2021-08-23, 15:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja fast det går ut över turismen mm och därmed arbetstillfällena. Vem orkar sitta i karantän? Är det inte bättre att vaccinera riskgrupperna och sedan håller man öppet? Och de som är livrädda för covid kan stanna hemma.

Det här viruset måste vi tyvärr lära oss att leva med. Det kommer inte att försvinna.

Det är riktigt. Du menar att det är för jobbigt för dig att sitta i karantän om du varit ute och rest mitt under en pandemi?
Citera
2021-08-23, 15:10
Medlem
vittne-xs avatar
Postat citat:
Citat:
Läs och gråt.
Hur får vi ut sanningen?
https://papers.ssrn.com/sol3/papers....act_id=3897733
Sammanfattning: Vaccinerade sjukvårdsarbetare sprider delta som löpeld.
Hence situationen i Israel med Delta

1:a versionen av kritik.
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
TS hade ju uppenbarligen inte ens bemödat sig att läsa rapporten. Än mindre förstå vad som undersöktes samt vilka slutsatser som drogs. TS drog istället en helt egen slutsats utan någon som helst förankring i rapport eller data. Rapportens konklusion är att vaccinerade är mer mottagliga för smitta då de har låga nivåer av neutraliserande antikroppar framkallade av vaccinet. Studien har INTE undersökt hur ovaccinerade personer smittas eller vilka virusnivåer dessa har, vilket gör en jämförelse helt omöjlig.
2:a versionen av kritik:
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Jag refererade naturligtvis till TS påstående i trådstarten att det är VACCINERADE som är superspreaders och att "Vaccinerade sjukvårdsarbetare sprider delta som löpeld".
Det finns inga uppgifter alls om dylika mätningar. Jag gör ingen egen formel, jag påpekar bara att man inte gjot någon bedömning av i vilken omfattning vaccinerade sjukvårdsarbetare är "superspreaders".

Det här är är ren KFK och rent struntsnack runt. Du håller inte en rak linje utan tyder inläggen separat beroende på vinkeln av respons. Du har lagt ut ett påstående som TS aldrig sagt i quote om ovaccinerade och nu försöker du slingra dig ur den skit som du som vanligt presterat.
Du är enbart ute för att sabotera diskussionerna, jorden kan vara platt om det gagnar ditt syfte.
Citera
2021-08-23, 15:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Vänta lite här.

Så först grinar du över att ett ovaccinerat barn smittat andra barn och sedan ifrågasätter du vaccinerandet av barn?

Hur ska du ha det?

Nej det skiter jag fullständigt i. Det är väl toppen om barn får covid medan det är ofarligt. Varför ska barn vaccineras mot en ofarlig sjukdom med framhastade vacciner vi inte har en susning om de långsiktiga effekterna?
Citera
2021-08-23, 15:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är riktigt. Du menar att det är för jobbigt för dig att sitta i karantän om du varit ute och rest mitt under en pandemi?

Ja du menar så. nej jag har såklart inte rest. Varför ska man göra det nu? Å andra sidan är det ju bra för island om de får in lite virus också. Annars kommer de aldrig bli av med pandemin.
Citera
2021-08-23, 15:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OSx
Precis, alla tjockisar som ränner runt nu förtiden & ger medicinska råd är ju rent ut sagt löjeväckande.

Det är mycket provocerande. Var fick de luft ifrån? Och det är alltid samma jävla idiot råd #wearamask #getvaxxed och förstås mobba alla ovaccinerade.
Citera
2021-08-23, 15:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nej, på SIR kan man tom. välja vilka bakomliggande sjukdomar man vill ha med.

Nytt märkligt och felaktigt påstående från kurt-sune
som av någon anledning inte vill förklara sitt tidigare påstående om att klyftorna i världen ökar om Sverige stänger gränserna och låter bli att släppa in covidsjuka personer.

Jag pratar inte nödvändigtvis om sverige då jag ser pandemin som ett globalt problem. Vi har gjort det mesta rätt här och ändå gnälls det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Efter och efter.

Danmark verkar nyss ha kommit till samma slutsats som Sverige - det blir aktuellt med en booster-dos för de som fick vaccinet i början av året.

Finns inga tidsplaner än för booster-dosen i Danmark.

Fra 20/8/21
Sundhedsstyrelsen varsler tredje stik til første danskere om en uge
Vi forventer at revaccinere dem, der har meget svækket immunforsvar f.eks. patienter i aktiv kemobehandling, organtransplanterede og personer med svære immunsygdomme. Vi forventer at have mere præcise retningslinjer i næste uge, og så begynder vi med den gruppe…

Fra 23/8/21
Alle danskere vil få tilbudt et tredje stik
På et tidspunkt vil alle kunne få et tredje vaccinationsstik, oplyser sundhedsministeren på et pressemøde.
Søren Brostrøm fortæller, at man vil kigge på data fra lande, der giver et tredje stik.

Når de data er indsamlet om forventet et par måneder, vil man lave retningslinjer for det tredje stik til større dele af befolkningen.

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE13216673/sundhedsstyrelsen-varsler-tredje-stik-til-foerste-danskere-om-en-uge/

https://politiken.dk/indland/art8336471/Alle-danskere-vil-få-tilbudt-et-tredje-stik
Senast redigerad av Esrum 2021-08-23 kl. 15:23.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Några exempel på debatter som förs inom vetenskapen just nu är:
*Hur avtar vaccineffektivitet över tid för olika vaccin?
*Kvantitativ bedömning av vaccinets reduktion av
smittspridning i olika populationer.
* Är det bättre att ordinera en tredje dos än att öka täckningen i länder där bråkdelar har fått sina första doser?
* Hur kommer hösten att se ut i olika länder för olika grupper.
* Hur ser immuniteten ut efter en tredje dos och hur avtar den över tid?

Typ. Det är genuina frågor som är intressanta i en vetenskaplig bemärkelse idag.

Frågor som det finns större intresse av på bitchute och bland antivaxare på Flashback:

Kommer alla som tagit vaccin att vara döda om låt säga 2, 5 eller 10 år?

Hur kan vi vara säkra på att det inte finns några långtidseffekter av vaccin?

Sprider vaccinerade mer smitta än ovaccinerade?

Naturlig immunitet är att föredra framför vaccininducerad

Spikproteinet läcker!

Hur vet vi att viruset finns om det aldrig isolerats?

Osv.
. Det sker massor av debatter inom vetenskapen. Den samlade mängden av vetenskapliga tidskrifter är inget annat än ett stort debattforum där man låter data och evidens utgöra argumenten tillsammans med diverse metoder och modeller, Monte Carlo-simuleringar, statistiska test och matematiska modelleringar osv osv.

På bitchute kan vem som helst lägga upp vad som helst. Och de som saknar kunskap har uppenbarligen extremt svårt för att avgöra om det är att betrakta som vetenskap. Huruvida en sådan fundering slutar handlar i regel endast om vad bitchutekonsumenten vill tro.
Man blir lite full i skratt när debattörer i den här tråden avvisar välgjorda studier för att de ännu inte är peer-reviewed samtidigt som det postas idiotier från just Bitchute, twitter et al.
Citera
2021-08-23, 15:19
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
När du har svarat på varför klyftorna i världen ökar för att Sverige stänger sina gränser och inte släpper in covidsjuka hur som helst så kan du svara på frågorna nedan.
  1. Vilka anver du vara den absoluta eliten?
  2. På vilket vis tjänar den absoluta elliten på pandemin, nedstängningar eller vad det nu är?

Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Varför är denna fråga SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ viktig för dig?
Du verkar inte ha annat liv än att propagera för massvaccinering...hur kommer det sig?

svaren på dina frågor vet du redan.. varför vill du höra de igen.. för att likt en papegoja på autopilot fortsätta kackla "konspirationsteoretiker", "antivaxxer", mm?

Tåler att repeteras... varför anser du att frihetsinkränking via sk "Vaccinationspass" är bra?
Jag tycker det är SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ viktigt att förstå vad någon menar när den säger saker, så därför undrar jag vilka kurt-sune anser är den absoluta eliten och på vilket vis de tjänar på pandemin, nedstängninga, mm.

Jag har aldrig fått något svar från kurt-sune, så nej, jag vet inte svaren på mina frågor.

Var, när och på vilket vis tycker du jag propagerat för massvaccinering?

Jag har alltid tyckt det är gra att ha den gula vaccinationsboken vid mina resor och tycker att covidbeviset är minst lika bra, tom. bättre eftersom man i princip inte kan tappa bort det.
Citera
2021-08-23, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du måste vara mer precis när du argumenterar med autister, det går inte fram liksom, krävs både hängslen och livrem. SSK har inte gjort fel per se, ledningen har fallerat! Sen kan man argumentera om personligt ansvar och bla bla. Visa mig den som ger upp sin egen försörjning, plocka gärna fram jesus inom dig och kasta första stenen. Ja förutom dr whistleblower då, jag har skickat honom en slant.
Nej jag tror att all vårdpersonal läk, ssk och usk gör allt man kan för patienterna, givet den verklighet de jobbar i.
Senast redigerad av NurseRatched 2021-08-23 kl. 15:20. Anledning: Skrivfel.
Citera
2021-08-23, 15:22
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag pratar inte nödvändigtvis om sverige då jag ser pandemin som ett globalt problem. Vi har gjort det mesta rätt här och ändå gnälls det.
Ha, ha!
Jag viste att du skule använda din ständiga nödutgång och hänvisa till resten av världen.

Vilka länder tycker du har ordning och reda på sin covidstatistik ungefär som i Sverige?

Edit
Har du kommit på något bra svar på hur stängda gränser i Sverige skulle öka klyftorna i världen?
Senast redigerad av Surtruten 2021-08-23 kl. 15:24.
Citera
2021-08-23, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Nja, Danmark meddelar att alla ska få det.

Sverige har enbart meddelat speciella riskgrupper.

Stor skillnad.

Större delen av befolkningen är det jag har hört.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/augusti/tredje-dos-mot-covid-19-troligen-nasta-ar/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in