2021-08-23, 12:04
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Ohederligt?
Det referatet står ju i inlägget du själv länkade till!?
Själva domarna i sin helhet var däremot vad jag var intresserad av läsa.
Sömnbrist hmmmm…. Hälsorådgivare Lillen ordinerar mera sömn och mindre FB.
Det här är inlägget du besvarade när du bad att få länkar till domarna.
Jag har inte länkat till några referat av någon av domarna. Däremot har jag och andra skrivit lite om T 5440-14 tidigare i tråden, så det kan du läsa om du vill.

Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det av mig fetade. Nä, det var just det. Esbjörns ombud har inte hävdat att Esbjörn saknar rättshandlingsförmåga och att köpekontraktet därför skall ogiltigförklaras av tingsrätten. Det framgår av aktbilaga 28

Esbjörns ombud använder 31 § och 33 § i avtalslagen. Den som vill kan själv se hur 31 § exempelvis tillämpas i två domar från Hovrätten för Västra Sverige, målnunmer T 4278-03 och T 5440-14. Se även NJA 1981 s. 718. I dessa domar framgår det klart och tydligt att det inte krävs att en person ska sakna rättshandlingsförmåga för att ett avtal inte ska vara giltigt. Den som läser domarna ser också att Esbjörns ombud gjort sin hemläxa.
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Kan du vara vänlig och länka dessa domar.
Nej, det går inte vara säker.
Pantbrevet på 600.000:- togs som lån från Swedbank i Skinnskatteberg nov 2011.
Hur situationen ser ut idag vet Swedbank bara om Swedbank ännu har pantbrevet som säkerhet.
Det är dessutom ett skriftligt pantbrev och det finns i registren inget annat om skriftliga pantbrev än när det skrivits och summan på pantbreven.
(FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81
2021-08-23, 12:05
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Det kan man.

Uppgift om ett visst datapantbrev är ägarregistrerat eller inte, kan telefonledes fås hos Lantmäteriets Kreditmarknadsservice. Detta är en offentlig uppgift.

Enligt uppgift från denna avdelning är nu aktuellt datapantbrev ägarregistrerat och obelånat.

Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Är det verkligen sant? Enl lantmäteriets egen hemsida:

” Eftersom informationen i Pantbrevsregistret är sekretessbelagd (enligt Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) 31 kap. 6-7 §) kan vi inte lämna ut den på telefon, utan skickar enbart informationen per post till den som har lagfart eller är tomträttsinnehavare.”

Du får inga uppgifter därifrån det är sekretessbelagt.
2021-08-23, 12:06
Medlem
Citat:
Är det verkligen sant? Enl lantmäteriets egen hemsida:

” Eftersom informationen i Pantbrevsregistret är sekretessbelagd (enligt Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) 31 kap. 6-7 §) kan vi inte lämna ut den på telefon, utan skickar enbart informationen per post till den som har lagfart eller är tomträttsinnehavare.”
Ja.

På ett annat ställe på deras hemsida står det.
Citat:
Om du vill veta om datapantbrevet är ägarregistrerade kontakta Kreditmarknadsservice på telefon 026-63 48 00.

Hos vilken bank eller institut ett datapantbrev är placerat råder det sekretess om men inte vad gäller om det finns i ägararkivet eller inte.
Senast redigerad av Clyo 2021-08-23 kl. 12:40.
2021-08-23, 12:08
Medlem
Citat:
Ja.

På ett annat ställe på deras hemsida står det.

Hos vilken bank eller institut ett datapantbrev är placerat råder det sekretess om men inte vad gäller om det är finns i ägararkivet eller inte.
Det betyder även att du inte har en aning om ev belåningsgrad på ett pantbrev eller hur?
2021-08-23, 12:09
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Det stämmer, men jag har nu fått bekräftat av Lantmäteriet att det rör sig om ett obelånat datapantbrev.

Bra! Då kan tråden släppa alla funderingar kring frågan. Dina tidigare inlägg borgar för att du är initierad i frågor som denna.
2021-08-23, 12:15
Medlem
Citat:
Det betyder även att du inte har en aning om ev belåningsgrad på ett pantbrev eller hur?
Det aktuella datapantbrevet på 600 000 kr är obelånat.
Du kan själv kontrollera detta hos Lantmäteriet.
2021-08-23, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Enligt köpekontraktet (aktbilaga 2) ska Esbjörn överlämna de nycklar han har har samt aktuellt utdrag ur fastighetsregistret, obelånade pantbrev, gällande tomtkarta om sådan finns och andra handlingar rörande Fastigheten, vilka år av betydelse för köparen som ägare av denna.

Betyder inte det att Esbjörns pantbrev är i pappersform? Om inte, vad är då betydelsen?

Det framgår även av köpekontraktet att Esbjörn garanterar att fastigheten inte är pantsatt för några lån.

Som du skriver är det inte helt självklart hur tingsrätten kommer att bedöma händelsekedjan. Det är också möjligt att tingsrätten kommer fram till att köpprocessen spårade ur ännu tidigare än på tillträdesdagen.
Garantin, gällande obelånad, gäller från det överlämnandet sker. Således kan fastigheten vara belånad fram till överlämnandet. Det är därför man har likvidavräkning. Varför lösa lånen innan man har pengar, hur tänkte du man gör det.
2021-08-23, 12:26
Medlem
Citat:
Att det finns ett pantbrev på 600 000 kan vi se på flera ställen. Det är det ingen tvekan om.
Det är ju högst märkligt om de på sin hemsida skriver att innehållet är sekretessklassat och att om man beställer info skickas det enbart till innehavaren via brev eller kopplad digital brevlåda. Att de då skulle svara i telefon avseende innehållet till en anonym person betyder ju att de bryter mot sekretessreglerna.
2021-08-23, 12:37
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Garantin, gällande obelånad, gäller från det överlämnandet sker. Således kan fastigheten vara belånad fram till överlämnandet. Det är därför man har likvidavräkning. Varför lösa lånen innan man har pengar, hur tänkte du man gör det.
Clyo postade just detta.
Citat:

Du kanske ska kontrollera uppgiften precis som Clyo föreslår?
2021-08-23, 13:25
Medlem
Citat:
Att det finns ett pantbrev på 600 000 kan vi se på flera ställen. Det är det ingen tvekan om.
Det är ju högst märkligt om de på sin hemsida skriver att innehållet är sekretessklassat och att om man beställer info skickas det enbart till innehavaren via brev eller kopplad digital brevlåda. Att de då skulle svara i telefon avseende innehållet till en anonym person betyder ju att de bryter mot sekretessreglerna.
Komplettering:
Jag har nu kollat mitt eget utdrag idag och för några år sedan från lantmäteriet. Det framgår vilka pantbrev jag har, inomläge, resp pantbrevets summa, regnummer med årtal och att det är datapantbrev. De är exakt lika och visar inget annat än pantbrevets summa. Ingen nedräkning av hittillsvarande avbetalning.

Dvs vill jag veta hur stor del av pantbrevet som är avbetalt måste jag gå till banken, det finns inte i utdraget från lantmäteriet. Det tyder även på att om lantmäteriet skulle kunna påstå att pantbrevet är obelånat så ska det vara återlämnat vilket verkar vara lite märklig status.
2021-08-23, 13:54
Medlem
Citat:

Citat:
Komplettering:
Jag har nu kollat mitt eget utdrag idag och för några år sedan från lantmäteriet. Det framgår vilka pantbrev jag har, inomläge, resp pantbrevets summa, regnummer med årtal och att det är datapantbrev. De är exakt lika och visar inget annat än pantbrevets summa. Ingen nedräkning av hittillsvarande avbetalning.

Dvs vill jag veta hur stor del av pantbrevet som är avbetalt måste jag gå till banken, det finns inte i utdraget från lantmäteriet. Det tyder även på att om lantmäteriet skulle kunna påstå att pantbrevet är obelånat så ska det vara återlämnat vilket verkar vara lite märklig status.

Då det aktuella pantbrevet finns i ägararkivet är det ”återlämnat” och obelånat.

https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/hantera-pantbrev/gor-om-skriftliga-pantbrev-till-datapantbrev/
Citat:
De obelånade datapantbreven ägarregistreras hos oss på Lantmäteriet. Läs mer om ägarregistrering. Om pantbreven är belånade registreras de till långivarens panthavarnummer. Konvertering och ägarregistrering kostar ingenting om du vänder dig direkt till Lantmäteriet.

Om du vill veta om datapantbrevet är ägarregistrerade kontakta Kreditmarknadsservice på telefon 026-63 48 00.
2021-08-23, 14:09
Medlem
Citat:
Då det aktuella pantbrevet finns i ägararkivet är det ”återlämnat” och obelånat.

https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/hantera-pantbrev/gor-om-skriftliga-pantbrev-till-datapantbrev/
Det var pantbrevets status på tillträdesdagen som är intressant. Enligt uppgifter i tråden så har det skett försäljningar av Esbjörn Bolins lägenheter, pantbreven kan vara lösta under tvistens gång.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in