2021-09-24, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apati4life
Tja

Fler än jag som är 30 + och har ingen buffert eller sparande? Är det vanligt?

Faktum är att en allt större andel av befolkningen inte heller har några besparingar, så denna känsla är ganska vanlig för många. ... Den goda nyheten är dock att det är möjligt att bygga upp ett sparande från vilken punkt som helst, även om du inte har något just nu. Det är viktigt att inte slå sig själv för bröstet för dina tidigare ekonomiska misstag. Dess aldrig att börja spara. Om du inte har lärt dig att spara kan du försöka investera [url="https://investerai.nu/adelmetaller/"]dina pengar, och leat det sättet kan du vara säker på att du har besparingar och resurser när du behöver dem. Om du inte har lärt dig att spara kan du försöka investera dina pengar, och på så sätt kan du vara säker på att du har besparingar och resurser när du behöver dem. Denna metod är bättre än att fortsätta utan att spara tills du blir äldre.
Citera
2021-09-25, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Detta är typiskt svenska föräldrar. Tvingar ut sina egna barn! Fyfan vad efterblivet. Istället för att hjälpa sitt eget barn så hyr dom ut ditt rum eller så blir du utskickad.

Vilket jävla efterblivet föräldraskap. Svenska föräldrar är så jävla kalla mot sina egna barn. Det är också därför barnen låter sina föräldrar mögla bort i ålderdomshem som hämnd. Ja, den svenska synen på familjen är vidrig.

Lyckos personen som du citerade. Han fick föräldrar som tvingade honom spara 10.000kr i månaden & tog inte betalt för att låta människan bo med sin egna familj. Istället fick han jävligt mycket pengar och kunde sen kanske köpa ett hus eller lägenhet etc. Sen när han får barn så gör han samma för dom. Det är så livet går runt ditt dumme fanskap. Inte ska man slänga ut barnen vid 18 års ålder som om de vore en random luffare på stan.

Det är nog extremt ovanligt att föräldrar tar "marknadsmässig hyra" av sina barn medan de fortfarande går på gymnasiet, eller kastar ut dem...

Däremot om man har jobb och bor hemma, då är det rimligt att man även bidrar med inkomst till hushållet.
Citera
2021-09-25, 08:46
Medlem
Citat:
Detta är typiskt svenska föräldrar. Tvingar ut sina egna barn! Fyfan vad efterblivet. Istället för att hjälpa sitt eget barn så hyr dom ut ditt rum eller så blir du utskickad.

Vilket jävla efterblivet föräldraskap. Svenska föräldrar är så jävla kalla mot sina egna barn. Det är också därför barnen låter sina föräldrar mögla bort i ålderdomshem som hämnd. Ja, den svenska synen på familjen är vidrig.

Lyckos personen som du citerade. Han fick föräldrar som tvingade honom spara 10.000kr i månaden & tog inte betalt för att låta människan bo med sin egna familj. Istället fick han jävligt mycket pengar och kunde sen kanske köpa ett hus eller lägenhet etc. Sen när han får barn så gör han samma för dom. Det är så livet går runt ditt dumme fanskap. Inte ska man slänga ut barnen vid 18 års ålder som om de vore en random luffare på stan.

Fick samma av mina päron när dom blir gamla så får dom mer än gärna bo hos mig så tar jag hand om dom som de tog hand om mig.

Mina föräldrar är även idag nu när jag är vuxen mina bästa vänner och jag spenderar mer än gärna tid med dom och hittar på saker.

Tror på det man ger får man tillbaks ger man en kall hand så får man tillbaks en kall hand precis som du skriver om ålderdomshemmen där många lämnas.
Citera
2021-09-25, 14:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av cmdQ
Snacka om att vara född med guldsked i mun.
Bjöd stabben på välling med smör och russin också på morgonen?
Dom flesta jag känner inkl mig fick alternativet antingen hyr vi ut ditt rum dagen du fyller 18 till någon annan eller så betalar du marknadspriset.

Farsan tyckte att om jag sparade för min framtid så är det bättre än att han som inte behöver mina pengar tar dem. Om jag inte skött detta hade han dock tagit betalt. Ja jag har väl varit bortskämd hela mitt liv men inte utan ekonomiska läxor som jag lyssnat och tagit till mig av.
Citera
2021-09-25, 21:16
Medlem
Har många på jobbet i 30+/40+ som gnäller/sjuka ofta.

Hur svårt ska det vara att använda 80% av sin lön och spara resten?

Fan, folk som hör ordet "Spara" verkar tro att vi som sparar "inte" lever...

Dom kan fortsätta köra sina leasing bilar och köpa nya telefoner varje år för tusentals kronor.

Jävla idioter med noll motivation.
Citera
2021-09-25, 22:38
Medlem
.ANDERSs avatar
Citat:

Nu får du väl fan ge dig, hur hjälper man sitt barn genom att låta den bo hemma efter man har gått ut gymnasiet? Luffarna är dem som fortfarande bor hemma efter man fyllt 18. Min syster bor fortfarande hemma och har inte kommit någonstans!
Citera
2021-09-25, 22:42
Medlem
.ANDERSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Ja man hör ofta detta från svenska föräldrar inkl mina egna att man minsann måste kämpa lika mycket som dom. Det hela är så jävla korkat tänk att varje generation måste börja om från noll?
Det är därför arbetarklassen alltid kommer befinna sig på botten och alltid måste kämpa.

Om man istället satsade på att bygga en förmögenhet och investera så skulle ju varje generation kunna få en bra start i livet och sen bygga vidare på den förmögenheten genom att skapa penningmaskiner som hela tiden genererar ett överskott.
Ingen hindrar dig från att bygga din pengamaskin även när du flyttat hemifrån. Lider du när morsan inte gjort rostade mackor och oboy som står på köksbordet när du vaknar på morgonen? Man investerar även när man flyttat hemifrån det är inte särskilt svårt om man bara gör sin läxa.
Citera
2021-09-26, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .ANDERS
Ingen hindrar dig från att bygga din pengamaskin även när du flyttat hemifrån. Lider du när morsan inte gjort rostade mackor och oboy som står på köksbordet när du vaknar på morgonen? Man investerar även när man flyttat hemifrån det är inte särskilt svårt om man bara gör sin läxa.

Det är tydligt att du inte förstår problemet. Varför ska varje generation arbetare börja från noll? Eftersom ränta på ränta effekten funkar på lång sikt att det optimalt att föra den vidare till nästa generation.
Citera
2021-09-26, 07:27
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apati4life
Tja

Fler än jag som är 30 + och har ingen buffert eller sparande? Är det vanligt?
Haha ja, är också 31 och har ungefär 0 kr sparat. Allt har jag förbrukat på skit ;D
Citera
2021-09-26, 07:30
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ja man hör ofta detta från svenska föräldrar inkl mina egna att man minsann måste kämpa lika mycket som dom. Det hela är så jävla korkat tänk att varje generation måste börja om från noll?
Det är därför arbetarklassen alltid kommer befinna sig på botten och alltid måste kämpa.

Om man istället satsade på att bygga en förmögenhet och investera så skulle ju varje generation kunna få en bra start i livet och sen bygga vidare på den förmögenheten genom att skapa penningmaskiner som hela tiden genererar ett överskott.
Om man LÄRDE ungdomar hur man handskas med livet skulle dom klara sig mycket bättre, ekonomi, sparande, osv! Då klarar dom sig bättre, vara polare med dom, det är då man skapar socialfall och luffare!
Citera
2021-09-26, 09:03
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag är jämngammal. Jag har inte heller något sparande. Orsaken är att jag inte kan få jobb i Sverige, hur mycket jag än försöker.
Skaffa utbildning så ska du se att du får jobb.
Citera
2021-09-26, 09:57
Medlem
Citat:

Jag förstår hur du tänker. Men tyvärr fungerar det inte så som du tror. Ärvda förmögenhet brukar snabbt ta slut, och på bara tre generationer så är 95% av arvingar fattiga igen. Orsaken är att föds man in i rikedom får man ingen respekt för pengar, var på de snabbt tar slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in