-08-23, 12:22
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apati4life
Tja

Fler än jag som är 30 + och har ingen buffert eller sparande? Är det vanligt?

nog vanligt ja, svårt spara en krona 30+ när man inte har en fast inkomst.
Citera
2021-08-23, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
nog vanligt ja, svårt spara en krona 30+ när man inte har en fast inkomst.

Men om man följer regeln "avsätt minst 10% av nettoinkomst" går det ju alltid spara, då justeras ju det ner beroende på inkomst, har man noll inkomst får man väl socialbidrag eller aktivitetsstöd/a-kassa.
Citera
2021-08-23, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Men om man följer regeln "avsätt minst 10% av nettoinkomst" går det ju alltid spara, då justeras ju det ner beroende på inkomst, har man noll inkomst får man väl socialbidrag eller aktivitetsstöd/a-kassa.

Har man inte möjlighet att avsätta 10% av netto så funkar ju inte den regeln särskilt bra.. man får ju inte automatiskt 10% högre inkomst bara för att lovar att man sparar den.
Citera
2021-08-23, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meeku
Har man inte möjlighet att avsätta 10% av netto så funkar ju inte den regeln särskilt bra.. man får ju inte automatiskt 10% högre inkomst bara för att lovar att man sparar den.
Antingen får du väl göra något åt saken, höj inkomsten eller sänk utgifterna. Eller minska på sparandet men då blir det inga 10 procent.

Tycker du att det är en dålig regel så finns det ingen som tvingar dig att följa den.
Citera
2021-08-23, 15:22
Medlem
Född tidigt 90-tal, jobbade 3 år efter gymnasiet och har nyligen avslutat 5 års universitetsstudier. Har under dessa år lyckats spara ihop cirka 150k där större delen kommer från CSN. Min tanke nu efter studierna är att börja rampa upp sparandet ganska kraftigt.
Citera
2021-08-23, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniversalRace
Antingen får du väl göra något åt saken, höj inkomsten eller sänk utgifterna. Eller minska på sparandet men då blir det inga 10 procent.

Tycker du att det är en dålig regel så finns det ingen som tvingar dig att följa den.

Prova och läsa det jag citerade, och mitt svar, igen. Du verkar inte riktigt förstå innebörden av texten..
Citera
2021-08-23, 17:03
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rugratz
Född tidigt 90-tal, jobbade 3 år efter gymnasiet och har nyligen avslutat 5 års universitetsstudier. Har under dessa år lyckats spara ihop cirka 150k där större delen kommer från CSN. Min tanke nu efter studierna är att börja rampa upp sparandet ganska kraftigt.

Jag noterar. Något att spara för historieböckerna.
Citera
2021-08-23, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Men om man bestämt sig för att aldrig sälja eller ens ta ut avkastningen, då är det ju i praktiken samma som att inte ha några pengar.

De ligger och växer där tills man dör, känns rätt meningslöst om det bara är känslan av att ha mycket pengar.

Varför inte gå i pension tidigare tex?

Hur är det med läsförståelsen? Var skriver jag att man inte ska ta ut pengarna?

Men jag märker att det är meningslös att försöka förklara tanken på ekonomisk frihet för dig.
Citera
2021-08-23, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Hur är det med läsförståelsen? Var skriver jag att man inte ska ta ut pengarna?

Men jag märker att det är meningslös att försöka förklara tanken på ekonomisk frihet för dig.

Det var ju ett inlägg ifrån en annan person jag svarade på ifrån början, som skrev att man ALDRIG ska ta ut vare sig investering eller avkastning.

Hur är det med läsförståelsen egentligen, gunstig junker där...
Citera
2021-08-23, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Det var ju ett inlägg ifrån en annan person jag svarade på ifrån början, som skrev att man ALDRIG ska ta ut vare sig investering eller avkastning.

Hur är det med läsförståelsen egentligen, gunstig junker där...

Men hur ska man veta att du svara någon annan? Skärp dig nu för fan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in