2021-08-18, 20:18
Medlem
Love.Thy.Neighbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag påstår att flertalet av de som dör i covid nu mycket troligt är anti-vaxxers.

Vad menar du är felaktigt med mitt påstående?

Nä, verkar inte så va:

Fully vaccinated account for 73% of recent Covid-19 deaths and data shows fully vaccinated are over 5 times more likely to die if infected with Covid-19
Citera
2021-08-18, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Ingen bryr sig om vad de konstaterar.

Samma FHM som påstod att unga inte blir smittade och smittar.
Jo, massor bryr sig om vad de konstaterar men ingen bryr sig sig vad du (eller jag för den delen) tycker.
Citera
2021-08-18, 20:27
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Skulle nog säga ovaccinerade / skeptiker, antivaxxers är mer nischad åt hippe / gräsrotskulturen..

Är alla de som inte kan vacconera sig också antivaxxers?
Poängen är ju att nu är det augusti. Alla vuxna som vill har kunnat vaccinera sig - troligen även i Louisiana.

Så de som dör NU är de som VALT att inte vaccinera sig - och därför kallar jag dem anti-vaxxers!
Senast redigerad av Madagascar 2021-08-18 kl. 20:32.
Citera
2021-08-18, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Poängen är ju att nu är det augusti. Alla vuxna som vill har kunnat vaccinera sig - troligen även i Louisiana.

Så de som dör NU är de som VALT att du inte vaccinera sig - och därför kallar jag dem anti-vaxxers!

Inläggen tappar trovärdighet och blir oseriösa.. vara bara en observation.. ta de som du vill 🙂
Citera
2021-08-18, 20:31
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
Nä, verkar inte så va:

Fully vaccinated account for 73% of recent Covid-19 deaths and data shows fully vaccinated are over 5 times more likely to die if infected with Covid-19
Kom igen nu ... du drar in källor om Skottland. Där har det dött 50 på 7 dagar. Jag snackar om Louisiana - där rapporterades 100+ döda bara igår!

(För övrigt bor det några fler i Skottland än i Louisiana.)
Citera
2021-08-18, 20:33
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Inläggen tappar trovärdighet och blir oseriösa.. vara bara en observation.. ta de som du vill 🙂
Har du svårt med logiska resonemang?
Citera
2021-08-18, 20:42
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wOdQAA/ny-virusmutation-upptackt-i-uppsala--fullvaccinerade-bland-de-smittad

Vad är det för fel på folk som inte kan stanna hemma tills det här är helt över? Jag hatar dom mer än flyktingar. Giriga jävla stollar som måste på semester borde det vara skottpengar på.

Citat från artikeln i Aftonbladet:
Det nya fallet av coronaviruset som har upptäckts i Uppsala är det första i Sverige som är en undervariant till deltaviruset.
Mutationen, som har fått namnet E484Q, identifierades i ett prov som har analyserats, skriver UNT.
...
Liten risk för allvarlig sjukdom
Farshid Jalalvand, mikrobiolog vid Lunds universitet, tycker inte att man ska bli alltför orolig av att den nya mutationen även kan smitta fullvaccinerade.
– Alla varianter kan smitta fullvaccinerade. Den här subvarianten till delta verkar vara lite bättre på orsaka sådana genombrottsinfektioner, säger han.
...
Men finns det inte risk att en mutation som lättare smittar fullvaccinerade sprids väldigt snabbt?
– Vad jag förstår är det två som smittats av den här som varit fullvaccinerade. Att utgå från att den här varianten kommer att smitta en massa fullvaccinerade är att gå händelserna långt, långt i förväg. Jag är inte orolig att den kommer göra vaccinen verkningslösa, säger han.
Ett litet steg i taget, så fortsätter viruset att ta sig förbi vaccinernas skydd. Den här utvecklingen kan fortsätta så länge gränserna står öppna för alla virus som vill komma in.
Citera
2021-08-18, 20:57
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Citat från artikeln i Aftonbladet:
Det nya fallet av coronaviruset som har upptäckts i Uppsala är det första i Sverige som är en undervariant till deltaviruset.
Mutationen, som har fått namnet E484Q, identifierades i ett prov som har analyserats, skriver UNT.
...
Liten risk för allvarlig sjukdom
Farshid Jalalvand, mikrobiolog vid Lunds universitet, tycker inte att man ska bli alltför orolig av att den nya mutationen även kan smitta fullvaccinerade.
– Alla varianter kan smitta fullvaccinerade. Den här subvarianten till delta verkar vara lite bättre på orsaka sådana genombrottsinfektioner, säger han.
...
Men finns det inte risk att en mutation som lättare smittar fullvaccinerade sprids väldigt snabbt?
– Vad jag förstår är det två som smittats av den här som varit fullvaccinerade. Att utgå från att den här varianten kommer att smitta en massa fullvaccinerade är att gå händelserna långt, långt i förväg. Jag är inte orolig att den kommer göra vaccinen verkningslösa, säger han.
Ett litet steg i taget, så fortsätter viruset att ta sig förbi vaccinernas skydd. Den här utvecklingen kan fortsätta så länge gränserna står öppna för alla virus som vill komma in.

Det låter som Tegnells famous last words, när han påstod att corona aldrig skulle börja smitta mellan svenskar.
Citera
2021-08-18, 21:01
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
Färsk artikel om vaccinationsgraden i Israel:

A grim warning from Israel: Vaccination blunts, but does not defeat Delta
Det stämmer säkert att 78 % av Israels befolkning över 12 års ålder är vaccinerade.
Det kan nog motsvara ungefär 62 % av hela befolkningen.
Citera
2021-08-18, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Blev du rädd? Blev du rädd för statistik? Näe, är det så? Jag lägger ingen värdering i uppgifterna, jag bara rättade personen som lämnade felaktiga uppgifter och refererade också till de officiella siffrorna. Du får tolka uppgifterna som du vill, men du menar alltså att du blev RÄDD och uppfattade det som att jag försökte skrämmas? Det var en märklig reaktion och det var verkligen inte min mening att jag skulle skrämma dig. Jaja, du har de korrekta siffrorna där.

Och för vad det är värt: Ät nyttigare, rör er mer och lev sundare i största allmänhet. Det räddar liv.

Och Israels statistik över vem som riskerar att dö i respektive grupp av vaccinerade och ovaccinerade personer den har ni också fått.
Det är DU inte jag som dagligen knarkar skrämselpropaganda om covid så vem av oss är rädd egentligen? Jag är inte vaccinerad och är garanterat inte det MINSTA orolig för att drabbas av covid.
Om jag skulle göra det så går det enligt statistiken högst troligen bra.
Om jag skulle dö i covid eller något annat som cancer så är det helt okej. Jag tillhör kategorin människor med livserfarenhet. När jag var yngre var jag mer rädd för att dö. Numera är det inget som skrämmer mig det minsta det kan jag lova dig. Har varit nära döden minst 2 ggr.
Jag har sen länge accepterat tanken att livet tar slut en dag.

Du är en ung och omogen människa att döma av allt du skriver. Kanske du mognar en dag, kanske inte.
Citera
2021-08-18, 21:11
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Enligt Googles data var 49,9% fullvaccinerade i Sverige igår.
Men FHM säger 85%.

Man verkar inte kunna lita på någon.

Eller ljuger någon kanske?

Det kanske inte är så många som vaccinerar sig trots allt.

Vilket gör det ännu mer underligt kring varför så många vaccinerade är inlagda.
Man måste ha koll på vad man pratar om.

FoHM anger att 80,5 % av befolkningen över 18 år fått en dos och att 60,1 % över 18 år fått två doser.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/

60 % av alla över 18 år = cirka 4 900 000 personer vilket är ungefär 49 % vilket stämmer rätt bra med vad du googlat.
Man kan alltså lita på uppgifterna om man förstår dem.
Citera
2021-08-18, 21:13
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
För pessimisten går pandemin aldrig över.
Om du tror på trollformler så får det stå för dig. Jag ser den sanningen som är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in