2021-08-23, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Jag skulle nog inte uttrycka mig så enkelt. Jag tror att nyckelordet här är "nödanvändning".

Anledningen till att man godkänner vaccinet för nödbruk, och därmed är beredd att acceptera en viss risk, är att man anser att risken att INTE försöka är större.

Jag är ganska övertygad om att det är väldigt få personer som menar att risken med vaccinerna är obefintlig - det finns naturligtvis en risk - men historiskt sett har det i princip aldrig hänt att vacciner haft biverkningar som popar upp efter en längre tid (Pandemrix är mig veterligen det enda undantaget). Data visar i stället att allvarliga biverkningar oftast inträffar inom ett par veckor efter vaccinationstillfället.

Detta inte sagt att det inte kommer dyka upp biverkningar, men rent statistiskt skulle dessa biverkningar upptäckts nu eftersom det gått över ett år sedan man genomförde de kliniska försöken för många av vaccinerna. Och det är naturligtvis det som ligger till grund för riskbedömningen och godkännandet.

https://www.nationalgeographic.com/science/article/vaccines-are-highly-unlikely-to-cause-side-effects-long-after-getting-the-shot-

https://www.cdc.gov/vaccinesafety/concerns/concerns-history.html

Jag är för vaccinen men enbart till väl definierade riskgrupper. Helt absurt att vaccinera friska barn och gravida.
Citera
2021-08-23, 07:57
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Jag är för vaccinen men enbart till väl definierade riskgrupper. Helt absurt att vaccinera friska barn och gravida.
Rent generellt är jag personligen tveksam till vaccinering av barn. Däremot finns det ganska enstämmig data som visar att gravida kvinnor löper större risk att bli allvarligt sjuka än andra.

Citat:
Although the overall risk of severe illness is low, pregnant and recently pregnant people are at an increased risk for severe illness from COVID-19 when compared with non-pregnant people. Severe illness includes illness that requires hospitalization, intensive care, need for a ventilator or special equipment to breathe, or illness that results in death. Additionally, pregnant people with COVID-19 are at increased risk of preterm birth and might be at increased risk of other adverse pregnancy outcomes, compared with pregnant women without COVID-19.

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/recommendations/pregnancy.html
https://www.gov.uk/government/publications/covid-19-vaccination-women-of-childbearing-age-currently-pregnant-planning-a-pregnancy-or-breastfeed ing/covid-19-vaccination-a-guide-for-women-of-childbearing-age-pregnant-planning-a-pregnancy-or-breastfe eding
Citera
2021-08-23, 08:19
Medlem
trillians avatar
Min gissning är att lågutbildade somaliska kvinnor i förorten ligger ganska lågt.

Kanske även romer ligger högt i statistiken av att inte ta vaccin.

Antar att det är en utbildningsfråga. Hur mycket förtroende man har för den kliniska akademin och hur de arbetar.

Jag själv har bägge sprutor och känner mig ganska trygg i att riskerna är större för samhället om jag INTE tagit vaccinet. Antar tyvärr att de med allra minst utbildning i samhället (knappt svensk grundskola) kanske inte klarar av de där analyserna riktigt.
Citera
2021-08-23, 10:11
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Rent generellt är jag personligen tveksam till vaccinering av barn. Däremot finns det ganska enstämmig data som visar att gravida kvinnor löper större risk att bli allvarligt sjuka än andra.

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/recommendations/pregnancy.html
https://www.gov.uk/government/publications/covid-19-vaccination-women-of-childbearing-age-currently-pregnant-planning-a-pregnancy-or-breastfeed ing/covid-19-vaccination-a-guide-for-women-of-childbearing-age-pregnant-planning-a-pregnancy-or-breastfe eding

Man har vaccinerat barn i alla tider, varför tveksam?
Citera
2021-08-23, 10:11
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Vad handlar det om då?

Kontroll.
Citera
2021-08-23, 10:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Min gissning är att lågutbildade somaliska kvinnor i förorten ligger ganska lågt.

Antar att det är en utbildningsfråga. Hur mycket förtroende man har för den kliniska akademin och hur de arbetar.

Jag själv har bägge sprutor och känner mig ganska trygg i att riskerna är större för samhället om jag INTE tagit vaccinet. Antar tyvärr att de med allra minst utbildning i samhället (knappt svensk grundskola) kanske inte klarar av de där analyserna riktigt.

Det stämmer säkert att lågutbildade inte vaccinerar sig men jag vet många högutbildade och vakna människor som avvaktar med vaccinering pga vaccinerna inte är testade tillräckligt länge. De gör bedömningen att covid inte är en tillräckligt allvarlig sjukdom som motiverar vaccinering.

Sedan har ju många redan haft viruset och då är det ju knappast speciellt bråttom.
Citera
2021-08-23, 10:18
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Ja se där ser man hur effektiv propagandan är. Vi lever i ett Nordkorea på steroider men ingen förstår det. Möjligen är Kim lätt intresserad av hur de västerländska systemen fungerar.

Du har helt rätt.

Du blev uthängd som faktaresistent konspirationsteoretiker och detta är din replik?

Håll dig till fysik istället för omvärldsanalyser så ska det nog gå bra för dig.
Citera
2021-08-23, 11:31
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordWaldemort
Det är de högst utbildade som avvaktar. Inte så konstigt.
Har själv bara en master från KTH men såg tidigt igenom den här bluffen.

https://www.thecollegefix.com/most-vaccine-hesitant-group-is-those-with-phds-research-shows/

Men så sitter du även och yrar om en ’antikristdiktatur’, så vi kanske inte ska lagga så stor vikt vid den där påstådda mastern
Citera
2021-08-23, 12:15
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Man har vaccinerat barn i alla tider, varför tveksam?
Jag är tveksam till om det är motiverat sett till den minimala risken för allvarliga komplikationer orsakade av Covid-19 i individer yngre än 12 år. Jämför vaccin mot meningitis-C. Väldigt få som drabbas men synnerligen trista följder.
https://www.immune.org.nz/sites/default/files/diseases/meningococcal-img.jpg
Vaccinet finns tillgängligt och har dokumenterat få biverkningar, men få utnyttjar möjligheten till vaccination.

Jag är dock beredd att ändra uppfattning i takt med att vaccinerna används under längre tidsperioder. Blir intressant att se hur det utvecklar sig de närmaste två åren, i synnerhet som man i vissa länder redan börjat vaccinera personer i 12-årsåldern.
Senast redigerad av korrektamund0 2021-08-23 kl. 12:24.
Citera
2021-08-23, 14:06
Medlem
negrofobens avatar
Citat:

Ja där har du några grupper som ligger i de 5%.

Läggs sen till foliehattar även om de flesta säkert finns i de lågutbildade.

Dessa 5% är ju ändå inte nåt större problem och kan undvaras.
Citera
2021-08-23, 14:29
Medlem
Citat:

Så du bryr dig mer om samhället än din personliga hälsa?
Citera
2021-08-23, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cynicalfucktard
Så du bryr dig mer om samhället än din personliga hälsa?

Ja, visst är det komiskt. ”Jag har vaccinerat mig för att jag bryr mig om samhället och vill rädda samhället”. Dessa människor är så korkade så det finns inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in