2021-08-23, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ja där har du några grupper som ligger i de 5%.

Läggs sen till foliehattar även om de flesta säkert finns i de lågutbildade.

Dessa 5% är ju ändå inte nåt större problem och kan undvaras.

Det är väl mer än 5% som inte vaxxa sig. 20% senast jag kolla.
Citera
2021-08-23, 14:48
Medlem
Utvecklingen i UK.

De är väldigt lika oss och ligger någon månad före oss i utveckling.

Senaste datan över året visar med tydlig marginal att det är fler än 4x fler vaccinerade som dör av Covid-19 jämfört med ovaccinerade.

Nästan som att vaccinet slutat fungera och nu tar sig an de äldre vaccinerade som innan vaccinet.

The latest Briefing shows Vaccinated are dying at 434% the rate of unvaccinated people.

VACCINATED:
679 deaths / 73,372 cases = 0.00925421
0.00925421*100,000 = 925 deaths per 100 thousand

UNVACCINATED:
390 deaths / 183,133 cases = 0.0021296
0.0021296*100,000 = 213 deaths per 100 thousand

Källa:
https://assets.publishing.service.go...riefing_21.pdf
Citera
2021-08-23, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Jag skulle nog inte uttrycka mig så enkelt. Jag tror att nyckelordet här är "nödanvändning".

Anledningen till att man godkänner vaccinet för nödbruk, och därmed är beredd att acceptera en viss risk, är att man anser att risken att INTE försöka är större.

Jag är ganska övertygad om att det är väldigt få personer som menar att risken med vaccinerna är obefintlig - det finns naturligtvis en risk - men historiskt sett har det i princip aldrig hänt att vacciner haft biverkningar som popar upp efter en längre tid (Pandemrix är mig veterligen det enda undantaget). Data visar i stället att allvarliga biverkningar oftast inträffar inom ett par veckor efter vaccinationstillfället.

Detta inte sagt att det inte kommer dyka upp biverkningar, men rent statistiskt skulle dessa biverkningar upptäckts nu eftersom det gått över ett år sedan man genomförde de kliniska försöken för många av vaccinerna. Och det är naturligtvis det som ligger till grund för riskbedömningen och godkännandet.

https://www.nationalgeographic.com/science/article/vaccines-are-highly-unlikely-to-cause-side-effects-long-after-getting-the-shot-

https://www.cdc.gov/vaccinesafety/concerns/concerns-history.html

Detta stämmer inte.

Godkännandet kräver att det inte finns något annat läkemedel eller protokoll som hjälper. Dvs godkännandet måste föregås av att man uttömmer alternativen.

Vilket man inte gjorde.

Man bara tog till undantaget ändå.

Vilket får anses vara märkligt.

Har aldrig tidigare hänt
Citera
2021-08-23, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Min gissning är att lågutbildade somaliska kvinnor i förorten ligger ganska lågt.

Kanske även romer ligger högt i statistiken av att inte ta vaccin.

Antar att det är en utbildningsfråga. Hur mycket förtroende man har för den kliniska akademin och hur de arbetar.

Jag själv har bägge sprutor och känner mig ganska trygg i att riskerna är större för samhället om jag INTE tagit vaccinet. Antar tyvärr att de med allra minst utbildning i samhället (knappt svensk grundskola) kanske inte klarar av de där analyserna riktigt.

Jag är högutbildad och tänker inte vaccinera mig. Så det är inte bara lågutbildade som vägrar vaccin. Snarare tvärt om. Det är lågutbildade som vaccinerar sig mest just för att de inte är vana vid att tänka kritiskt, ifrågasätta, reflektera eller analysera det som media propagerar och serverar. De gör som majoriteten gör, de följer flocken.
Citera
2021-08-23, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ja där har du några grupper som ligger i de 5%.

Läggs sen till foliehattar även om de flesta säkert finns i de lågutbildade.

Dessa 5% är ju ändå inte nåt större problem och kan undvaras.

Så du vill vaccinera alla för samhällets bästa men tycker samtidig 5% kan avlida.
Och det I samma inlägg som du försöker måla upp en bild av sig själv som intelligent.
Imponerande.
Citera
2021-08-23, 15:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Utvecklingen i UK.

De är väldigt lika oss och ligger någon månad före oss i utveckling.

Senaste datan över året visar med tydlig marginal att det är fler än 4x fler vaccinerade som dör av Covid-19 jämfört med ovaccinerade.

Nästan som att vaccinet slutat fungera och nu tar sig an de äldre vaccinerade som innan vaccinet.

The latest Briefing shows Vaccinated are dying at 434% the rate of unvaccinated people.

VACCINATED:
679 deaths / 73,372 cases = 0.00925421
0.00925421*100,000 = 925 deaths per 100 thousand

UNVACCINATED:
390 deaths / 183,133 cases = 0.0021296
0.0021296*100,000 = 213 deaths per 100 thousand

Källa:
https://assets.publishing.service.go...riefing_21.pdf

Kollar man upp det där visar det sig att siffrorna haltar. De vaccinerade i siffrorna ovan är äldre sköra och “clinically vulnerable” individer, som i sig har stor risk att avlida. Det är alltså inte två likvärdiga grupper som ställs mot varann i jämförelsen.

För den intresserade:

https://www.reuters.com/article/factcheck-delta-vaccinated-idUSL2N2OD2CJ
Citera
2021-08-23, 15:25
Medlem
"Vilka är dom 5% som inte vaccinerar sig?"

De smarta. Hur många månader har man pratat om Delta utan att få med det i vaccinen? Och nu är det snart dags för delta-buuuuooster. Israel kör tredje nu.

Ni är försökskaniner åt oss.
Citera
2021-08-23, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgriaForsakring
Bland 20åringar är endast 40% vaccinerade med 1dos, 2% med 2doser

Bland åldersgrupperna 18-29 år så är det ungefär 50% som vaccinerat sig, det ser ungefär likadant ut i alla andra västländer.

Tack för info Agria men 5% i fetstil kom från den som startade tråden.
Citera
2021-08-23, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Kollar man upp det där visar det sig att siffrorna haltar. De vaccinerade i siffrorna ovan är äldre sköra och “clinically vulnerable” individer, som i sig har stor risk att avlida. Det är alltså inte två likvärdiga grupper som ställs mot varann i jämförelsen.

För den intresserade:

https://www.reuters.com/article/factcheck-delta-vaccinated-idUSL2N2OD2CJ

Men..

Det är ju precis exakt det jag skriver?

Det är väl hemskt? Är det oviktigt/ointressant när de äldre dör trots vaccin menar du?
Citera
2021-08-23, 15:57
Medlem
sneervs avatar
Citat:
FDA grants Pfizer COVID-19 vaccine full approval
The Pfizer vaccine is the first COVID-19 shot to receive full approval, beyond emergency use authorization
Källa: foxnews

Nu kanske fler vågar ta vaccinet när det är fullt godkänt?
Citera
2021-08-23, 16:04
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Men..

Det är ju precis exakt det jag skriver?

Det är väl hemskt? Är det oviktigt/ointressant när de äldre dör trots vaccin menar du?

Nej. Du antyder att detta är en utveckling vi har att vänta oss i Sverige, insinuerar att vaccinet slutat verka de äldre. Det är varken oviktigt eller ointressant med dödsfall bland de äldre, men du kommer med jämförande procentsatser mellan grupper som inte är jämförbara.

Forskarna bakom studien slår dessutom fast att två doser vaccin gör det mindre sannolikt att man smittas av alla varianter av viruset, och i den händelse man smittas ändå är risken att hamna på sjukhus mindre än för de ovaccinerade.
Citera
2021-08-23, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sneerv
Källa: foxnews

Nu kanske fler vågar ta vaccinet när det är fullt godkänt?

Betyder det att Phizer från och med nu tar ansvar för eventuella biverkningar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in